همه بسیجی ها و خانواده هایشان در خیابان

نویسنده
مریم احمدی

» فرماندهان نظامی خبر دادند

در آستانه هفته بسیج که از یک شنبه آینده آغاز می شود، برخی مسئولان وابسته به بسیج در ادعاهایی بی سابقه از راهپیمایی میلیونی بسیجیان خبر داده اند؛همزمان فرمانده سپاه تهران اعلام کرده است که بسیجیان حضوری صد هزار نفری در استادیوم فوتبال آزادی خواهند داشت. به این ترتیب در این هفته میلیون ها بسیجی در خیابان ها حاضر خواهندشد.

رئیس سازمان ورزش “بسیج مستضعفین” روز گذشته از برگزاری راهپیمایی “هفت میلیونی” بسیجی ها در روز عرفه خبر داد. محمد آقامیر تاریخ این راهپیمایی را ششم آذرماه عنوان کرده و گفته است این راهپیمایی به صورت “خانوادگی” برگزار خواهد شد. بر این اساس احتمالا جمعیت بسیجیان و خویشاوندان آنها که قرار است جمعه هفته آینده در این راهپیمایی حاضر شود بالغ بر 20 میلیون نفر خواهد بود. بر همین اساس است که ناظران ادعای فرماندهان سپاه  در مورد جمعیت نیروهای بسیجی را اغراق آمیز می دانند و از آن به عنوان جنگ تبلیغاتی جناح حاکم یاد می کنند.

 

اوایل هفته پیش نیز سردار فرهادی رئیس ستاد هفته بسیج راهپیمایی مذکور را “نمایش سازماندهی شده” بسیجیان توصیف و آن را “حماسه ماندگار” خوانده بود.

  در همین راستا فرمانده  جدید لشگر محمدرسول الله(فرماندهی سپاه تهران) نیز روز گذشته از تجمع “صد هزار” نفری نیروهای بسیج در استادیوم ورزشی آزادی، یک روز پیش از راهپیمایی 7 میلیونی آنان سخن گفت. سردار حسین همدانی که به تازگی جانشین عبدالله عراقی شده است، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه همچنین به تبیین برنامه های سپاه در هفته بسیج پرداخت. به گزارش سایت راه سبز سردار همدانی همان شخصی است که پیشتر عملیات شهادت طلبانه را از روش های جنگی نیروهای تحت امر خود ذکر کرده و گفته بود “بسیجیان ما متراکم از انرژی هسته‌ ای هستند که اگر منفجر شود مقاومت جانانه ‌ای را در مقابل متجاوزان ‏به منصه ظهور می ‌رسانند‎.”

 

نیرویی برای سرکوب  

روز سه شنبه حسین حیدری از فرماندهان سپاه با قدردانی از “بسیجیان جان بر کف” به نقش این نیروی شبه نظامی در سرکوب خونین قیام دانشجویان در تیرماه 78 و همچنین جنبش سبز در ماه های پس از انتخابات اشاره کردو گفت: “اگر بسیج در جریانات و حوادث 18 تیر و حوادث بعد از انتخابات وارد عمل نمی‌شد، شاید نتایج دیگری به بار می‌آمد که اصلاً رضایت‌بخش نبود.”

پیش از وی دیگر فرماندهان ارشد سپاه نیز در چندین نوبت رضایت خود از نقش بسیج در مقابله با معترضین به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد اعلام کرده بودند. در همین ارتباط  روز شنبه فرمانده سپاه از ابراز رضایت آیت الله خامنه ای نسبت از نقش  بسیج در برخورد با آنچه وی “آتش فتنه” نامید، خبر داد: “مقام معظم رهبری از اقدامات بسیج و سپاه در فرو نشاندن آتش فتنه، قدردانی کرده‌اند”.

سردار جعفری که اولویت اصلی بسیج را مقابله با تهدیدات نرم و تهدیدات فیزیکی که به دنبال آن صورت می‌گیرد توصیف کرده بود، همچنین از تحولات زیر ساختی در بسیج به دستور رهبر جمهوری اسلامی خبر داد: “تیپ‌های عملیاتی بسیج در زیر گروه سپاه‌های استانی قرار می‌گیرند که محور و مولفه اصلی قدرت در سپاه یگان‌های مردمی بسیج است.”

خبری که کارشناسان آن را در راستای قدرت دهی بیشتر به شبه نظامیان برای برخورد با تظاهرات خیابانی جنبش سبز در ماه های آتی تعریف می کنند.

لازم به یاد آوری است که پس از ناآرامی های ماه خرداد به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه بر عهده قرارگاه ثارالله و لشگر محمد رسوال الله در تعامل با “نیروی مقاومت بسیج” گذاشته شد.

با این حال جعفری در ماه مهر خطاب به نیروهای بسیج دانشجویی خاطر نشان کرده بود در مقابله با ناآرامی های دانشگاه ها منتظر دستور مافوق خود نمانند: “افسران جوان بسیج در جنگ نرم نیازی به فرمان مافوق ندارند.”

 در همین ارتباط سردار عراقی،  از فرماندهان ارشد سپاه اواخر شهریور با تاکید بر نقش بسیج در همکاری با سپاه و نیروی انتظامی برای سرکوب  جنبش سبز پس از تظاهرات میلیونی 25 خرداد  گفته بود و افزوده بود :“سپاه، بسیج، ناجا و سایر نیروهای عمل کننده تصمیم گرفتند جلوی این نافرمانی را بگیرند.” او تاکید کرده بود که پس از سی خرداد، تهران تحت کنترل سپاه و بسیج قرار داشته است.

 

به غیر از رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه، اوایل تابستان هنگامی که کمیته حقیقت یاب مجلس مشغول بررسی نقش لباس شخصی و بسیجی ها در حمله به کوی دانشگاه در 25 خرداد بود، نزدیک به 200 تن از نمایندگان پارلمان با انتشار بیانیه ای از بسیج و پلیس به خاطر برقراری آرامش و امنیت قدردانی کردند.صدور این بیانیه همزمان با تایید انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات از سوی شورای نگهبان بود.