پرونده سازی مسئولان علیه یکدیگر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رییس دیوان عدالت اداری خبر داد

رییس دیوان عدالت اداری از “کار گذاشتن دوربین مخفی و شنود در میان مسوولان نظام” انتقاد کرده؛ این در حالی است که با گذشت حدود یک هفته پس از انتشار خبری پیرامون امکان افشای نواری از سوی احمدی‌نژاد درباره تقلب ۸ میلیونی در انتخابات، روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری وجود چنین نواری را تکذیب کرده است. گرچه سردبیر سایت بازتاب امروز گفته که این نوار به طور حتم وجود دارد.

روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای نوشت که “در پی انتشار خبر غیرواقعی با موضوع “نوار ۸ میلیونی…” توسط یکی از سایت‌های خبری که گرایش خاص سیاسی آن بر همگان آشکار است، صراحتا تاکید می‌شود که “اصل موضوع مطرح شده در آن و آنچه که به رئیس جمهوری نسبت داده شده به طور کامل بی‌اساس و کذب محض است.”

این بیانیه همچنین افزوده است که “هدف اصلی از انتشار برخی مطالب دروغین از بین بردن زمینه‌های خلق حماسه است”. در تکذیبیه روابط عمومی دفتر رییس جمهوری آمده است: “اگرچه این مطلب پس از مدت کوتاهی از انتشار، بلافاصله از خروجی سایت یادشده حذف شد، اما هدف از انتشار آن زیر سئوال بردن سلامت انتخابات ۸۸ و مخدوش نشان دادن انتخابات آتی ریاست جمهوری با هدف ایجاد نگرانی در مردم نسبت به حفظ رای‌های آن‌ها و در نتیجه، کاهش مشارکت و از بین بردن زمینه‌های خلق حماسه است.”

مرکز روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری از دستگاه‌های مسئول خواسته است تا به موضوع انتشار این خبر رسیدگی کنند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند.

در نخستین روز هفته جاری سایت بازتاب امروز – که نزدیک به هاشمی رفسنجانی است – در گزارشی نوشت که احمدی‌نژاد نواری از مکالمات خود با مسوولان جمهوری اسلامی را در اختیار دارد که در آن از تقلب در انتخابات اظهار نارضایتی می‌کند.

به نوشته بازتاب امروز، در مکالمات به احمدی‌نژاد گفته می‌شود که وی ۱۶ میلیون رای آورده و برای محکم‌کاری، هشت میلیون به آرای وی اضافه شده است. اما احمدی‌نژاد در تماس با مسوولان مختلف جمهوری اسلامی، از این کار ابراز نارضایتی می‌کند.

بازتاب امروز نوشته بود که این نوار، برگ برنده‌ای است که در اختیار احمدی‌نژاد قرار دارد و وی قصد دارد در صورت ردصلاحیت مشایی، مکالمات آن را علنی کند.

این خبر دو روز متوالی در سایت بازتاب امروز منتشر، اما پس از چند ساعت بدون هیچ‌گونه توضیحی از خروجی این سایت حذف شد.

براساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد با ۲۴ میلیون رای پیروز دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد و میرحسین موسوی ۱۳ میلیون رای به دست آورد. مهدی کروبی و محسن رضایی نیز آرایی کمتر از یک میلیون کسب کردند.

اعلام این نتایج اما با واکنش موسوی و کروبی مواجه شد و آن‌ها حکومت را متهم کردند که دست به تقلب و مهندسی انتخابات زده است. این مساله باعث شد که معترضان نزدیک به هشت ماه به مناسبت‌های مختلف دست به راهپیمایی واعتراض بزنند و در ‌‌نهایت موسوی و کروبی از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر قرار گیرند.

اگرچه سایت بازتاب امروز احتمال داده است که انتشار موضوع وجود نوار صوتی مربوط به تقلب در انتخابات با هدف “تضعیف شورای نگهبان” صورت گرفته باشد، اما در صورتی که این گزارش از سوی دفتر رئیس جمهوری تکذیب نمی‌شد، نهادهای دیگر حکومت نیز در معرض اتهام مشارکت در تقلب انتخاباتی قرار می‌گرفتند.

با وجود تکذیب این خبر از سوی روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری، یک صفحه فیس‌بوکی متعلق به هواداران مشایی، وجود چنین نواری را تایید کرده است. این صفحه – که گفته می‌شود زیر نظر برخی نزدیکان احمدی‌نژاد قرار دارد – نوشته است فردی که خبر افزایش آرا را به احمدی‌نژاد داده، “فرزند یکی از مقامات عالی‌رتبه” نظام است. در ادبیات مسوولان جمهوری اسلامی، عبارت “مقامات عالی‌رتبه نظام” معمولا اشاره به رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، دارد.

این مساله از آن جهت قابل توجه است که معترضان به نتایج انتخابات، معتقد بودند سیدمجتبی خامنه‌ای، یکی از فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای، نقش موثری در انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن داشته است. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ نیز مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی، از دخالت مجتبی خامنه‌ای در انتخابات شکایت کرده بود.

هم‌زمان فواد صادقی، سردبیر سایت بازتاب امروز، در گفت‌وگویی با روزنامه قانون، درباره این گزارش و تکذیب آن، چنین گفت: “روز شنبه مطلبی در سایت بازتاب امروز منتشر شد که در آن سناریوی تیم انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد افشا شده بود. وی اضافه کرد: بر اساس این سناریو قرار بود در صورت رد صلاحیت آقای مشایی نواری از سوی دولت منتشر شود که در آن ادعاهایی در مورد انتخابات ۸۸ مطرح شده است… ما گفتیم که یا نوار وجود خارجی دارد و این‌کار برای فشار به نهادهای ذی‌ربط صورت می‌گیرد. یا نوار ساختگی است و برای عملیات جنگ روانی مطرح می‌شود یا اینکه این نوار بخشی از واقعیت است و کل واقعیت نیست. وی در ادامه تاکید کرد. بر اساس تحلیل ما صحت چنین نواری بعید بود و حال که نهاد ریاست جمهوری بعد از ۴۸ساعت سکوت واکنش نشان داده است نشان می‌دهد که اینها غافلگیر شده و سناریوی ایشان سوخته است… نوارسازی یکی از پروژه‌های اصلی دولت برای جنجال آفرینی است که با افشاگری ما تا حدود زیادی خنثی و به یک برگ سوخته تبدیل شد”.

هم‌زمان با بحث وجود یا عدم وجود نواری از مکالمات احمدی‌نژاد با مسوولان جمهوری اسلامی، محمدجعفر منتظری٬ رئیس دیوان عدالت اداری گفته است که برخی مسوولان جمهوری اسلامی با کار گذاشتن شنود یا دوربین مخفی، علیه یکدیگر پرونده‌سازی می‌کنند: “دوربین مخفی کار می‌گذارند و دستگاه شنود قرار می‌دهند، اطلاعاتی به دست می‌آورند و بعد آن اطلاعات را در اذهان عمومی مطرح می‌کنند. این چه مصداق تبعیت از عدالت علوی است؟”

وی ادامه داده: “عده‌ای دنبال این هستند که برای آقایی کارمند یا مسئول دوربین مخفی و شنود بگذارند، مأمور قرار دهند؛ اطلاعات و معلوماتی را از این و آن به دست بیاورند و این اطلاعات را به اذهان عمومی و بین مردم بکشانند… پرونده سازی برای مردم زیاد شده است.”