بریتانیا خواستار توقف فروش نرم افزار ردیابی به ایران شد

نویسنده

» مقاله بلومبرگ

تاماس پنی

یکی از قانونگذاران ارشد بریتانیا اعلام کرد بریتانیا باید فروش نرم افزار تلفن های همراه را، که قابلیت ردیابی افراد را دارد، به ایران تحریم کند. دولت ایران از این نرم افزارها برای دستگیری و سرکوب فعالین سیاسی استفاده می کند.

دیوید آلتون، از مجلس اعیان بریتانیا، از دولت پرسیده  چرا فروش این نرم افزار به ایران آزاد است. وی از دولت پرسیده است که در مورد فعالین دموکراسی که گفته می شود این نرم افزار علیه آنها بکار می رود، چه تصوری دارد. وی خواستار رسیدگی به فروش های شرکت کریتیو سافت ور شد، که گفته می شود پیوند هایی با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا دارد.

آلتون در اظهاراتی که امروز منتشر شد گفت: “فعالین دموکراسی در ایران، در حین بازجویی و شکنجه توسط مقامات، با نوارهای ضبط شده کامل مکالمات خود و نیز اطلاعات دقیق مسیری که طی کرده بودند مواجه شده اند که توسط دستگاه های شنود تلفن های همراه ساخت بریتانیا، تهیه شده بود.”

او از دولت پرسیده است که آیاقصد دارد “به شرکت کریتیو سافت ور همچنان اجازه دهد وسایل شنود ساخت بریتانیا و نرم افزار های آن را در اختیار شرکت ایران سل بگذارد.”

بلومبرگ در تاریخ 31 اکتبر امسال گزارش داد که شرکت کریتیو سافت ور در سال جاری سیستم هایی را به نیروهای انتظامی و امنیتی ایران فروخته است که به آنها امکان تشخیص موقعیت مکانی تلفن های همراه را می دهد.

شرکت کریتیو سافت ور تائید کرد که این شرکت “ام تی ان ایرانسل” را به عنوان مشتری تلفن های همراه خود به حساب می آورد ولی در مورد فروش ابزارهای ردیابی افراد توضیحی نداد و گفت چنین خدماتی ناقض قرارداد این شرکت و ایرانسل است. این شرکت به تماس تلفنی برای اطلاعات بیشتر پاسخ نگفت.

تحقیقات بلومبرگ نیوز نشان می دهد که این شرکت بریتانیایی جزو شرکت های اروپایی است که ابزار رد یابی تلفن همراه و ضبط و نظارت بر پیامک های تلفنی را به دولت ایران فروخته است؛ ابزاری که به دنبال سرکوب شدید اعتراضات مردم ایران پس از انتخابات سال 2009 برای ردیابی و دستگیری و شکنجه فعالین مورد استفاده قرارگرفته است.

آلتون در اظهارات جداگانه ای گفت هیگ باید در مورد این شرکت که در کینگزتون قرار دارد توضیح بدهد.

ویلیام هیگ، قبل از انتخاب شدن به سمت وزیر خارجه از بروس مک فارلین، مدیر ام ام سی که از سهامداران شرکت کریتیو سافت در است پول دریافت می کرده است.

آلتون به روزنامه تلگراف گفت: “دولت باید از این موضوع که این فن آوری می تواند این کار را انجام دهد، مطلع بوده باشد، و اگر ویلیام هیگ با این شرکت در ارتباط باشد آن وقت سئوالات اساسی پیش خواهد آمد.”

آلتون که پدرش در سال های 2002 تا 2006 سفیر بریتانیا در ایران بوده است، با انتخاب کابینه ائتلافی بریتانیا به همکاری با هیگ مشغول شد.

دفتر هیگ اعلام کرده که دولت هرگونه تجارت مواد مشکوک با ایران را ممنوع کرده است.

وزارت تجارت و نوآوری اعلام کرد: “گزارشات مربوط به صادرات موارد مشکوک جدی تلقی خواهد شد.” این وزارتخانه گفت تمامی صادرات مرتبا مورد بازبینی قرار می گیرند تا با قوانین و استانداردهای بین المللی سازگار باشند.

منبع: بلومبرگ- 8 نوامبر 2011