تفریح جدید پولدارها در تهران؛ پورشه پارتی

نویسنده
فیروزه متین

» شهر زیر پای تازه به دوران رسیدگان

با وجود ابراز نارضایتی رهبر جمهوری اسلامی از “جولان برخی جوان های سرمست غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها”، “بچه پولدار”های طبقه نوکیسه همچنان به نمایش ثروت مشغول اند و در آخرین مورد به نوشته سایت های داخلی، از برنامه تفریحی جدید خود با عنوان “پورشه پارتی در خیابان” رونمایی کرده اند.

 بنا به نوشته سایت “نظر” به تازگی در خیابان الهیه، برنامه ای تفریحی از سوی دارندگان خودروی چند میلیارد تومانی پورشه برگزار شده که شرط شرکت در آن داشتن یک خودرو پورشه بوده است.گفتنی اینکه ایران رکورد دار بیشترین پورشه در خاورمیانه است.

سایت نظر نوشته: “پورشه پارتی این بار در فرشته، لابد شما هم دعوت بودید البته اگر خودروی شما پورشه است. دیشب در کوچه پس کوچه های الهیه و فرشته صدای غرش هیولاهای آلمانی نگاه ها را سرگردان کرده بود. پورشه سواران تهران دعوت بودند به دومین دورهمی یا همان پورشه پارتی در تهران. خودروهای رنگارنگ یک به یک وارد خانه ای ویلایی می شدند، خانه ای که به جز نگهبان باغ، دونفر بادیگارد شیک پوش و تنومند نیز در چارچوب در خودنمایی می کردند. شب، شب پورشه بود و البته آدم های عجیب و غریب، یکی از شدت حجم عضله در پشت فرمان جا نمی شد و دیگری سانتی متری از پوستش مشخص نبود بواسطه تتوهای ریز و درشت. دختران و پسرانی که انگار برای هفته مد نیویورک لباس به تن کرده اند. یک ،دو،سه،چهار،پنج،….و در نهایت بیست و سه، اینها تعداد خودروهایی بود که حوصله شمردنشان بود، قبل و بعد از ما هم که خدا می داند چند خودرو در محوطه این ویلا آرام گرفته بودند. حسابش را بکنید دیشب چقدر سرمایه در یک مهمانی دور هم جمع شده بود، حداقل ۲۳ پورشه یعنی ۲۳ میلیارد، ویلای چند ده میلیاردی و هر خودرو با دو سرنشین به طور متوسط، هرکدام هم با ۵۰ میلیون کیف و کفش و ساعت.خوردنی و نوشیدنی و دود کردنی هم که حسابش با اهل فن…”.

سایت برخط نیوز هم از پارتی مشابهی در شهرک غرب خبر داده و نوشته است: “ا ین روز ها که برخی افراد پولدار فضای مجازی را شدیدا به دست گرفته اند و با انتشار تصاویر مهمانی ها، پارتی ها و دور دور های خود صفحات و گروه های مجازی را پر کرده اند، برای حضور افراد در برخی از پارتی هایشان قوانین عجیبی را وضع کرده اند که شاید برایتان جالب باشد آنها را بدانید.یک مورد از آنها راه اندازی یک پارتی مختص پورشه دارها در شهرک غرب است. این افراد که خود را تافته جدا بافته میدانند شاید از تاثیر این تصاویر بر اقشار ضعیف جامعه بی خبر باشند، اما مطمئنا اینگونه تصاویر تاثیرات بسیار مخربی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه دارد”.

سایت فرهنگ امروز نیز به این قبیل برنامه های تفریحی “ریچ کیدزها” واکنش نشان داده و نوشته است: “عده ای جوان هستند که نه مشکل مالی دارند، نه در خانواده فقیری رشد کرده اند و نه مجرم، جانی و معتاد هستند بلکه با امکاناتی که در اختیار دارند در حال برهم زدن امنیت روانی قشر بزرگی از جامعه اند. نظم و امنیت تنها با جولان جوان شیشه ای مسلح به چاقو در خیابان ها مختل نمی شود بلکه همان ماشین مدل بالای میلیاردی نیز در ابعادی حتی وسیع تر سلامت روانی جامعه را به خطر می اندازد. اینکه عده ای از این با عبارتی مانند «مشکل ما نیست، مشکل از خودشان است» قصد توجیه رفتارهای خود را داشته باشند، پاک کردن صورت مساله است. تنها کافی است جوانان سرمست ثروت خود را لحظه ای جای جوان نگون بختی بگذارند که به هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کند. در فرهنگ اجتماعی ایران، سخن از جوانمردی و پهلوانی و مرام و معرفت زیاد زده شده است اما رفتارهای سخیف در حال حاضر تبدیل به ارزش هایی شده است که عده ای برای رسیدن به آن، در حال مسابقه دادن با هم هستند. حال سوال اینجاست چرا تعداد جوانان سرمست نسبت به گذشته تا این میزان زیاد شده است، چرا در سال های قبل تعداد کسانی که به مقام پولداری می رسیدند، فرهنگ آن را نیز داشتند. آنچه مشخص است این است که ثروت های بادآورده عده زیادی را به جایگاهی رساند که لیاقت آن را ندارند. پاسخ مشخص است وقتی کسی ظرفیت جایگاهی را ندارد، باعث از بین رفتن آن جایگاه می شود و آن را به ضد ارزش تبدیل می کند”.

این در حالی است که پلیس به تازگی اعلام کرده با دختران و زنانی که حجاب مناسبی نداشته باشند از طریق توقیف خودروی آنها برخورد خواهد کرد.

سردار حسینی رئیس پلیس راهور گفته است: “از گذشته برخورد با بدپوششی و کشف حجاب و یا هرگونه اقدام هنجارشکنانه توسط سرنشینان خودروها در دستور کار پلیس بوده و پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودرو متخلفان می‌کند. فعلا برای متخلفان جریمه نقدی در نظر گرفته نشده است و ماموران پلیس راهور پس از توقیف خودرو این متخلفان با ارجاع به پلیس امنیت و سپس دستگاه قضایی اقدام به توقیف خودرو می‌کنند”.

 گفتنی ست، نیروهای پلیس پس از اظهارات خامنه ای درباره جولان جوانان سرمست ثروت، چند شب به برخورد با آنها و توقیف خودروهای شان پرداخت؛ اقدامی که ادامه نیافت.