اف بی آی برای یافتن مامور خود جایزه تعیین کرد

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

برایان می یر

سازمان اطلاعات فدرال آمریکا، اف بی آی، روز سه شنبه جایزه ای معادل یک میلیون دلار برای اطلاعاتی در باره مامور این سازمان که پنج سال پیش در ایران مفقود شد، تعیین کرد.

این سازمان همچنین تابلوهای بزرگی را با تصاویر رابرت لوینستون، مامور مفقود شده اف بی آی در افغانستان، پاکستان وبرخی کشورهای جنوب شرقی آسیا منتشر ساخته است. در این زمینه آگهی های رادیویی نیز برنامه ریزی شده است.

این اقدام که در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام شد، آخرین اقدام سازمان اف بی آی برای یافتن آقای لوینستون است که در ماه مارس 2007 در حالیکه درجزیره کیش در ایران به سر می برد مفقود شد.

مقامات آمریکایی معتقدند آقای لوینستون هنوز زنده است ولی طی پنج سال گذشته تنها اطلاعاتی که از وی به دست آمده  به خانواده وی فرستاده شده است.

خانواده او، پس از سه سال که هیچ خبری از او نداشتند یک نوار ویدیویی دریافت کردند که آقای لوینستون را در جایی شبیه به زندان نشان می داد. در این نوار او گفت که دستگیر شده است و از مقامات آمریکایی خواست که به او کمک کنند.

او گفت: “خواهش می کنم به من کمک کنید به خانه بازگردم. سی و سه سال خدمت به آمریکا باید به نوعی جبران شود.”

خانواده او همچنین عکس هایی را دریافت کرده اند که آقای لوینستون را با ریش کامل و لباس های نارنجی رنگ، شبیه لباس زندانیان گوانتانامو نشان می دهد.

هم خانواده آقای لوینستون، که امسال 64 ساله می شود و هم مقامات آمریکایی گفته اند که وی به عنوان یک مامور مخفی در سال 2007 به جزیره کیش رفته بود و ماموریت داشته که در مورد قاچاق سیگار تحقیقاتی انجام دهد. او زمانی که در جزیره بود با یک فراری آمریکایی بنام داوود صلاح الدین ملاقات می کند؛ فردی که در سال 1980 پس از کشتن یکی از نزدیکان شاه سابق ایران، محمد رضا پهلوی، در خارج از خانه او در واشنگتن، به ایران گریخته بود.

از طرف دیگر، مقامات ایرانی، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مکررا تاکید کرده اند که در مورد مفقود شدن آقای لوینستون و مکان وی اطلاعی در دست ندارند.

بااین وجود این نکته که آقای لوینستون سال ها بدون اینکه در زندان های ایران دیده شود نگاهداری شده است نشان می دهد دستگیری وی سازمان یافته بوده و او را در محل مطمئنی مخفی کرده اند.

مقامات ایران و آمریکا طی سال های اخیر مذاکرات خصوصی در باره آقای لوینستون انجام داده اند که همه بی نتیجه بوده است.

منبع: نیویورک تایمز –  6 مارس  2012