فشار برای ترس از باخبر شدن مردم

نویسنده

» گزارش گاردین از ارعاب کارکنان بی بی سی خانواده هایشان

حکومت ایران عملیات ارعاب و تهدید علیه کارکنان تلویزیون فارسی بی بی سی را گسترش داده  با وارد کردن اتهام‌های ثابت نشده به این شبکه، به تخریب شخصیت کارکنان شبکه ‌ای پرداخته که میلیون‌ها بیننده در جمهوری اسلامی دارد اما مورد تنفر دولت این کشور است.

در موارد اخیر بستگان و خانواده‌های کارکنان تلویزیون فارسی بی بی سی ازسوی ماموران اطلاعاتی ایران بازداشت و تهدید شده‌اند. برخی از مجریان ارشد این شبکه هدف شایعات کینه ‌توزانه ایران قرار گرفته‌اند. به ‌تازگی  ماموران امنیتی سپاه پاسداران پس از بازداشت و حبس خواهر یکی از کارمندان بی بی سی، این کارمند را به انجام بازجویی اینترنتی در لندن وادار کرده‌اند.

 دولت ایران در آستانه انتخابات ماه آینده درحال ساخت یک فیلم مستند است تا از طریق آن اعتبار تلویزیون فارسی بی بی سی را خدشه ‌دار کند.

چندی پیش صادق صبا، مدیر بخش فارسی بی بی سی، با تلفن یک شخص ناشناس در پخش زنده این شبکه متهم به تجاوز به  یکی از مجریان این رسانه  شد. خانم قدوسی مجری برنامه “نوبت شما” است که در ایران طرفداران زیادی دارد این اتهام را کاملا بی اساس دانسته اما  از آن زمان این اتهام  به عنوان خبر  در برخی از رسانه‌های دولت ایران تکرار شده است.

حکومت ایران هم چنین از زمان تاسیس تلویزیون فارسی بی بی سی در سال 2009  بارها روی این شبکه پارازیت فرستاد  و در تازه‌ ترین دور آزار و اذیت کارکنان بی بی سی فارسی بعد از وخامت روابط میان دولت‌های ایران و بریتانیا صورت گرفت. نوامبر سال گذشته پس از آنکه تظاهرکنندگان معترض به سفارت لندن در تهران حمله کردند بریتانیا سفارتخانه و مراکز دیپلماتیک خود را در ایران تعطیل کرد و به دستور وزارت خارجه بریتانیا، سفارت ایران در لندن نیز تعطیل شد.

تنش میان ایران و بریتانیا در هفته ‌های اخیر و درپی بسته شدن دفتر تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی در لندن تشدید شد. افکام، موسسه ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، پروانه فعالیت این شبکه تلویزیونی متعلق به دولت ایران را به خاطر “نقض متعدد قوانین پخش رادیو تلویزیونی” لغو کرد. درپی چندین هفته بحث داخلی همراه با خشم درمیان کارکنان بی بی سی، مارک تامپسون، مدیرکل این شبکه، به‌شدت از “روش‌های جدید آزاردهنده ایران” در برخورد با کارکنان بی بی سی انتقاد کرده و از دولت ایران خواست که اینگونه اقدام ‌های مقام‌ های ایرانی را محکوم کند.

در راستای همین فشارها، تماس گیرندگان مجهول الهویه که گفته می شود از اعضای ارتش سایبری ایران [وابسته به سپاه پاسداران] هستند، کارکنان بی بی سی فارسی را قاچاقچی، و کسانی خوانده اند که بهایی هستند و یا به مذهب مسیح درآمده اند. تغییر دین از اسلام به دیگر ادیان و آئین‌ها، در ایران ارتداد است و حکم آن اعدام. پونه قدوسی، مجری تلویزیون بی بی سی فارسی، می گوید: “ما خوب آموزش دیده‌ایم که وقتی افرادی فحش می دهند  یا افترا  می‌زنند، خط تلفن را قطع کنیم.” اما  تصویر خانم قدوسی در مونتاژهای پورنوگرافیک روی اینترنت قرار گرفته است.”

صادق صبا  می‌گوید: “حتی استالین یا دیکتاتورهای دیگر، آنچه را حکومت ایران علیه روزنامه‌نگاران انجام می ‌دهد و آن‌ها را می ‌ترساند، هرگز انجام نداده‌اند. ایران عده‌ای را دستگیر کردهو از آن‌ها تحت فشار اعتراف گرفته که بگویند با بی بی سی همکاری داشته‌اند”. در حالی که “ما هیچ کارمندی در ایران نداریم و این‌گونه اقدام‌ های وحشیانه را محکوم می کنیم.”

مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که به تازگی در ایران بازداشت شده‌اند و دوستان ‌شان گمان می ‌کنند که آن‌ها تحت فشار هستند تا جلوی دوربین به همکاری با بی بی سی فارسی در ایران اعتراف کنند.

سال گذشته بی بی سی موافقت دولت ایران را بدست آورد تا خبرنگار جدید این شبکه به ایران برود  اما این کار هرگز انجام نشده است.

ماه گذشته نیروهای امنیتی به منزل یکی از بستگان یک کارمند بی.بی.سی فارسی در تهران یورش بردند و پس از جست وجوی منزل او و ضبط اموالش، او را به زندان اوین منتقل کردند. ساعاتی بعد مردی که ادعا می ‌کرد بازجوی این فرد در زندان اوین بوده، با کارمند بی بی سی در لندن تماس گرفت و خواستار دریافت اطلاعاتی درمورد بی بی سی درقبال آزادی فرد زندانی شد.

یکی از کارکنان این شبکه نیز گفته است: “برادر و مادر من دوسال پیش بازجویی شدند و کامپیوتر شخصی برادرم  ضبط شد. از آن‌ها خواسته شد که مرا به همکاری با دولت ایران و دادن اطلاعات درمورد بی بی سی متقاعد کنند”.

کارکنان این شبکه ابتدا فکر کردند که بهترین روش، نادیده گرفتن اینگونه اقدام‌ های ایران است اما  خانم قدوسی می ‌گوید: “من و دیگران به مرگ تهدید شده‌ایم. آن‌ها در این تهدیدها می‌ گویند که شما نوکر دولت امپریالیست انگلیس هستید. ما شما را مثل سگ می‌ کشیم و استخوان هایتان را خرد می کنیم.”

پونه قدوسی می‌گوید: “آزار های زبانی قابل تحمل است مثل اینکه شما را یک فاحشه یا چیز دیگری خطاب کنند. ما این تهدیدها را با سکوت نادیده گرفتیم. اما اکنون آنها بستگان ما را در فرودگاه بازداشت می‌کنند و پاسپورت‌هایشان را توقیف می کنند. نیروهای اطلاعاتی ایران آنقدر گستاخ شده‌اند که یک نفر را در خاک بریتانیا بازجویی می ‌کنند و ما بالاخره تصمیم گرفتیم حرف بزنیم و اعتراض کنیم.”

گاردین، 3 فوریه