یک لاریجانی پیگیر زمین‌خواری لاریجانی دیگر

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» شاکی: اراضی ملی

رئیس قوه قضائیه پیگیر پرونده اتهام زمین خواری برادر خود و از مدیران این قوه است. سخنگوی دستگاه قضایی و دادستان کل کشور در کنفرانس خبری روز گذشته خود با اعلام این خبر به رسانه ها اطمینان داد که این اتهام بررسی خواهد شد. محمدجواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است که اخیرا اسنادی حاکی از زمین خواری گسترده وی در رسانه ها منتشر شده است. علی لاریجانی، دیگر برادر این خانواده ۵ سال است که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد و باقر لاریجانی، برادر چهارم نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران است. بر اساس اسناد منتشر شده در رسانه ها، صادق آملی لاریجانی خود از این مسئله مطلع بوده است.

غلامحسین محسنی اژه ای دیروز در تهران گفت: “از حدود ۸ ماه پیش که این مساله به ریاست قوه قضاییه منتقل شد، ایشان به آقای آوایی رئیس دادگستری تاکید کردند که دراین مورد هر نوع خلافی بدون اغماض و بدون هیچ توجهی به اینکه نسبتی با ریاست قوه وجود دارد رسیدگی شود.”

وی البته توضیحی درباره نقش رئیس قوه قضائیه در این پرونده نداد.

به گزارش خبرگزاری ها، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه با ابراز اطمینان از اینکه رئیس قوه قضائیه تاکنون “چند بار” این مسئله را پیگیری کرده افزود که آملی لاریجانی “اکنون نیز دنبال آن است”.

محسنی اژه ای به نمایندگان رسانه های گروهی حاضر در جلسه اطمینان داد که اگر “کسانی خارج از ضوابط زمینی واگذار کرده باشند و مقصر باشند حتما زمین بازمی‌گردد و جرم هم دنبال می‌شود.”

او این اظهارات را پس از آن بیان کرد که یکی از خبرنگاران با طرح پرسشی درباره پرونده زمین خواری محمدجواد لاریجانی گفت که “شاکی این پرونده اراضی ملی” است.

به گفته این خبرنگار پرونده زمین خواری یکی از برادران لاریجانی “گویا در سال ۸۹ تشکیل اما برای آن قرار منع تعقیب صادر شده اما اخیرا شاکی پرونده به این قرار اعتراض” کرده است.

 

دو بحث مطرح است

سخنگوی قوه قضائیه توضیحی درباره مرحله کنونی رسیدگی به پرونده اتهام زمین خواری محمدجواد لاریجانی در این قوه نداد اما افزود که درباره او “دو بحث مطرح است”.

محسنی اژه ای درباره این دو بحث گفت: “یکی اختلاف بر سر خریداری زمین ها از اشخاص و بخشی هم از مشکل با منابع طبیعی است. یک بحث این است که واگذاری ها بیشتر بوده یا خارج از ضوابط زمین ها واگذار شده باشد. هشت ماه قبل رییس قوه به رییس دادگستری تهران تاکید کردند این مورد را به سرعت رسیدگی کنید که اگر خلاف صورت گرفته بدون هیچ گونه اغماضی انجام شود.”

سخنگوی قوه قضاییه گفت که”خود آقای جواد لاریجانی هم می گوید من روی زمین ها سند دارم” و اضافه کرد که “در یکی از اسناد این طور نوشته است که منابع طبیعی گفته بعد از ۵ سال اگر زمین را آباد کردید برای شما و اگر نکردید پس می گیریم.”

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به انتشار اسناد زمین خواری برادرانش که یکی رئیس و دیگری معاون قوه قضاییه است، خواستار ارائه اسناد به قوه قضاییه شده و هرگونه “زمین خواری” آنان را انکار کرده بود.

او که در یک همایش حکومتی حضور یافته بود هنگام خروج از محل همایش در برابر سئوال خبرنگاری که از وی درباره “زمین خواری” برادرانش سئوال کرده بود، گفت: “اینها شایعه ست. کدام زمین خواری؟ هر کسی سندی دارد به قوه قضائیه بدهد تا بررسی شود. هر چیزی باید از راه صحیح و درست آن پیگیری شود”.

علی لاریجانی افزود: “ما نمی توانیم در مورد هر موضوعی که هر کسی مطرح می کند اظهار نظر و موضع گیری کنیم”.

 

افتخار به کشاورزی

 محمدجواد اردشیر لاریجانی چند روز پیش و مدتی پس از انعکاس گسترده گزارش ها درباره زمین خواری وی، گفت به اینکه “یک کشاورز” است و توانسته “یک وجب از خاک میهنش را آباد کند، افتخار” می کند.

او این “افتخار” را پس از آن ابراز کرد که علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به اعلام جرم دادستان تهران علیه وی از او خواست به جای “محدود کردن غیرقانونی آزادی” نمایندگان مجلس، “تکلیف پرونده” افرادی مانند جواد لاریجانی را روشن کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم در واکنش به این سخنان به سایت خود گفت: “اولا بنده افتخار می کنم که کشاورز و دامدار هستم. کشاورزی در خانواده ما یک سنت است. مواردی که علیه من در رسانه ها تبلیغ شده باعث افتخار من است. من افتخار می کنم که با زحمت بیش از ۲۰ سال توانسته ام ولو یک وجب از خاک میهنم را آبادتر کنم.”

لاریجانی افزود: “نکته ای که باید در اینجا تاکید کنم این است که ضد انقلاب و دشمنان نظام بدانند قوه قضائیه هیچ خط قرمزی ندارد؛ چه جواد لاریجانی و چه هرکس دیگری، مانند هر شهروند دیگری باید پاسخگو باشد. من باید به ضد انقلاب بگویم که در هر دادگاهی که فراخوانده شوم با کمال افتخار شرکت می کنم و احکام قضایی دادگاه های جمهوری اسلامی را چه به نفع من باشد و چه به ضرر من برچشم خواهم گذاشت”.

به گفته برادر و معاون رئیس قوه قضائیه، “مناقشات ارضی در زمینهای زراعی در ایران بسیار رایج و البته قابل حل است”  و : “اینها مهم نیست”.

جواد لاریجانی در توضیح این “مهم نبودن” گفت که “مالکیت اراضی کشاورزی که من روی آنها کار کرده ام برایم به اندازه بال مگسی ارزش ندارد.”

دبیر ستاد حقوق بشر افزود:“افتخار من تنها به آباد شدن میهن عزیز و تولید ولو یک کیلو گندم داخلی بیشتر است.”

وی همچنین خطاب به “ضد انقلاب” گفت: “آنها باید بدانند که جواد لاریجانی نه زیرخاکی از این کشور خارج کرده، نه گونی های اسکناس جابه جا کرده و نه ال سی های تقلبی به این سو و آن سو فرستاده است، جواد لاریجانی مانند بقیه کشاورزان ایران در زمین خود گندم و جو کاشته است”.

پیش از این وب سایت “بامداد خبر” اسنادی را منتشر کرده بود که بر اساس آنها محمدجواد اردشیر لاریجانی بیش از ۳۴۲ هکتار از اراضی ملی در حاشیه ورامین را تصرف کرده است.

انتشار این اسناد بازتاب گسترده ای در محافل خبری و سیاسی داشت. سایت الف به مدیریت احمد توکلی، نماینده اصولگرا و بانفوذ تهران هم به همین بهانه و البته بنا به گفته مدیرش به خاطر “نظرات کاربران” که از “دزد” نامیدن مقامات دریغ نکرده بودند، فیلتر شد.