وضعیت بازداشت شدگان پرونده امام نقی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش روز از گروگان گیری و تهدید به اعدام

“توهین به مقدسات” اتهامی است که طی دو ماه گذشته به دهها تن از کاربران فیس بوک، در بندهای امنیتی زندان اوین تفهیم شده است.

بازداشت شدگانی که منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” شده اند و در حالی بیش از دو ماه است در زندان به سر می برند تاکنون هیچ دادگاهی برای رسیدگی به وضعیت آنها تشکیل نشده است. این در حالیست که اکثر بازداشت شدگان به گفته خانواده ها و دوستان شان فعالیت خاصی در صفحه مذکور نداشته اند.

بازداشت ها از اوایل خرداد ماه آغاز شده اما هنوز دقیقا تعداد بازداشت شدگان، به دلیل تحت فشار بودن خانواده ها و عدم اطلاع رسانی از سوی آنها مشخص نیست. این خانواده ها حتی از اعلام نام اعضای بازداشت شده خانواده خود نیز پرهیز میکنند.

خانواده یکی از این بازداشت شدگان به “روز” میگوید که قرار بازداشت فرزندش و سایرین برای دو ماه دیگر تمدید شده است.

او می افزاید که پرونده این افراد در دادسرای مستقر در زندان اوین است و در پاسخ به پی گیری های خانواده ها به آنها گفته شده اتهام فرزندانشان “توهین به مقدسات” است.

او مایل به درج نام فرزند بازداشت شده خود نیست و میگوید: به ما گفته اند مصاحبه نکنیم، اصلا پی گیری نکنیم، هر موقع لازم باشد خودشان خبرمان خواهند کرد.

به خانواده های بازداشت شدگان گفته شده در صورت اطلاع رسانی و مصاحبه، فرزندانشان اعدام خواهند شد.

گروگانگیری اعضای خانواده و تحت فشار قرار دادن آنها برای مجبور کردن فرد بازداشت شده به اعتراف علیه خود و دوستان اش طی دو ماه گذشته بر ترس این خانواده ها از هرگونه اطلاع رسانی افزوده است.

یاشار خامنه، یکی از کاربران فیس بوک یکی از افرادیست که در ارتباط با همین پرونده، پدرش به گروگان گرفته شده است. او تنها کسی است که در این زمینه به اطلاع رسانی اقدام کرده و سایر خانواده ها حاضر به اطلاع رسانی نشده اند.

براساس گزارش های رسیده به “روز” ماموران در جریان بازداشت این افراد در صورت نبودن آنها در محل، اقدام به بازداشت اعضای خانواده شان کرده اند تا آنها به ناچار خود را معرفی کنند. یکی از افرادی که در حال حاضر در بازداشت به سر می برد ابتدا مادر، خواهر و پدرش بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند و پس از آنکه او خود را معرفی کرد اعضای خانواده اش آزاد شدند.

یکی از اعضای یکی از این خانواده ها به “روز” میگوید: بیش از ۸ نفر بودند که آمدند به شدت هم مذهبی بودند چون به هیچ عنوان توی صورت ما نگاه نمی کردند و وقتی با ما هم حرف میزدند سرشان کاملا پایین بود. بعد هم از وقتی بازداشت کرده و برده اند تنها در اعیاد مذهبی اجازه تماس تلفنی یا ملاقات در حضور بازجو داده اند؛ الان هم که کاملا بی خبریم.

همه اینها در حالی ست که تاکنون هیچ یک از دستگاههای امنیتی و قضایی در زمینه این بازداشت ها و وضعیت بازداشت شدگان توضیحی نداده اند.

 

پیج تعطیل نمی شود

صفحات فیس بوک افرادی که منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بوده و بازداشت شده اند در اختیار مامورین قرار گرفته، به صفحاتی در حمایت از امام دهم شیعیان تبدیل شده. “جانم فدای حضرت هادی” جمله ایست که با خط نستعلیق به جای عکس پروفایل صاحبان این صفحات فیس بوکی نقش بسته.

ادمین صفحه فیس بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” در این زمینه به “روز” میگوید: حداقل ۴ پروفایل به این حالت در آمده و تعدادی پیج که مطمئن نیستم متعلق به چند پروفایل بوده است. اینطور است که هر پروفایل می‌تواند تعداد نا‌محدودی پیج داشته باشد و اگر کسی این پروفایل را تصاحب کند، می‌تواند تمام آن پیج‌ها را نیز در اختیار داشته باشد. مثلا یکی از دوستان ۳ پیج داشت که هر سه پیج اکنون وضعیتی مشابه دارند.

صفحه مورد بحث همچنان با بیش از ۲۲ هزارو ۵۰۰ کاربر فعال است و در حالیکه گفته می شود هرگونه تغییر در وضعیت بازداشت شدگان از سوی نیروهای امنیتی منوط به بسته و غیر فعال شدن این صفحه است ادمین این صفحه میگوید: این خواسته را از طریق یاشار خامنه نیز مطرح کردند ولی آنها بسته شدن پیج را نخواستند. آنها پروفایل و پسوردی که این پیج را با آن مدیریت می کنم می خواهند. اگر این اطلاعات را به آنها بدهم، بجای چند نفر، جان صدها نفر به خطر خواهد افتاد چرا که آنها خوب می دانند هر لحظه که اراده کنم دوباره می توانم پیج را باز کنم.
او می افزاید: هیچ تضمینی وجود ندارد که با بسته شدن موقت پیج، آنها عزیزانمان را آزاد کنند. سناریوی احتمالی این است که پس از بسته شدن پیج از آنها اعتراف تلویزیونی بگیرند تا آنها به ارتباط با صهیونیست ها اعتراف کنند و وزارت اطلاعات هم بسته شدن پیج را کار ارتش سایبری جمهوری اسلامی اعلام خواهد کرد و در نهایت هم شاهد اعدام عزیزانمان خواهیم بود. از رژیمی که دست به گروگانگیری بی شرمانه می زند و پدری را برای بازداشت پسر گروگان می گیرد، هیچ تضمینی نمی توان پذیرفت.

یک خواننده زیر زمینی هم در میان بازداشت شدگان است؛ خواننده ای که یکی از پرمخاطب ترین آهنگ ها و ترانه های مربوط به جنبش سبز منتسب به اوست. همزمان یک آهنگ درباره امام دهم شیعیان نیز به او منتسب شده است. ادمین صفحه “یادآوری امام نقی به شیعیان” با تایید خبر بازداشت این خواننده می گوید: اوبا اسم مستعار فعال بود و متاسفانه کینه بدی از او به خاطر همان ترانه جنبش سبز دارند.

او می افزاید: دقیقا اطلاعی ندارم که چه تعداد بازداشت شده اند ولی از دستگیر شدن حداقل سه نفر اطلاع دارم علاوه بر گروگان گرفته شدن آقای عباس خامنه پدر یاشار خامنه که هیچ فعالیتی در پیج نداشتند و فقط بدلیل فعالیت پسرشان ربوده شدند.البته یکی دیگر از کسانی که پس از دستگیری ها ناپدید شده به احتمال زیاد نفوذی حکومت و عامل اصلی دستگیری آن سه نفر بوده.

به گفته او “امکان رسانه ای کردن اسامی واقعی افزاد بازداشت شده مقدور نیست” چون “اگر آزاد شوند، ممکن است بوسیله تندروهای شیعه کشته شوند. من بارها و بارها و به احتمالات مختلف اندیشیده ام ولی راهی که اکنون در آن هستیم، تنها گزینه پیش روست. باز هم می گویم تا وقتی که این پیج فعال است دوستانمان را نمی توانند اعدام کنند یا از آنها اعتراف تلویزیونی بگیرند چرا که از آنها سئوال خواهد شد چرا اینها را گرفته اید وقتی که پیج با قدرت به کار خود ادامه می دهد. برای همین من به شخصه فعالیتی مضاعف می کنم که پیج از روزهای قبل از دستگیری این افراد هم قویتر بچشم بیاید تانتوانند آنها را بجرم عوامل اصلی پیج محاکمه کنند”.

او از صفحه فیس بوکی شان به عنوان جنبشی آزادیخواهانه یاد میکند. می پرسم برخی معتقدند صفحه شما توهین به اعتقادات مذهبی شیعیان است نه جنبشی آزادیخواهانه.

پاسخ میدهد: اگر دقت کنید ما با جهل و خرافاتی که در مذهب (مذاهب) هست مبارزه می کنیم تا آزادی بدست آوریم. مثلا اگر فرد دینداری به مسلمان بودن بادمجان (حدیث از محمد رسول الله) ایمان داشته باشد و ما به آن بخندیم، آیا به آن شخص توهین کرده ایم؟ اگر اعتقاداتی خنده دار وجود داشته باشد و عده ای به آن بخندند آیا آن جمع شاد به عقاید آن گروه توهین کرده اند؟ برطبق اصل آزادی بیان، توهین به شخص با طنز گفتن در مورد عقاید متفاوت است. اولی ممنوع و قابل پیگرد ولی دومی آزاد و حق مسلم هر انسانی است.

او می افزاید: ما نه مسجدی داریم که از مناره های آن با بلندگوهای کر کننده آزادی دگراندیشان را سلب کنیم و نه صدا و سیمایی داریم که در تمام مدت شبانه روز به شعور دگراندیشان توهین کنیم. نه روزنامه و نه مجله ای داریم و نه حکومتی که با آن آزادی دگر اندیشان را سلب کنیم. نه قتلهای زنجیره ای برای کشتن دگراندیشان راه می اندازیم و نه بر پشت بیگناهان بدلیل عقایدشان تازیانه می زنیم. نه قبرستان بهائیان را با بولدوزر خراب می کنیم و نه کتابهای مقدس مسیحیان را می سوزانیم. نه به زنان نجیب وطنمان بجرم بد حجابی حمله می کنیم و نه شخصی را بدلیل نوشیدن آب یا کشیدن سیگار در خیابان در ماه رمضان حبس می کنیم. کتاب مقدس ما دگراندیشان را حیوان خطاب نمی کند و دستور به سلاخی آنها نمی دهد. ما فقط یک پیج فیسبوکی داریم برای کسانی که دوست دارند بیایند و به باورهای مسخره و خرافات و جهالتی که بر جامعه بوسیله دین فروشان تسلط پیدا کرده بخندند تا ابر جهالت را از آسمان کشورمان بکنار زده تا بتوانند یکبار دیگر از تلالوی خورشید آزادی، روح محبوسشان را گرم کنند.

 

سرنوشت پدر یاشار خامنه

یاشار خامنه، دانشجوی یکی از دانشگاههای هلند است.به گفته او، پدرش در ارتباط با همین پرونده به گروگان گرفته شده است. او با انتشار نامه ای اعلام کرده بود که “از روزی که «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» شروع به کار کرد به همراه بسیاری از جوانان ایرانی به طنز نویسی برای به چالش کشیدن مسائل خرافی مشغول هستم. امروز که این نامه را می نویسم پدرم گروگان وزارت اطلاعات است. چرا که نه وکیل دارد، نه پرونده ای تشکیل شده و نه اینکه حق ملاقات با خانواده را دارد. تنها جرمش این است که پدر من است”.

آقای خامنه اکنون به “روز” میگوید که پدرش همچنان گروگان است و تاکنون آزاد نشده. او توضیح میدهد: هیچ خبری ندارم. ارتباطم با خانواده ام کاملا قطع شده و تنها خبری که دارم این است که پدرم همچنان در زندان است. مادر و خواهرم با اقدامات و فعالیت های من مخالف بودند و هر بار که تماس میگرفتم به شدت مرا سرزنش میکردند از سوی دیگر آنها به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی بودند و به واسطه آنها پیام های تهدید آمیز نیروهای امنیتی به من می رسید در نتیجه ناچار به قطع ارتباط با آنها شدم. تنها مساله ای که برایم مهم است آزادی پدرم است که تاکنون اتفاق نیفتاده.

از او می پرسم اکنون شما برای آزادی پدرتان چه خواهید کرد؟ می گوید: تنها راهی که به نظرم می رسد اطلاع رسانی است که تاکنون در سطح گسترده ای انجام داده ام. در حال حاضر هم با برخی نهادهای حقوق بشری در تماس هستم که از طریق آنها پی گیری شود.

او می افزاید: با همه اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته تاکنون هیچ واکنشی از سوی دستگاههای امنیتی ندیده ایم و هیچ واکنش رسمی نشان نداده اند. من امیدوارم قضیه از این حالت غیر رسمی و بی خبری خارج شود و به مسیر قانونی خود برسد.

آقای خامنه درباره بازداشت افراد دیگر در ارتباط با کمپین مورد نظر نیز میگوید: از وقتی پدرم بازداشت شد یکسری از اعضای فعال آن کمپین هم ناپدید شدند و تاکنون هیچ خبری از آنها نیست.

یاشار خامنه در نامه اش نوشته بود:

“چند روز پس از دستگیری پدر، مادرم با من تماس گرفت و گریه کنان و شیون کنان گفت که می خواهند پدرت را اعدام کنند و سپس خواهرم گفت که بر اساس خواسته وزارت اطلاعات، باید از خودت فیلم بگیری و ابراز ندامت کنی و برای آنها بفرستی. من نیز به خاطر خانواده ام تن به چنین خواسته ای دادم، اما مامورین وزارت اطلاعات علی رغم اینکه به خواسته آنها تن در دادم، پدرم را رها نکردند. حتی دریغ از سر سوزنی کاهش فشار بر روی خانواده من! در آخرین تماسی که با مادرم داشتم مطلع شدم که او را هم تهدید به دستگیری کرده اند و گفته اند خودش را هم به زودی پیدا می کنیم و به سزای اعمالش می رسانیم”.

او در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر نیز گفته بود که پدرم درتماس تلفنی با گریه گفت اگر اطلاعاتی را که مامورین امنیتی می خواهند ندهی مرا اعدام می کنند.