جمهوری اسلامی به قذافی بمب شیمیایی داده بود

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اتهام تازه آمریکا علیه ایران

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی کشف دو انبار سرشار از سلاح های شیمیایی در لیبی شد. به گفته او این “اطمینان تقریبا” وجود دارد که جمهوری اسلامی، تسلیحات فوق را در اختیار حکومت سرنگون شده سرهنگ معمر قذافی قرار داده است. این مقام ارشد آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفت که سازمان های اطلاعاتی دولت باراک اوباما در حال تحقیق بر روی جزئیات این ماجرا هستند.

اتهام تازه آمریکا علیه ایران در شرایطی مطرح شده که محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضائیه در گفت و گویی با همین روزنامه آن را تکذیب کرده است.

لاریجانی که واشنگتن پست او را “مشاور” رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده، به این روزنامه گفته است: “چنین ادعاهایی تنها به منظور تکمیل پروژه ایران هراسی در منطقه و جهان توسط امریکا طراحی می‌شود. این یک داستان بی اساس دیگری است برای نشان دادن یک چهره شیطانی از جمهوری اسلامی.”

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی و لیبایی گزارش داد: “این خمپاره‌های ویژه که لیبی آنها را با گاز سمی خردل پر کرده است، در هفته‌های اخیر توسط انقلابیون در دو سایت در مرکز لیبی کشف شد. هر دو سایت تحت حفاظت شدید و نظارت 24 ساعته قرار دارد.”

ایران جزو کشورهای امضاکننده کنوانسیون بین المللی ممنوعیت ساخت و استفاده از تسلیحات شیمیایی است. در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، ده ها هزار نظامی ایرانی توسط بمب های شیمیایی استفاده شده به وسیله ارتش صدام حسین کشته و مسموم شدند. با وجود این، جمهوری سلامی در سال های اخیر به تلاش برای ساخت سلاح های کشتار جمعی به ویژه بمب هسته ای متهم بوده اما همواره این ادعا را رد کرده است.

در پی سقوط دیکتاتوری 42 ساله معمر قذافی در لیبی، نیروهای نظامی ناتو به مقادیر زیادی سلاح شیمیایی دست یافته اند که به گفتۀ مقامات ارشد دولت آمریکا توسط جمهوری اسلامی در اختیار رژیم پیشین لیبی قرار گرفته است.

یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص به روزنامه واشنگتن پست گفته که احتمالا در اواخر جنگ هشت ساله عراق و ایران که در طول آن عراقی‌ها از گاز خردل و گازهای اعصاب علیه ایران استفاده می کردند، این خمپاره‌ها به لیبی فروخته شده است.

لیبی به رهبری معمر قذافی همراه با سوریه به ریاست حافظ اسد، تنها کشورهای عربی بودند که در جریان جنگ ایران و عراق از ایران حمایت تسلیحاتی و سیاسی کردند.

وزارت خارجه آمریکا در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق اعلام کرد که لیبی در برابر دریافت سلاح شیمیایی از ایران، مین‌های دریایی پیشرفته ساخت شوروی را در اختیار این کشور قرار داده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی که فرماندهی جنگ هشت ساله را بر عهده داشت نیز در خاطرات خود به سلاح‌هایی اشاره کرده که ایران از لیبی خریده است.

 

سلاح‌های گمشده

روزنامه فرانسوی لوموند در تابستان سال جاری، جمهوری اسلامی را متهم کرد که به دیکتاتور سرنگون شده لیبی سلاح می‌فروخته و یک ائتلاف نظامی مخفی با رژیم قذافی برقرار کرده است.

رسانه های آلمانی نیز در اوایل ماه جاری میلادی گزارش داده بودند که در سال ۲۰۰۳ یک کشتی حامل سانتریفوژ که از مالزی عازم لیبی بوده گم شده و احتمالا به دست ایران افتاده است.‌

به نوشته این رسانه ها، محموله این کشتی “قطعات تفکیک شده سانتریفوژهای مورد نیاز برای غنی‌سازی اورانیوم، فولادهای آب‌دیده و ابزارهای دقیق برای ساخت سانتریفوژها” بوده است.

به گزارش دویچه وله به نقل از روزنامه دی ولت، در آستانه سال ۲۰۰۰ میلادی نیز یک کشتی قرار بود محموله‌ای را که در پاکستان بارگیری شده بود، از طریق دوبی به لیبی برساند اما هفت عدد از ۹ سانتریفوژ نوع “پی ۲” که در آن بود گم شد.

بر اساس این گزارش، معمر قذافی در سال‌هایی که برای توسعه فن‌آوری هسته‌ای تلاش می‌کرد، در خارطوم پایتخت سودان، انبار بزرگی اجاره کرده بود و قطعاتی را که می‌توانست هم در بخش نظامی و هم در بخش غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد، در آن نگهداری می‌کرد.

این انبار هنگامی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وجود آن پی‌برد، به سرعت خالی شد و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در بازرسی‌های طولانی خود نتوانست اثری از این قطعات در لیبی پیدا کند.

معمر قذافی در سال ۲۰۰۴ میلادی به آمریکا، انگلیس و سازمان ملل متحد وعده داد که همه تسلیحات کشتار جمعی و تلاش های خود برای دستیابی به سلاح هسته ای را تعطیل خواهد کرد.

 سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی در اوایل ماه جاری نوامبر اظهار داشت که انبار سلاح های شیمیایی معمر قذافی دست نخورده باقی مانده و پس از سقوط وی ربوده نشده است. مقامات جدید لیبی در اوایل ماه جاری به اطلاع این سازمان رساندند که انبارهای دیگری از سلاح های شیمیایی به دست آورده اند.

 رژیم معمر قذافی در سال 2004 به معاهدۀ منع تولید و تکثیر سلاح های شیمیایی پیوسته بود، اما، تا پیش از وقوع شورش های لیبی در فوریه گذشته هنوز یازده و نیم تن بمب های خردل در انبارهای لیبی موجود بود که مقامات این کشور آنها را از میان نبرده بودند.