حرف روز

نویسنده

یادداشت حامد احمدی درباره اعدام در پارک هنرمندان

‌ای خاموشان عالم!‌ای تماشاچیان تخمه شکن!

۱. من واقعا تبریک می‌گم به همهٔ شهروندان، از صمیم قلب چون امروز با اعدام این دو جوان خفت گیر ریشهٔ خفت گیری و قمه کشی تا دنیا دنیاست در این مرز و بوم خشکانده شد. به شما هم تبریک می‌گم شمایی که حتا حاضر نیستید به انگشتان مرمرینتان زحمت بدهید و اگر مخالف اعدام این دو نابکار بودید یک کامنت (حداقل یک کامنت) برای مطلب من در این زمینه می‌گذاشتید.‌ای خاموشان عالم!‌ای تماشاچیان تخمه شکن! از همهٔ شما متنفرم بیشتر از آن کسی که کلاه کش باف به سر کرده و طناب به گردن می‌اندازد.

۲. در این یک هفته با دوستان تحصیلکرده یا وکیلم صحبت می‌کردم. همه متفق القول بودند که اعدام حق آن دو جوان است و خفت گیری کار بسیار ناپسندیست. در ناپسند بودن و بی‌شرمانه بودن خفت گیری و زورگیری شکی نیست ولی ۱۰ سال، ۱۵ سال زندان برای آن‌ها کافی نبود؟ یعنی دیگر کسی چاقو نمی‌گذارد بیخ گلوی دیگران؟

۳. راستی اعدام مفسدان اقتصادی به کجا رسید؟ مگر آن‌ها کم اذهان عمومی را جریحه دار کردند؟ مگر ریشهٔ تمام این جرائم و قالپاق دزدی‌ها بی‌پولی و فقری نیست که زالوهای اقتصادی و منفعت طلب‌ها به آن دامن می‌زنند؟

۴. دیشب برای تجدید روحیه در محیط خانه گشتم و یک فیلم به اصطلاح کمدی پیدا کردم که ترنس هیل و بود اسپنسر تویش بازی می‌کردند. در اولین سکانس فیلم (از شانس ما) داشتند یک نفر را اعدام می‌کردند. بچه که محو فیلم شده بود و از صحنهٔ اعدام چشم برنمی داشت گفت: دار چیه؟ من گفتم: هممممم! دار همینه دیگه. بچه گفت: یعنی چی می‌شه؟ گفتم: هممممم! هیچی طناب رو می‌ندازن گردن یارو… برای همین مادر پدر‌ها به بچه‌ها می‌گن چیزی گردنشون نندازن. بعد با صدایی که سعی می‌کردم صداقت در آن موج بزند گفتم: این مال قدیم هاست الان که کسی را دار نمی‌زنند.

ترنس هیل با شلیک گلوله‌ای ما را از تماشای باقی مراسم راحت کرد. فیلم را قطع کردم. امروز صبح که حال نداشتم بروم سر کار در روزنامه خواندم مراسم در خیابان ایرانشهر برگزار شده است. چه نام با مسمایی و چه جای به جایی برای من که هر روز صبح به آن خیابان می‌روم و تفریحم این است که گاهی از پنجرهٔ طبقهٔ هفتم خیابان ایرانشهر را برانداز کنم و در دل به هشتاد میلیون هموطن تبریک بگویم.

بازهم تبریک به تک تک شمایی که این مطلب را خواندید و احیانا نچ نچ بی‌خاصیتی هم کردید. زیاده عرضی نیست.

پی نوشت: الان متوجه شدم که مراسم در پارک هنرمندان برگزار شده است. باز هم تبریک می‌گویم و شادباش.

منبع: وبلاگ ورطه