کروبی هم به انتخابات نه گفت

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از موسوی، خاتمی و اصلاح‌طلبان

مهدی کروبی از رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری گفته است حکومت جمهوری اسلامی قصد ترتیب دادن “انتخاباتی فرمایشی و دستوری” را دارد. به گفته کروبی، مسئولان کشور تصمیم دارند با “رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رأی از رأی‌های بدون صاحب و سپس برخورد و دستگیری و به ‌وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی‌کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.”

او تحلیل خود از انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی را در دیدار هفتگی با فاطمه کروبی، همسرش، بیان  و سایت خبری سحام نیوز هم که دیدگاه های کروبی و مشاوران او را منعکس می کند، آن را منتشر کرده است.

مهدی کروبی در حالی انتخابات پیش رو را “فرمایشی و دستوری” پیش بینی کرده که هم اکنون بیش از 300 روز از آغاز حبس خانگی اش می گذرد. این نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همراه با میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتایج آن انتخابات، رهبری جنبش اعتراضی دو سال گذشته را که به جنبش سبز مشهور شد بر عهده دارند.

تظاهرات طرفداران این دو در 25 بهمن سال گذشته که با برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی  حکومت روبرو شد، به حبس آنها در خانه های خودشان انجامید. از آن هنگام تاکنون ارتباط این دو رهبر جنبش سبز با دنیای خارج، خانواده و هوادارانشان با دشواری روبرو بوده است.

پیش از کروبی،احزاب، گروه‌ها و چهره‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب و جنبش سبز مانند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای هماهنگی راه سبز امید، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین اعلام کرده بودند که در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی شرکت نمی کنند.

میرحسین موسوی هم در تنها اظهار نظری که درباره انتخابات آتی مجلس از او منتشر شده، نسبت به وجود شرایط لازم برای شرکت در انتخابات مجلس ابراز ناامیدی کرده است.

سایت کلمه که دیدگاه ها و خبرهای مربوط به میرحسین موسوی را منتشر می کند، روز چهارشنبه 16 شهریور گزارش کرد که این رهبر جنبش سبز در ملاقات با سه دختر خود، در مورد انتخابات مجلس که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود گفته است: “با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.”

 

مخالفت اصلاح طلبان با شرکت در انتخابات

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه خارج از کشور نیز با انتشار بیا‌نیه‌ای در روز شنبه سوم دی با اشاره به در بند بودن “رهبران جنبش سبز” و “آزاد نشدن احزاب و رسانه‌ها” از همه نیروهای اصلاح‌طلب خواست، از ثبت نام برای نامزدی در “شبه‌انتخابات فرمایشی” خودداری کنند.

یک روز پیش از آن  نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی خارج از کشور از مردم خواسته بودند در انتخابات شرکت نکنند. در بیانیه آنان به “شرایط حداقلی محمد خاتمی درباره کف خواسته‌های مردم برای شرکت در انتخابات” اشاره شده بود.

محمد خاتمی‌، رئیس پیشین جمهوری اسلامی، شرکت اصلاح‌طلبان در نهمین دوره انتخابات مجلس را مشروط به “برگزاری انتخابات سالم، آزادی زندانیان، ایجاد فضای باز، سالم و امن سیاسی” کرده بود.

با محقق نشدن این شرایط، او در نهایت هفته گذشته گفت که اصلاح طلبان بر اساس رویکرد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نسبت به انتخابات مجلس نهم  در ۱۲ اسفندماه سال جاری عمل خواهند کرد، یعنی “نمی‌توانند و نباید در این انتخابات نامزد داشته باشند.”

روز پنج‌شنبه اول دی نیز جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه ای وضعیت کنونی را “پیشروی در باتلاق” توصیف کرده و شرکت در انتخابات در چنین وضعیتی را “بی‌معنا” دانسته بود.

افزون بر این، چهره‌های سیاسی و مطبوعاتی و حقوق بشری  نیز در آستانه انتخابات، مخالفت خود را با شرکت در انتخابات پیش رو اعلام داشته‌اند. از جمله ۳۹ تن از زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران زندانی با صدور نامه ای “گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکلی” را در “تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در ایران” خوانده‌اند.

این در حالی است که برخی چهره های کمتر شناخته شده اصلاح طلب و بخصوص نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس هشتم مانند مصطفی کواکبیان اعلام کرده اند در انتخابات شرکت خواهند کرد.

علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و یکی دیگر از این نمایندگان نیز روز گذشته برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرد.

مهدی خزعلی هم که در سال های گذشته به عنوان یکی از منتقدان صریح اللهجه حکومت جمهوری اسلامی مطرح شده  روز گذشته در اقدامی غیر مترقبه برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرد.

او هدف از این کار خود را تلویحا “بالا بردن میزان ردصلاحیت ها” اعلام کرده است.

خزعلی در وبسایت شخصی خود نوشته: “آقای جنتی در نماز جمعه فرمودند که آنها که صلاحیت ندارند، کاندید! نشوند! من معتقدم که همه کسانی که از نظر آقای جنتی صلاحیت ندارند، باید کاندیدا شوند.”

او خطاب به منتقدان و مخالفان افزوده: “نگران نباشید، هر برگه رد صلاحیت سندی است بر حقانیت ما! اشتباه نکنید، می خواهند آمار رد صلاحیت را پایین نشان دهند.”

 

سخنان کروبی و واکنش رسانه های حکومتی

اینک مهدی کروبی هم در سخنانی که فاطمه کروبی به نقل از او بیان کرده، به صراحت حکومت را به برنامه‌ریزی برای جلوگیری از برگزاری انتخاباتی آزاد متهم کرده و گفته است: “هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده آقایان ستاد مبارزه با تخلفات انتخاباتی را با حکم رئیس قوه قضائیه تشکیل داده‌اند و اینها نشان می‌دهد که آقایان هیچ اعتقادی به رای مردم ندارند و از هم اکنون خود را برای برگزاری انتخاباتی فرمایشی آماده می‌کنند.”

این رهبر در حبس جنبش سبز توصیه کرده تا “شورای عالی انتخابات با جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند”، تشکیل شود تا افراد را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند.

به گفته کروبی در اینصورت، از این بیشتر آبروی اسلام و روحانیت نمی‌رود و مردم و فعالان سیاسی دلسوز نظام دوباره گرفتار نخواهند شد.

او پیشنهاد داده: “علی اکبر ولایتی، محسن رضایی (که در انتخابات ۸۸ نظرات بدیعی داشتند) به سخنگویی حدادعادل و احمد خاتمی (به عنوان حاکم شرع قاطع که حقیر و آقای موسوی را محارب اعلام کرده بود) به ریاست احمد جنتی، به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رای قاطع و بی سابقه مردم تصویب و تاسیس شد، بزنند.”

این رهبر معترضان در عین حال ابراز امیدواری کرده است که مردم ایران “در فرصتی مناسب، ارزش های موجود در قانون اساسی ۵۸ را البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می نماید، احیا کنند.”

بر اساس گزارش خبرگزاری های رسمی، تا پایان روز دوم ثبت نام نامزدهای انتخابات، ۶۳۹ نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند که ۶۱۰ نفر از آنها مرد و ۲۹ نفر زن هستند. گزارش های خبرگزاری فارس درباره ثبت نام نامزدها بیانگر آن است که اکثر این افراد از حامیان دولت و اصولگرایان هوادار آیت الله خامنه ای هستند.

واکنش رسانه های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی و جریان حاکم اما به سخنان مهدی کروبی تند بوده است.

خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است، نوشت کروبی طی روزهای اخیر برغم حضور در جمع های عمومی مختلف درباره انتخابات مجلس اظهارنظری نکرده است.

این خبرگزاری با متهم کردن اطرافیان مهدی کروبی به “ارتباط با انگلستان” نوشت که او طی روزهای اخیر، “در شرایط مختلف مانند حضور در بهشت‌ زهرا، حضور در استخر عمومی و برخی اماکن دیگر با مردم در ارتباط بوده و اگر سخنی داشته می‌توانسته به آنان منتقل و نظر خود را در خصوص مسائل مختلف منتشر کند.”

فارس بر این مبنا پرسیده است:” با وجود اینکه مهدی کروبی طی ایام اخیر هیچ گاه چنین قولی را بیان نکرده، اطرافیان وی با چه انگیزه‌ای و از ترس چه چیزی افکار خود را به نقل از کروبی منتشر می‌کنند؟”