هنوز هیچ چیز مشخص نیست

نویسنده

» گزارش دی تسایت از انتخابات ایران

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن در ایران دولت محمود احمدی نژاد را مورد مؤاخذه قرار داده است. اینکه آیا او نامزدی خود را برای انتخابات اعلام خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

۷ هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رفسنجانی رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد. ایران در زمان ریاست جمهوری او “دوران تلخی” را سپری کرده. او دراین رابطه گفت: “سیاست دولت احمدی نژاد در ۸ سال اخیر این بود که سیاستمداران مجرب و باسابقه را کنار بگذارند یا در حصر خانگی نگاه دارند.”

این درحالی است که میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، و مهدی کروبی، رییس سابق مجلس، از فوریه ۲۰۱۱ در حصر خانگی بسر می برند.

برنامه هسته ای ایران سال هاست که مورد مناقشه است. این تردید وجود دارد که این کشور به طور پنهان درحال ساخت تسلیحات هسته ای است. به همین دلیل، سازمان ملل تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده. رفسنجانی همچنین واکنش احمدی نژاد به این رویکردها را مورد انتقاد قرار داد. او گفت: “بی شک کاغذ پاره نامیدن قطعنامه های سازمان ملل تبعات جدی و هزینه های سیاسی بالایی برای کشور به همراه داشته.” او همچنین مخالفت خود را با اظهارات ضد اسراییلی احمدی نژاد نشان داد. او گفت که هیچ کس دنبال جنگ با اسراییل نیست.

جمهوری اسلامی روز ۱۴ ژوئن جانشینی برای محمود احمدی نژاد انتخاب خواهد کرد. او برای بار سوم نمی تواند نامزد انتخابات باشد. تاکنون در حدود ۲۰ نامزد، ازجمله حسن روحانی، مذاکره کننده اتمی سابق، علاقه خود را برای نامزدی در انتخابات نشان داده اند. نامزدها می توانند از تاریخ ۷ می ثبت نام کنند. تا آن زمان شورای نگهبان در مورد تأیید یا رد صلاحیت نامزدها تصمیم گیری خواهد کرد.

رفسنجانی اظهار داشت که هنوز تصمیم خود را نگرفته است. او که درحال حاضر ۷۸ سال دارد گفت: “فکر می کنم که کشور به رییس جمهور ۸۰ ساله نیاز نداشته باشد.”

منبع: دی تسایت، ۲۹ آوریل