غرب نگران همکاری ایران و کره شمالی

نویسنده

» گزارشی از رویترز

بزرگترین کابوس غرب این است که با ادامه روند تحریم ایران و کره شمالی این دو کشور وارد تبادل تکنولوژی و مواد اولیه برای ساخت بمب اتمی بشوند.

مارک هیبز، کارشناس موسسه کارنگی، گفت:« چنین رابطه ای منطقی و به سود ایران و کره شمالی است.»

سال گذشته، در گزارشی در سازمان ملل آمده بود که کره شمالی در صورتی که تضعیف بشود و منزوی بماند، ممکن است به ایران و سوریه و میانمار که هر سه در تحریم هستند، کمک بکند.

اولین هشدار در این زمینه را یک روزنامه آلمانی در گزارش ماه گذشته اش چاپ و در آن خاطر نشان کرده بود که کره شمالی برنامه کامپیوتری در اختیار ایران گذاشته است و این بخشی ار همکاری هایی است که می تواند به ایران کمک کند تا به سلاح هسته ای دست یابد.

هیبز می گوید: “گزارش ها و شایعاتی به گوش می رسد که دولت ها نباید آن را نادیده بگیرند، این گزارش ها نشان می دهد که ممکن است بین ایران و کره شمالی ردپایی از همکاری اتمی وجود داشته باشد.”

اگرچه  بوجود آمدن چنین روابطی بین دو کشور ممکن است منطقی باشد،- بخصوص در مورد کره شمالی که به شدت به کمک مالی نیاز دارد،- اما ذات چنین همکاری هایی ایجاب می کند که کاملا پنهانی صورت بگیرد.

زیگفرید هکر، یکی از دانشمندان هسته ای آمریکا، می گوید: “به نظر می رسد کشف کردن همکاری اتمی بین ایران و کره شمالی کار بسیار سختی باشد. ما از این موضوع چیزی نمی دانیم.”

این موقعیت درست برعکس زمانی است که ایران و کره شمالی همکاری موشکی داشتند و کره شمالی در ساخت سلاح و کارخانه های مربوط به آن به ایران کمک کرد.

هکر که دائما به کشور های آسیای جنوب شرقی سفر می کند، می گوید امکان همکاری هسته ای دو کشور برای هر کسی که برای منع تولید سلاح اتمی تلاش می کند، نگران کننده است.

برنامه های اتمی ایران بر پایه غنی سازی اورانیوم است؛ فعالیتی که می توان از آن هم در برنامه های صلح آمیز استفاده کرد و هم در تولید سلاح اتمی.

کره شمالی دو بار سلاح اتمی پلوتونیوم را آزمایش کرده و باعث شده است که کشور ها تحریم اش کنند، با این حال سال گذشته کشف شد که این کشور تاسیسات غنی سازی اورانیوم هم دارد که یکی از راه های رسیدن به سلاح اتمی است.

هکر در سمیناری که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد، گفت:“این دوکشور بخوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. بین دو کشور هماهنگی زیادی در رد و بدل کردن توانایی هایشان وجود دارد.”

روزنامه زودویچه زایتونگ که در مونیخ چاپ می شود، از قول یک منبع خبری غربی نوشت که کره شمالی نرم افزاری را برای مشابه سازی نوترون ها طراحی کرده است که در اصل متعلق به آمریکا بود.

چنین محاسباتی که در یک سری علوم متفاوت کاربرد دارد برای ساخت نیروگاه های اتمی و تولید سلاح های اتمی حیاتی هستند.

با کمک این برنامه ایران می تواند به تکنولوژی  مونتاژ سلاح اتمی دست پیدا کند.

 

شکار اطلاعات غرب

هیچ واکنشی از سوی غرب، چه در تایید و چه در تکذیب این گزارش ها منتشر نشده  اما هکر آن را منتفی ندانست و گفت که کره شمالی در این زمینه تجربه دارد.

او گفت که کره شمالی می بایست “توانایی ایجاد کد های  اتمی” داشته باشد که بتواند دست به آزمایش های اتمی متفاوت بزند.

هکر گفت: “به همین دلیل آنها باید توانایی کنترل کردن کد های اتمی را داشته باشند. ایران چنین توانایی را ندارد، به همین دلیل می بینید که تبادل این کد ها چقدر می  تواند برای ایران مفید باشد.”

کره شمالی در سال 2006 و 2009 دست به آزمایش  اتمی زده اما هنوز نشان نداده که به سلاح اتمی دست پیدا کرده است یا نه.

متخصصان منع تولید سلاح اتمی گفته اند که این کشور برای تولید 10 بمب اتمی، مواد اولیه لازم را دارد. اما آنها باور ندارند که کره شمالی  قادر باشد این مواد را به اندازه کلاهک موشک هسته ای کوچک کند.

کره شمالی در مورد برنامه های اتمی اش پنهان کاری نکرده  اما ایران همواره این موضوع را که توسط غرب مطرح می شود که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است  رد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید  برنامه های اتمی اش صرفا صلح آمیز  و برای تولید برق است اما دست از غنی سازی اورانیوم بر نمی دارد و اینکه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به ایران راه نمی دهد تردید ها را نسبت به قصد این کشور بیشتر می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین می گوید گزارش های ماه گذشته در این مورد که ایران ممکن است دست به تولید به موشک اتمی بزند، باعث نگرانی ها شده بود.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی سال هاست گزارش غربی ها در مورد برنامه های اتمی ایران را مورد بررسی قرار داده؛ بر اساس این گزارش ها ایران قصد دارد اورانیوم را غنی سازی کند. اورانیوم غنی سازی شده می تواند در سوخت کلاهک های اتمی بکار رود.

ایران می گوید این گزارش ها بی اساس و بی ارزش است.

در گزارشی جداگانه از کره شمالی، که بازرسان اتمی از سال 2009 حق ورود به آنجا را ندارند، این کشور با سوریه و لیبی همکاری اتمی دارد اما هیچ اسمی از ایران برده نشده است.

مارک فیتزپاتریک، کارشناس اتمی گفت که برای ایران و کره شمالی کار سختی است که بتوانند یک برنامه دقیق تبادل تکنولوژی تنظیم و از همکاری موشکی در زمینه اتمی استفاده کنند. علائم کوچکی مبنی بر همکاری اتمی بین دو کشور وجود دارد.

فیتزپاتریک، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: “دلیل این موضوع فقدان توجه بازرسان آژانس نیست. ماموران اطلاعاتی غرب دائما تلاش های اتمی ایران و کره شمالی را در نظر دارند.”

وی در ادامه گفت: “اما پیدا کردن نشانه ای مبنی بر همکاری اتمی بین دو کشور کار دشواری است. در دنیای وسیع حمل و نقل هوایی، یک محموله اتمی آنقدر کوچک است که کسی به آن توجه نمی کند.”

هیبز می گوید هر نوع ارتباط اتمی بین ایران و کره شمالی  می تواند برای ایران خطرناک باشد. وی می گوید: “اگر این محموله اتمی کشف شود، تردید ها در مورد برنامه های اتمی ایران بیشتر و مشخص می شود که برنامه های اتمی ایران با هدف نظامی و پنهانی است.”

رویترز، 17 سپتامبر