تشدید فشار بر روزنامه نگاران

نویسنده

» گزارش گاردین ازاختناق درایران

سعید کمالی دهقان

 

نشریه اعتماد، برجسته ترین روزنامه اصلاح طلب ایران همراه با دو هفته نامه ایراندخت و سینا یک هفته قبل توقیف شد. از زمان انتخابات مناقشه آمیز ریاست جهموری ایران در ماه ژوئن، مقامات ایران هشت روزنامه را تعطیل وبیش از 100 روزنامه نگار و وبلاگ نوین را زندانی کرده اند. اکنون حداقل 65 روزنامه نگار در زندان باقی مانده اند که بیش از هر کشور دیگری از سال 1996 است.

در آغاز ماه فوریه، کمیته حمایت از روزنامه نگاران در نیویورک اتهامات عنوان شده توسط دولت علیه روزنامه نگاران بازداشت شده، نظیر”تبلیغ علیه نظام” و یا توهین به مقامات و اخلال در نظم عمومی را بی اساس خواند. با وجود این، بازداشت شدگان به محکومیت هایی مانند زندان، شلاق و تبعید محکوم شده اند؛ همچنین ممنوع القلم شدن برای طول عمرو ممنوعیت از فعالیت های اجتماعی و سیاسی. کمیته حمایت از روزنامه نگاران یکی ازسازمان  هایی است که تبلیغاتی را برای فشار آوردن بر دولت ایران برای آزادی روزنامه نگاران زندانی ترتیب داده است.

روزنامه اعتماد، که در سال هشتم خود  و تیراژ نسبتا بالا بیش از 100هزار شماره منتشر می شد، یکی از تاثیرگذارترین نشریات در ایران، به ویژه در میان روشنفکران بود. بهروز بهزادی، سردبیر اعتماد به گاردین گفت: “هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه ما را بدون دادن حتی یک دلیل تعطیل کرد. این یک تصمیم کاملا خودسرانه  است.”

تقریبا هزار کارکنان با بسته شدن روزنامه اعتماد بیکار می شوند. از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، در سال 2005، سرکوب مطبوعات شدت پیدا کرد. به مهرداد رحیمی و کوهیار گودرزی، که بعد از انتخابات به زندان افتادند برچسب “محاربه” (دشمنان خدا) زده شده؛ اتهامی که در قوانین ایران، مجازات اعدام دارد . در ماه مارس گذشته، امید میر صیافی، وبلاگ نویس ایرانی، هنگامی که دوره  30 ماهه محکومیت خود را به جرم توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران در زندان بدنام اوین می گذراند، خودکشی کرد.

مسعود جزایری، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، گفته است که ایرانیانی که برای رسانه های خارجی کار می کنند، از جمله خود من، باید به عنوان جاسوس محکوم شوند. فارغ از اینکه این امر به قانون تبدیل خواهد شد یا نه، جو به گونه ای است که روزنامه نگاران از جمله خود من، که تقریبا چهار سال برای گاردین کار کرده ام، احساس نگرانی تازه ای در مورد آزادی مطبوعات در کشور پیدا کرده ایم.

 

منبع: گاردین- 7 مارس