در غیاب حکومت، مردم آمدند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» صدا و سیما به جای گزارش زلزله، خنده بازار پخش کرد

نمایندگان مجلس و شهروندان مناطق آسیب دیده زلزله دو روز پیش آذربایجان در مصاحبه با “روز” از نحوه انعکاس اخبار این واقعه توسط صدا و سیما انتقاد کردند.

عباس فلاح باباجان، نماینده مردم اهر و وهریس در مجلس شورای اسلامی با گلایه از نرسیدن کمک به مردم روستاهای زلزله دیده، خواهان دریافت کمک از سایر استان ها و همچنین کشورهای خارجی شد و گفت: متاسفانه مسئولان صدا و سیما اهمیت نمی دهند اینجا این همه آدم کشته شده و اینقدر راحت از کنار این قضیه می گذرند. اینجا مردم نیاز به کمک دارند صدا و سیما می بایست با اطلاع رسانی درست به این مساله کمک میکرد اما متاسفانه اهمیت نداد؛ نه به آدم هایی که کشته شدند نه به مردمی که زیر آوار ماندند و بی سر پناه شدند.

براساس آمار رسمی تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر در زلزله روز یکشنبه استان آذربایجان کشته شده‌اند و شمار زخمی‌ها به ۵۰۰۰ نفر رسیده است اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی که یکشنبه شب به جای گزارش مشکلات و نیازمندی های مناطق زلزله زده، عمدتا در حال پخش برنامه های ویژه ماه رمضان از جمله پخش مستقیم خواندن دعای جوشن کبیر از کربلا بود روز گذشته نیز به روال معمول برنامه های خود پرداخت و جز در بخش های خبری آن هم به صورت کوتاه، از پوشش خبری مناطق زلزله زده و وضعیت مردم این مناطق خودداری کرد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مقابل و به جای اطلاع رسانی درباره وضعیت مردم زلزله زده اقدام به پخش برنامه طنزی با نام “خنده بازار” کرد؛ برنامه ای که در واکنش به آن یکی از شهروندان آذری به “روز” می گوید: من برای کمک به اهر رفته بودم وقتی بازگشتم حیرت کردم. باور نمیکردم سیمای بی غیرت ضرغامی در میان اندوه ملت بابت مرگ هموطنانشان و بی خانمان شدن آنها، برنامه خنده بازار پخش کند و به جای نشان دادن دردهای مردم بی پناه زلزله زده، فیلم “سرزمین من قدس” را پخش کند.

 شهروند دیگری می گوید: بدون هیچ دلیل و بدون هیچ توجیهی روی زخم مردم نمک پاشیدند. ما از این صدا و سیما انتظار نداریم که تسلیت بزنند یانوار مشکی بگذارند کنار صفحه. ما انتظار کمک نداریم منتها حداقل نمک به زخم ما نپاشند. این تلویزیون مواقع عادی صبح تا شب دارد عزا پخش میکند اما درست الان، یک روز بعد از روز شهادت امیر المومنین و دقیقا یک روز بعد از زلزله ای که صدها انسان کشته و هزاران انسان زخمی شدند، برنامه خنده بازار را پخش میکنند؟ با ملت دشمن هستند؟ با ما دشمن هستند؟ آقای ضرغامی خوشحال است که جشن گرفته؟ اخر درد را به چه کسی بگوییم؟ بیایید بروید مناطق زلزله زده را ببینید، مردم این روستاها را ببینید و به آقای ضرغامی بگویید اینجا ایران است، این مردم بخشی از مردم ایران هستند از کره دیگری نیستند.

سایت عصر ایران نیز با اشاره به تأخیر در اطلاع رسانی، خبرهای ناقص و عدم پوشش لحظه به لحظه زلزله آذربایجان توسط صدا و سیما، گزارش داده است که این سازمان به جای اصلاح رویکرد خود در این قبیل موارد، بدون توجه اخلاقی و عرفی به اینکه مردم شمال غرب کشور داغدار و آواره شده اند و مردم سایر نقاط کشور نیز عزادار و شریک درد هموطنانشان هستند، اقدام به پخش خنده بازار کرد تا نشان دهد که گویا خبرها، خیلی دیر به جام جم می رسند و الا مگر می شود، مرگ دلخراش صدها هموطن و عزای میلیون ها ایرانی را دید و به جای همدردی و کمک، خود را به بی خیالی زد و خنده بازار پخش کرد؟!راستی کسانی عزیزانشان را در زلزله از دست داده اند، وقتی در تلویزیون کشورشان، به جای آنکه صدای کمک خواهی و تصویر مشکلاتشان را ببینند، آواز و موسیقی و خنده بازار می بینند، چه حالی به ایشان دست می دهد؟ آیا تلویزیونی که همیشه غم از سر و رویش می بارد، نمی توانست این دو روز را به احترام زلزله زدگان، دندان روی جگر بگذارد و بی خیال شاد کردن ملت(!) و نمک پاشیدن بر زخم مصیبت دیدگان شود؟!

 

احمدی نژاد تسلیت هم نگفت

عباس فلاح باباجان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر در منطقه زلزله زده به سر می برد در مصاحبه با “روز” می گوید: کمک هایی که به منطقه رسیده کفایت نمیکند و مردم نیاز به کمک های بیشتری دارند و صدا و سیما موظف است با اطلاع رسانی درست در این زمینه کمک کند که متاسفانه خلاف آن عمل میکند.

او می افزاید: گلایه ما از نیامدن کمک است؛ کمک هایی که رسیده کم است و نیازهای مردم روستاهای زلزله زده خیلی بیشتر از این کمک هاست. هم منطقه هریس و هم منطقه اهر به شدت با کمبود چادر، کنسرو، آب معدنی و جیره خشک رو به رو ست. ما در تغذیه و اسکان موقت مردم مشکل شدید داریم و امکانات اصلا نمی رسد.

نماینده مردم اهر و هریس سپس خواستار ارسال کمک های بیشتر می شود و میگوید: توقع ما این است که از استان های دیگر و کشورهای دیگر هم کمک برسد. مردم به داد هموطنان آذری خود برسند؛ مردم آذری زبانی که خارج از استان و در شهرها و استان های دیگر هستند کمک کنند.

او با اشاره به عملکرد صدا و سیما در این زمینه می گوید: خیلی راحت از کنار این قضیه می گذرند خیلی عادی و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده. شبکه های مرکز که اصلا به این قضیه نمی پردازند و شبکه استانی هم یک برنامه نیم تا یک ساعته دارد و تمام. در حالیکه باید نیاز مردم را اعلام کنند، باید مردم را در جریان آنچه بر هموطنانشان می گذرد قرار دهند. اینجا بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده اند اما صدا و سیما به این قضیه نمی پردازد. ما توقع داریم حرکتی کنند کمکی برسانند خبرگزاری ها و سایت هایی مثل شما هم که با تلفن از ما خبر می گیرید بیایید توی منطقه ببینید چه خبر است و مردم چه می خواهند. من به هر کسی تماس گرفته واقعیت را گفته ام از بی بی سی و امریکا و هر جایی که زنگ زده اند اما دریغ از صدا و سیمای خودمان.

به آقای فلاح می گویم آقای احمدی نژاد راهی اجلاس مکه است در حالیکه در هر کشوری چنین اتفاقی می افتد رئیس دولت به منطقه بحران زده و میان مردم می رود. نماینده مردم اهر و هریس می گوید: حداقل یک پیام تسلیت میداد یک حضوری در میان مردم می داشت چه می شد مگر؟

آقای فلاح اما تنها نماینده ای نیست که به عملکرد صدا و سیما انتقاد دارد. علیرضا منادی سفیدان، نماینده مردم تبریز نیز از جمله معترضانی است که به خبرگزاری ایسنا گفته است: مردم از انعکاس خبری صدا و سیما در خصوص زلزله روز شنبه بسیار گله‌مند بودند و علی‌رغم اینکه شب گذشته صدها نفر زیر آوار بودند، در برنامه‌های تلویزیونی و سحرگاهی اشاره‌ای به وقوع این فاجعه نشد و از مردم خواسته نشد که در دعاهای خود، زلزله‌زدگان را مد نظر داشته باشند.

او همچنین گفته است: ما انتظار داریم در شرایط فعلی و ماه رمضان رسانه‌ها بیش از این به موضوع زلزله توجه کنند. متاسفانه صداوسیما خیلی خوب به عمق فاجعه نمی‌پردازد و درخواست کمک‌های مردمی از رسانه ملی در حد انتظار نبوده است.

محمد حسن نژاد، نماینده مرند نیز از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در خصوص اخبار مربوط به زلزله روز گذشته، به شدت انتقاد کرده است.

“صدا و سیما خود را ضربه فنی کرد.” این تیتری است که خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه در حوادثی غیرمترقبه مانند زلزله، اطلاع‌رسانی به موقع سازمان صداوسیما برای کمک بهتر و سریع‌تر، می‌تواند بسیار موثر باشد،برای گزارش خود برگزیده و نوشته است: تلویزیون همچنین بلافاصله پس از این اتفاق آماری دقیق از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان زلزله ارائه نداد، تا کسانی که این حادثه را تنها از طریق تلویزیون‌ و رادیو پیگیری می‌کردند، متوجه عمق فاجعه اتفاق افتاده در شمال‌غرب کشور نشوند.

براساس گزارش این خبرگزاری صداوسیما در حالی نتوانست به توقعات مخاطبان در ارائه آخرین اخبار زلزله اخیر پاسخ منطقی دهد که خبر زلزله شمال‌غرب ایران به یکی از مهم‌ترین اخبار تلویزیون‌های جهان تبدیل شده بود؛ تا در حالی که تلویزیون می‌رفت با عملکرد موفقیت‌آمیزش در پوشش المپیک به مردم نزدیک‌تر شود، خودش را ضربه فنی کند و در پاسخگویی به انتقادات به‌جای مردم و مسؤولان، بی‌پاسخ بماند.

 اما محمداسماعیل سعیدی، دیگر نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در تماس خبرنگار “روز” می گوید که صدا و سیما خوب اطلاع رسانی کرده و اگر بیش از این اطلاع رسانی میکرد عواطف و احساسات مردم جریحه دار می شد.

او می گوید:به جای این بحث ها دیگر باید به بحث بازسازی مناطق زلزله زده بپردازیم.

 این نماینده مجلس در حالی از بازسازی مناطق آسیب دیده سخن میگوید که به گفته نماینده اهر و هریس و همچنین دیگر نماینده تبریز، مردم حتی برای اسکان موقت در چادر نیز مشکل دارند.

 

۷۲ ساعت حیاتی برای زلزله زدگان

در حالیکه صدا و سیما از اطلاع رسانی اجتناب میکند خبرهای منتشر شده نیز متناقض و ضد و نقیض هستند. در همین زمینه خسرو منصوریان، سرپرست انجمن احیا که از ساعات آغازین زلزله آذربایجان اقدام به کمک رسانی و تشکیل ستاد کرده به “روز” میگوید: نیروهایی که از همان آغاز صبح به منطقه فرستادیم موبایل هایشان جواب نمیدهد و خبری جز آنچه که در رسانه ها آمده نداریم. فی الواقع الان نمی توانم با اطمینان بگویم که در منطقه چه خبر است.

آقای منصوریان 72 ساعت اولیه پس از زلزله را ساعاتی حیاتی می خواند و می گوید: هر کاری که بخواهدبرای کمک به زلزله زدگان و مردمی که زیر آوار مانده اند مفید واقع شود باید در ۷۲ ساعت نخست انجام شود و باید تمام تلاش ها در این ساعات صورت بگیرد.

او می افزاید: 5 صبح یک اکیپ دیگر همراه با چند کامیون کمک مردمی خواهیم فرستاد و کمک های نقدی را نیز به حساب دوستان در اهر و تبریز واریز کرده ایم که همان جا بتوانند مایحتاج مردم را خریداری کنند. ضمناعلیرغم عدم اطلاع رسانی ها مردم با همه وجود به کمک آمده اند. این مردم منتظر کسی نمی مانند باور کنید اینقدر حجم کمک های مردمی بالاست و مردم آمده اند که ما واقعا ذوق زده هستیم.

به آقای منصوریان میگویم نماینده مردم اهر و هریس گفته کمک های رسیده خیلی کم است و نیاز مردم بالاتر از این کمک هاست. آقای منصوریان میگوید: وقتی هلال احمر اعلام میکند که دیگر به کمک نیازی نیست و همه چیز داریم چه می توان گفت؟ کاش این نماینده مجلس اینها را به هلال احمر بگوید. مردم که چیزی کم نمی گذارند ممکن است دیروز کمک ها کافی نبوده و نرسیده باشد که دلیل اش هم اطلاع رسانی محدود رسانه های داخلی بوده اما میزان کمک هایی که حداقل به ان جی اوی ما رسیده خیلی عالیست.

 

رهبر تسلیت گفت

همزمان و در حالیکه محمود احمدی نژاد تاکنون سکوت و تنها به اطلاعیه ای که صبح روز گذشته توسط هیات دولت صادر شد اکتفا کرده، رهبر جمهوری اسلامی عاقبت در ساعات پایانی شب گذشته و در دو خط، پیام تسلیت صادر کرد.

آیت الله خامنه ای دیروز در دیدار عمومی خود هم که سخنرانی کرد هیچ اشاره ای به زلزله و وضعیت مردم زلزله زده نکرده بود.