فرمان نمی پذیریم؛ تیتر دردسر ساز یک روزنامه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "روزگار" برای سومین بار متوقف شد

روزگار، از روزنامه‌های عصر ایران، به دستوردادستانی به مدت یک ماه از ادامه انتشار بازماند. این روزنامه در آخرین شماره خود که ظاهرا همان موجب تماس دادستانی با آنان شده مصاحبه‌ای با محمد رضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت را درمورد آخرین مواضع اصلاح طلبان در مورد انتخابات پیش رو، انتشار داد و به همین علت برای دومین بار در عرض چند ماه از انتشار فروماند.

گفته شده انتشار گزارشی از واکنش‌ها به برگزاری مراسم نمادین سالگرد انقلاب اسلامی در روزنامه روزگار، از جمله دیگر دلایل توقف انتشار این روزنامه عصر تهران است؛ موضوعی که منابع آگاه نزدیک به این روزنامه در مصاحبه با روز آن را تائید نمی‌کنند.

 

سومین توقیف “روزگار”

 ”فرمان نمی‌پذیریم”، عنوان مصاحبه‌ای از آخرین شماره روزنامه روزگار بود که همزمان با تعلیق زمان انتشار، در روز یکشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ در صفحه اول این روزنامه منتشر شد.

در بخشی از این مصاحبه محمد رضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفته است: “نتیجه انتخابات آن چیزی نیست که از توی صندوق‌های رأی در می‌آید، علی‌الظاهر این‌طور است، انتخابات مهندسی‌شده است و نتایج آن مشخص است.”

 ”نبودن اصلاحات در انتخابات” به گفته این چهره اصلاح طلب خود به خود بخش عمده‌ای از انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را “خدشه‌دار” کرده است.

بسیاری از احزاب، شخصیت‌ها و طیف‌های مختلف اصلاح طلبان در داخل و خارج، با “نمایشی” خواندن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاکید بر “عدم سلامت” آن، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ۱۲ اسفند ماه سال جاری شرکت نخواهند کرد.

محمدرضا خاتمی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با آخرین شماره روزنامه روزگار گفته است: “اصلاح‌طلب‌ها از طرف حاکمیت و قدرت، به شدت تحت فشار هستند.”

منابع مطلع می‌گویند صبح روز یکشنبه بعد از انتشار این مصاحبه، مدیر مسول روزنامه روزگار به دادسرای فرهنگ و رسانه در دادستانی عمومی و انقلاب تهران احضار شده و از نارضائی دستگاه قضائی از این روزنامه به دلیل انتخاب تیتر مصاحبه با دکتر خاتمی و بخش‌هایی از محتوای آن مطلع شده است.

مقامات قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه معتقد هستند بخش‌هایی از انتقادات محمد رضا خاتمی متوجه حاکمیت بوده است؛ اما منابع آگاه می‌گویند که از نظر روزنامه روزگار، انتقادات مطرح شده در آن مصاحبه جناح‌های رقیب اصلاح طلبان را هدف قرار داده است.

در مقابل دستور توقیف روزنامه روزگار از سوی دادستانی، سعید تقی‌پور، مدیر مسول و علی خدابخش، مدیر عامل این روزنامه، که صبح روز یکشنبه احضار شده بودند، پیشنهاد تعلیق یک ماه انتشار را مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادی که با موافقت مقامات دادستانی همراه شده، اما به این شرط که آغاز انتشار بعد از یک ماه با دستور این نهاد قضایی صورت بگیرد.

گفته می‌شود باز پیش، در پایان مدتی که دستگاه قضائی تعیین کرده بود، مسولان این رسانه بدون استعلام از دادسرای فرهنگ و رسانه، انتشار روزنامه را از سر گرفته‌اند. در حالی که انتظار بوده است که برای انتشار دوباره کسب مجوز تازه کنند.

روزنامه روزگار تا کنون سه بار به عناوین مختلف از انتشار باز مانده است. یک بار در سال ۱۳۸۵ و بار دیگر در شهریور ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام و انتشار مسایل محرمانه کشور به استناد تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات اعلام جرم کرده و از سوی شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ به مدت ۲ ماه به محاق توقیف رفت.

این روزنامه حدود یک ماه پیش دوباره با تغییراتی محدود انتشارش را از سر گرفته بود. مسولیت سردبیری دور جدید روزنامه روزگار به عهده “ایرج جمشیدی” است؛ مسولیتی که قبل از شهریور ماه به عهده سید علی میر فتاح بود.

 

 ”ماکت مقوایی امام”

روز یکشبنه، ۱۶ بهمن ماه، برخی از رسانه‌ها دلیل فشار دادستانی بر روزنامه روزگار را عنوان اول شماره دیروز این روزنامه “اعتراض به ماکت مقوایی امام” اعلام کرده بودند، این درحالیست که منابع آگاه به روز گفته‌اند موضوع اصلی تعلیق انتشار این روزنامه، چاپ مصاحبه محمد رضا خاتمی بوده است.

برگزاری مراسم نمادین سالگرد ورود‌ ایت‌الله خمینی به ایران٬ که در روز ۱۲ بهمن امسال برگزار شد٬ با انتقاد برخی از چهره‌های سیاسی رو‌به‌رو شد.

این مراسم توسط هیات استقبال ارتش جمهوری‌اسلامی و در فرودگاه مهرآباد و همچنین مدرسه رفاه برگزار شد. در مراسمی که در مدرسه رفاه برگزار شد٬ وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشت. نظیر این مراسم در برخی شهرهای دیگر هم‌چون یزد و عسلویه نیز برگزار شد.

در آخرین نمونه از اعتراض هائی از این دست٬ اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در سخنانی٬ برنامه برگزار شده در ۱۲ بهمن را “سخیف” و “کم‌محتوا” دانست و استفاده از “ماکت‌های مقوایی” را نیز یک “بی‌سلقیگی” نامید که “می‌تواند مورد اعتراض مردم فهیم و سوءاستفاده دشمنان انقلاب نیز قرار گیرد.” مرکز نشر اندیشه های امام خمینی نیز در اطلاعیه مشابهی با ماکت های مقوائی برخوردی انتقاد آمیز داشت.

روزنامه روزگار تیتر‌ نخست، روز یکشنبه خود را به پوشش واکنش‌های به برگزاری این مراسم اختصاص داده بود.