بدرقه همکلاسی ها برای رفتن به زندان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تکلیف دانشجویان زندانی معلوم نیست

وضعیت فعالان دانشجویی که هم چنان در زندان روزگار می گذرانند، مشخص نیست. گرچه این روزها عده معدودی از این فعالان با قرار وثیقه های بسیار سنگین از زندان آزاد شده اند، اما تکلیف بسیاری از آنان هنوزنامشخص است.

آخرین اخبار حکایت از آن دارد که مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم، شامگاه روز یک شنبه از زندان آزاد شد. پیش از این اعلام شده بود که برای سیمیاری وثیقه 800 میلیونی صادر شده است اما قاضی دادگاه با تخفیف و تبدیل 100 میلیون از این وثیقه به قرار کفالت، سیمیاری را با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد کرد.

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، که در روز 14 دی ماه بازداشت شده بود، در دادگاه به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. یکی از مهم ترین اتهامات سیمیاری، ملاقات انجام نشده وی با عده ای از نمایندگان پارلمان اروپا بود که قصد سفر به ایران را داشتند. این مساله باعث شد تا اتخادیه اروپا نیز نسبت به روند محاکمه و صدور حکم مرتضی سیمیاری اعتراض کند و آن را “نگران کننده” بخواند.

از سوی دیگر بنا به گزارش های رسیده به “روز”، برای مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت قرار وثیقه 200 میلیون تومانی صادر شده است. یکی از نزدیکان عربشاهی با اعلام این مطلب به “روز”، گفت وثیقه تودیع شده و دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، احتمالا امروز از زندان آزاد خواهد شد.

مهدی عربشاهی صبح روز عاشورا در پارک لاله تهران بازداشت شده و بسیاری از  دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برده است.

هفته گذشته اخباری مبنی بر ابتلای وی به بیمار قلبی منتشر شد. انتشار این اخبار نگرانی های خانواده عربشاهی را درباره سلامت وی، بیشتر کرد.

همچنین همسر بهاره هدایت، مسئول کمیسیون زنان دفتر تحکیم، روز گذشته برای پیگیری پرونده همسرش به دادگاه انقلاب مراجعه کرد، اما مراجعه وی به دادگاه عملا نتیجه ای در پی نداشت.

منابع آگاه به “روز” گفته اند که مسوولان به همسر بهاره هدایت اعلام کرده اند پرونده همسرش در دادگاه ثبت نشده است. این به آن معناست که پرونده وی هنوز به دادگاه منتقل نشده و عملا امکان آزادی یا تحول در وضعیت این فعال دانشجویی در آینده نزدیک منتفی است.

 

بازداشت یک فعال سابق دانشجویی

حجت منتظری، فعال سابق دانشجویی نیمه شب سیزدهم اسفند ماه با هجوم ماموران امنیتی به منزلش در کرج بدون ارایه هیچ حکمی بازداشت شد.

آن گونه که “بامداد خبر” گزارش داده است، هنگام بازداشت این فعال سابق دانشجویی ماموران امنیتی به تفتیش کامل منزل وی پرداخته و بخشی از وسایل شخصی او و همسرش را با خود برده اند.

از محل نگهداری و اتهام منتظری اطلاعی در دست نیست و تاکنون مراجعات مکرر همسر و خانواده ا. به دادسرای انقلاب کرج نتیجه ای در بر نداشته است. گفتنی است حجت منتظری، فعال سابق دانشجویی است و در سالهای اخیر هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است.

 

دانشگاه آزاد تبریز : احضار و بازجویی دبیر تشکل دانشجویی آرمان

قادر نوروزی دبیر تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز از سوی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی مرند احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش ساوالان سسی، احضار و بازجویی نوروزی پس از توقیف ویژه نامه تشکل آرمان برای همایش “نقش زنان در جنبشهای اجتماعی آذربایجان” در چاپخانه ای در شهر مرند صورت می گیرد.

همایش نقش زنان در جنبشهای اجتماعی آذربایجان ۱۰ اسفند ۸۸ از سوی تشکل آرمان با مجوز هیات نظارت دانشگاه آزاد تبریز و با حضور محققان و نویسندگان آذربایجانی برگزار شده بود.

مسئولین دانشگاه آزاد تبریز چندی پیش نیز اقدام به رد صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات شورای مرکزی تشکل آرمان کردند.

تشکل دانشجویی آرمان تنها تشکل دانشجویی دانشجویان آذربایجانی در دانشگاههای کشورست که توانسته از وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مجوز فعالیت دریافت کند. این تشکل دانشجویی در سالهای گذشته اقدام به برگزاری برنامه ها و نشر نشریات دانشجویی در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان نموده است.

 

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: بدرقه دانشجویان محروم از تحصیل

دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مراسم بدرقه ی ایمان صدیقی و محسن برزگر، دو دانشجوی محکوم به حبس تعزیری این دانشگاه را برگزار کردند. در آغاز این جلسه در مورد احکام صادر شده برای دانشجویان این دانشگاه که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بودند، سخن گفته شد.

در این جلسه که در صحن دانشگاه برگزار شد و با استقبال دانشجویان همراه بود ایمان صدیقی و محسن برزگر شرحی از روند بازداشت و دادگاه خود و سایر دانشجویان بازداشتی را بیان کردند و سایر دانشجویان ضمن بیان دیدگاههای خود احکام صادر شده برای دانشجویان این دانشگاه را به شدت محکوم کردند.

به گزارش “ادوارنیوز”، پس از جلسه ی بحث، عده ای از دانشجویان برای بدرقه ی این دو دانشجو که تا دو روز آینده خود را به زندان معرفی خواهند کرد به سمت سردر دانشگاه راهپیمایی کردند. دانشجویان با خواندن سرود “یار دبستانی” و همچنین شعار “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” دقایقی در مقابل سردر تجمع و با این دو دانشجو خداحافظی کردند. نیما نحوی دیگر دانشجوی محکوم به حبس تعزیری این دانشگاه نیز باید بزودی خود را به زندان معرفی کند.

در حاشیه ی این مراسم نشریه ی ویژه ی روز جهانی زن و همچنین بیانیه ی دانشجویان این دانشگاه بین دانشجویان توزیع شد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: “آنچه این روزها شاهد آن هستیم نقض پایه ای ترین حقوق اولیه ی انسانی است که دامنه ی این فجایع به دانشگاه ما نیز رسیده است. در این دوره که حکم غیر انسانی صادر شده برای سید ضیاء نبوی1 (فارغ التحصیل از دانشگاهمان) بر دوش ما سنگینی می کند، خبر تایید احکام سنگین و ظالمانه ی دادگاه سه تن از همکلاسی هایمان2 (ایمان صدیقی، محسن برزگر و نیما نحوی) داغی برسینه ی ما گذاشت که مدت ها اثرش خواهد ماند. اخبار ناگوار به این دو ختم نمی شوند. اتهام محاربه برای دیگر همکلاسی مان، بهزاد آذر هوشنگ (فارغ التحصیل از دانشگاهمان) و خبر اخراج و محرومیت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای همکلاسی دیگرمان، سیاوش سلیمی نژاد3، نیز آشفتگی خاطر هر شنونده ای را موجب شد. همه این ها در حالی است که احکام دادگاه سه تن دیگر از همکلاسی هایمان4، علی تقی پور (فارغ التحصیل از دانشگاهمان) و حمید جهان تیغ و حسام باقری، نیز تایید شده است.”