حمایت از حمله تاکتیکی اتمی به ایران

نویسنده

kandidajangtalab.jpg

مریم دستگیر

کاندیداهای جمهوری خواه ریاست جمهوری سال 2008 در نشست مقدماتی خود درایالت نیوهمشایرازاتخاذ سیاست سختگیرانه علیه ایران برای جلوگیری ازآنچه آنان دستیابی به سلاح اتمی دانستند خبردادند و تلویحا استفاده تاکتیکی ازسلاح های اتمی برای جلوگیری ازرسیدن ایران به این سلاح ها را درزمره تصمیماتی دانستند که درصورت رییس جمهور شدن تجویز می کنند. اگر چه دراین میان یکی ازکاندیداها با اشاره به بمباران تاسیسات هسته ای اوزیراک درعراق توسط اسراییل در سال 1981 گفت که چنین کاری می تواند توسط سلاح های متعارف صورت گیرد.

در حالی که رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با برگزاری نشست های داخلی احزاب جمهوری وخواه ودموکرات اندک اندک جدی تر می شود، موضوع سیاست گذاری واشنگتن دررابطه با ایران به یکی ازبخش های دائمی سوالات ازکاندیداها تبدیل می شود.

درجلسه ای که ده کاندیدای جمهوری خواه حضور داشتند، وقتی ولف بلیتز، گرداننده جلسه ازشبکه سی ان ان، از کاندیداها پرسید که اگر لازم باشد برای برنامه هسته ای ایران از سلاح اتمی استفاده می کنند، گفتند که دربرخورد با برنامه هسته ای ایران همه گزینه ها باید روی میز باشد. سناتور، دانکن هانترازکالیفرنیا گفت که اعتقاد دارد آمریکا علی رغم اینکه دولت ایران حامی دائمی تروریسم است با این کشور گفت وگو کند. اما تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران برنامه سلاح اتمی خودش راتوسعه ببخشد. این درحالی است که ایران همواره داشتن برنامه نظامی هسته ای را رد کرده است.

این سناتور جمهوری خواه سپس درخصوص استفاده از سلاح اتمی علیه ایران درصورتی که وی رییس جمهور شود گفت: “من دستور استفاده از سلاح اتمی را خواهم داد اگر هیچ راه دیگری برای جلوگیری ازتوسعه سانتریفوژهای خاص نباشد.” سناتور های دیگر همچنین با تاکید بر نگهداشتن همه گزینه ها روی میز ازگفت وگو با ایران حمایت کردند. جیم گیلمورفرماندارسابق ویرجیبنا گفت که علاقه مند به گفت وگو با ایران با کمک متحدان اروپایی است: “ما همچنین باید بگوییم که داشتن سلاح اتمی اساسا قابل قبول نیست.”

در نشست مقدماتی کاندیداهای جمهوری خواه که در کالج سنت انسلم نیوهمشایربرگزارمی شد، سخنان اخیرمحمود احمدی نژاد درخصوص اسراییل نیز مطرح شد وآن هنگامی بود که جولیانی شهردارسابق شهر نیویورک ویکی ازجدی ترین کاندیدهای ریاست جمهوری ازحزب جمهوری خواه که مواضع نزدیکی با دموکرات های آمریکا درمواردی چون سقط جنین دارد دربیان تهدیدی که به ادعای وی متوجه آمریکاست به آنچه وی “تکرارسخنان احمدی نژاد برای نابودی اسراییل” بود اشاره کرد. جولیانی گفت که یک ایران هسته ای خطرش این است که می تواند سلاح های اتمی را به تروریست ها منتقل کند. جولیانی گفت که جلوگیری ازدستیابی ایران به سلاح اتمی می تواند با سلاح های متعارف نیزانجام شود اما هیچ گزینه ای نباید ازدستورکارخارج شود.

ران پائول که طی جلسه، مواضعی برخلاف دیگر کاندیداها داشت و درنظرسنجی ها تنها دودرصد آرا را به خود اختصاص می دهد، تنها فردی بود که گفت ایران برای امنیت ملی آمریکا خطری محسوب نمی شود. او همچنین سیاست “جنگ های پیشگیرانه” آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار داد وآن را بدعتی خلاف ارزش های قانون اساسی این کشور دانست.