اولین تماس های تلفنی بعد از یک ماه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین خبرها از بازداشت شدگان سیاسی

به دنبال بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین، روز سه شنبه 140 نفر از بازداشت شدگان بعد از کودتای 22 خرداد آزاد شدند.در میان آزاد شدگان مهندس محمد توسلی از چهره های سرشناس ملی مذهبی، شادی صدر از فعالان جنبش زنان و آیدا مصباحی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و عماد بهاور، عضو شاخه دانشجویی نهضت آزادی دیده می شوند. هویت همه آزادشدگان اعلام نشده اما بر اساس خبرهای رسمی،این افراد در جریان اعتراضات خیابانی بازداشت شده بودند، آن هم در حالیکه بیشتر آزاد شدگان سرشناس، در منازلشان بازداشت شده اند.

 

آزادی حجاریان شایعه بود

دیروز همچنین خبر آزادی سعید حجاریان از سوی رسانه های دولتی و حامیان دولت کودتا منتشر شد،در حالی که خانواده این جانباز اصلاحات از این قضیه کاملا بی اطلاع بودند. خبرگزاری مهر و سایت جهان نیوز،دو رسانه ای بودند که دیروز این خبررا اعلام کردند، اما خانواده و وکیل سعید حجاریان از انتشار این خبر ابراز تعجب کرده و گفته اند “نحوه و قرار آزادی ایشان تا این لحظه اعلام نشده است.”

دکتر ریاحی، وکیل حجاریان ضمن تکذیب خبر آزادی موکلش به نوروز گفته است: “من به عنوان وکیل ایشان بجز همان اعلام معاونت قوه قضائیه مبنی بر آزادی حجاریان هیچ خبر خاصی از این آزادی ندارم و هیچ مقام قضائی دیگری نیز هیچ سخنی در مورد تبدیل قرار بازداشت با اینجانب نداشته است.”
وی آزادی حجاریان را منوط به “رویت وی در منزل” دانست.

 

مرتضوی، مانع ثبت وکالتنامه ها

از سوی دیگر بهزاد نبوی، چهره شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از روز بازداشت هیچ گونه خبری از او نبود، روز گذشته با خانواده اش تماس گرفت. وکیل این فعال سیاسی عنوان کرده که نبوی از محل نگهداری خود اظهار بی اطلاعی کرده است. پوربابایی که وکالت نبوی، تاج زاده و میردامادی را برعهده دارد همچنین خبرداده که تاکنون موفق شده است وکالتنامه میردامادی را به امضای او برساند.

پوربابایی توضیح داده است که: برای به امضا رساندن وکالتنامه‌های نبوی و تاج زاده  به دفتر دادستان عمومی انقلاب تهران مراجعه کردم و به دلیل اینکه رسما خانواده‌هایشان از من تقاضای قبول وکالت همسران‌شان را کرده‌اند این موضوع را به مرتضوی اعلام و خواستار ملاقات با موکلانم شدم؛ اما دفتر دادستانی با وقت ملاقات با موکلانم موافقت نکرد و حتی دستور ثبت وکالتنامه در پرونده را نیز نداد.

مصطفی تاج زاده نیز دیروز برای اولین بار بعد از دستگیری با خانواده اش تماس گرفت.

به گفته خانم محتشمی پور، صدا و روحیه تاج زاده در این تماس تلفنی خوب بوده است. همسر تاج زاده گفته: “نمی توانست جواب سوالاتم را بدهد و گفت میام بیرون می گم و من هم به او گفتم که مردم همه در صحنه هستند و همه دنبال کار شماها.”

پیش از این عدم تماس برخی بازداشت شدگان با خانواده های آنها به شدت بر شایعات دامن زده بود. در همین ارتباط  سایت پارلمان نیوز دیروز خبر از شایعه ای نگران کننده داد. این سایت نوشت: در تازه‌ترین شایعه‌ای که دیروز منتشر شده و تاکنون مسئولان هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده‌اند عنوان شده که کلیه‌های تاج‌زاده به دلیل شدت ضربات کابل بر کمرش دچار مشکل شده و در یکی از بیمارستان‌های تهران چند روزی بستری شده است.

 

شاهرودی، مسول سلامت زندانیان

از سوی دیگر روز گذشته همسران بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده در نامه ای به آیت اله شاهرودی با ابراز نگرانی از وضعیت همسرانشان اعلام کردند که رئیس قوه قضائیه را مسول سلامتی عزیزان خود میدانند. فخرالسادات محتشمی پور و هنگامه رضوی بردبار در این نامه تصریح کرده اند: با اعلام نگرانی شدید از وضعیت سلامت عزیزانمان که قریب یک ماه و نیم است در بازداشت غیرقانونی به سر می برند و برخی رسانه های دولتی بر اثر سیطره بی قانونی در این روزهای پراضطراب، به خود اجازه داده اند که خبر از صدور حکم اعدام برای یک تن از آنان (آقای سید مصطفی تاجزاده) بدهند، اظهار می داریم اینک در پی همه عدم پاسخگویی های مقامات رسمی و قانونی، بیم جان همسرانمان را داریم و بنابر اصل 156 قانون اساسی و ماده 1 قانون سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی مصوب سال 64 و آئین نامه اجرایی اصلاحی سال 84 مسئولیت اجرای صحیح قوانین و رعایت عدالت و حفظ سلامتی عزیزانمان را برعهده شما می دانیم و با توجه به سوابق ارزشمند انقلابی و خدمتگزاری این فرزندان انقلاب تقاضای آزادی فوری و بدون تأمل و تا انجام این مهم، درخواست ایجاد شرایط ملاقات و تماس تلفنی برای اطمینان از صحت و سلامت ایشان را داریم.

آنها یادآور شده اند: دستگیری عزیزانمان بدون ارسال احضاریه، بدون ارائه حکم قانونی،در شبانگاه آن هم ساعات پایانی شب، و به دنبال آن مراجعات مجدد برای تفتیش منزل ونیز بازرسی در غیاب متصرف قانونی (منزل آقای تاجزاده) و تحصیل آن چه راجع به واقعه جرم است، نگهداری در سلول انفرادی که طبق نقل قول آیة الله هاشمی رفسنجانی از رهبری و نیز منصوص صریح در بخشنامه جنابعالی از آن به عنوان شکنجه یادشده و عدم پذیرش و امکان تماس وکیل با موکل خود، عدم تفهیم اتهام و دلایل آن،عدم اطلاع خانواده از جریان دادرسی حتی درحد تماس تلفنی،استخفاف و تحقیر متهم و هتک حیثیت دستگیرشدگان تنها بخشی از موارد تخلف و سرپیچی از قانون، توسط مجریان قانون است.

 

دادخواه، سرمایه ای انسانی

همزمان جمعی از فعالان حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی نیز با صدور اطلاعیه ای خواستار آزادی محمد علی دادخواه، وکیل سرشناس مدافع حقوق بشر در ایران شدند. در این نامه با اشاره به فعالیت های دادخواه برای حفظ میراث فرهنگی کشور مانند مسیر عبور مترو و اصفهان، حفظ حریم میدان نقش جهان، سد سیوند، ثبت بیستون و ثبت مراسم نوروز در یونسکو و… آمده است: انتظار داریم از این سرمایه های انسانی که ارزشمند تر از هر نوع دیگر سرمایه هستند در راه پیشرو و ترقی کشور عزیزمان استفاده کنند. کلیه بازداشت شدگان و از جمله آقای دادخواه، این وکیل متعهد و والا همت را آزاد نموده تا دست در دست یکدیگر، وطن عزیزمان، این کهن زادبوم تمدن را، آزاد و سربلند به نسلهای آینده تحویل دهیم.

 

 ادعاهای ایرنا درباره دو عکاس  

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی روز گذشته مدعی شد که ساتیار امامی و مجید سعیدی در زندان اعتراف کرده‌اند  به عنوان “شاخه رسانه‌ای جریان برانداز اقدام به تهیه و ارسال عکس و تصویر برای دشمنان” ‌کرده‌اند. مجید سعیدی و ساتیار امامی دو عکاس سرشناس ایرانی هستند که با رسانه های بسیاری سابقه همکاری دارند.

ایرنا ادعا کرده است که  ”این دو عکاس برای انجام ماموریت خود، به ویژه برای ارسال تصاویر مورد نظر از مدت‌ها پیش تحت آموزش قرار گرفته بودند و یکی از عکاس‌ها یک سال و نیم پیش از سوی یکی از مجموعه‌های ضد انقلاب فعال در غرب در یک کشور آسیایی، تحت آموزش اساتیدی از صربستان و گرجستان قرار گرفته بود و محل ملاقات‌هایش با عناصر دشمن در دوبی نیز شناسایی شده است.”

بر اساس این ادعا این افراد در اعترافات خود، “سایر اعضا و سرپل‌های ارتباطی شبکه عکس را معرفی کرده‌اند که بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.”

 

شنبه، آغاز محاکمه بازداشت شدگان

این در حالیست که روز گذشته دادستان تهران با صدور اطلاعیه ای خبر از آغاز محاکمه بازداشت شدگان در روز شنبه داد و اعلام کرد که “تعدادی از طراحان، هدایت‌کنندگان و عوامل میدانی اغتشاش بازداشت گردیدند که دادگاه اولین گروه از عوامل میدانی آشوب ها روز شنبه مورخ 10-05-1388 برگزار خواهد شد”. در این اطلاعیه آمده است: در بین متهمان اشخاصی هستند که از روی تصاویر به دست آمده از آنها در هنگام ارتکاب جرم توسط مردم بیدار و آگاهمان مورد شناسایی و بازداشت شده‌اند. برخی از همدستان ایشان که در تصاویر وجود دارند در حال حاضر متواری‌اند که مطمئنا به زودی با کمک مردم عزیز آنها نیز مورد شناسایی و به دست قانون سپرده خواهند شد.

در این اطلاعیه “حمله به مراکز نظامی با سلاح گرم و سرد و بمب های آتش زاو مراکز دولتی و به آتش کشیدن آنها، تخریب اموال عمومی، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، ارتباط با گروه های معاند و محارب مانند گروهگ منافقین، ضرب و شتم مامورین انتظامی و امنیتی، ضرب و شتم شهروندان، تخریب اموال شخصی مردم، تهیه گزارش برای رسانه های بیگانه و دشمن وتوزیع شبنامه بر علیه نظام” از اتهامات بازداشت شدگان عنوان شده است.

آیت‌الله  شاهرودی، رئیس قوه قضائیه دو روز پیش به سعید مرتضوی دادستان تهران دستور داده بود  ظرف یک هفته، تکلیف بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را روشن و افرادی که جرم آنها در حدی نیست که در زندان نگهداری شوند را آزاد کند.