مادر غنچه قوامی: دخترم در اعتصاب غذاست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» v

غنچه قوامی در بند ۲ الف سپاه اعتصاب غذا کرده است. او با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت، اتمام بازجویی ها و صدور کیفرخواست همچنان بلاتکلیف در زندان است. خانواده اش می گویند هرگز تصور نمی کردند رفتن جلو ورزشگاه برای تماشای مسابقه تیم ملی والیبال ایران چنین پاسخ و هزینه ای داشته باشد.

سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی که روز شنبه موفق به ملاقات با فرزندش شده در مصاحبه با “روز” می گوید او در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف اش در زندان دست به اعتصاب غذا زده است: دیروز که او را دیدم گفت دو سه روز است اعتصاب غذا کرده. بیرون که آمدم مجبور شدم بنویسم و اعلام کنم که دخترم اعتصاب غذا کرده، چون نگران سلامتی بچه ام هستم. لاغر شده، موهایش خیلی ریزش دارد عفونت گرفته و.. من نگران هستم.

خانم مشتاقیان می افزاید: دلیل اعتصاب غذایش بلاتکلیفی اش است. خودش می گوید سه دوره زندانی آوردند و رفتند، همه آزاد شدند اما او هنوز مانده. الان فقط دو نفر در بند ۲ الف هستند.نفر دیگری هم که با اوست حدودا ۲۰ تا ۲۵ روز پیش آمده.

کیفرخواست پرونده غنچه قوامی بر اساس اعلام محمود علیزاده طباطبایی، وکیل او، صادر شده و پرونده با اتهام تبلیغ علیه نظام به دادگاه ارسال شده است. مادر غنچه قوامی می گوید: وقتی کیفرخواست پرونده را صادر کردند و به دادگاه فرستادند، به من زنگ زد، خوشحال بود می گفت اتهام ام تبلیغ علیه نظام است و با وثیقه مرا آزاد می کنند. ممنوع الخروجش هم کرده اند که می گفت اشکالی ندارد. الان از آن موقع ۲۰ روزی گذشته وای همچنان بلاتکلیف نگاهش داشته اند.

او توضیح می دهد: ۱۹ روز ست من بچه ام را ندیدم. به من می گفتند پرونده رفته دادگاه، آنجا می گفتند پرونده هنوز دست قاضی نرسیده، تا چهارشنبه که رفتم و قاضی نامه اش را نوشت. تا دیروز ملاقات نمی دادند رفتم دادسرا و بالاخره دیدم. یعنی در این ۱۹ روز باید سه بار ملاقات می داشتیم که نگذاشتند. کلا قبل از آن هفته ای یکبار ملاقات داشتیم. الان هم منتظریم باز فردا برویم دادگاه برای پی گیری و ببینیم چه می گویند.

مادر غنچه قوامی از ملاقات فردی به اسم دهلوی با دخترش در زندان خبر می دهد و می گوید:یک آقایی به اسم دهلوی رفته زندان و با غنچه ملاقات کرده. قبلا هم با ما تماس گرفته بود و با ما قرار گذاشت که ما نرفتیم. دوباره چهارشنبه صبح با ما قرار گذاشت و که باز ما نرفتیم بعد زنگ زد گفت اگر از زندان زنگ زدند گوشی را زود بردارید. بعد دخترم زنگ زد و گفت یک آقایی به اسم دهلوی آمده اینجا گفته که آقای علیزاده را از وکالت عزل کنیم و من بشوم وکیل شما و… به غنچه گفته بود که از طرف پدرت آمده ام و… از ما پرسید گفتیم نه به هیچ عنوان قبول نکن، اصلا ما چنین نخواسته ایم.

خانم مشتاقیان می افزاید: ما نمی دانیم این آقا با هماهنگی چه کسی و چگونه رفته دیدن غنچه. خود وکیل غنچه تا حالا صد روز است نتوانسته او را ببیند. اما این آقا یک روزه رفته اتاق ملاقات و با غنچه ملاقات هم کرده. دیروز هم که غنچه را دیدم می گفت این آقا اتهام جدیدی هم می خواسته به غنچه تحمیل کند که غنچه به هیچ عنوان قبول نکرده بود. حالا در این وضعیت من واقعا نگران بچه ام هستم که در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف اش دست به اعتصاب غذا زده و نمی دانم دیگر چه بگویم. کلا هیچ وقت فکر نمی کردیم رفتن برای تماشای والیبال چنین پاسخ و هزینه ای داشته باشد. ما اصلا هیچ وقت فکر نمی کردیم چنین برخوردی بکنند. غنچه هم اصلا فکر نمی کرد. او هر سال دو بار می آمد ایران، گاهی حتی سه بار می آمد و هیچ وقت هم مشکلی نداشت. این بار هم فقط برای تماشای والیبال رفته بود جلو ورزشگاه، هیچ کار دیگری نکرده. اما ۱۰۰ روز است او را در بند ۲ الف سپاه زندانی کرده اند و کسی هم جوابی نمی دهد. این مدت هیچ کس برای ما هیچ کاری نکرده. همه فقط وعده و عید دادند و بعد زدند زیر آن.

غنچه قوامی سی خرداد ماه برای تماشای مسابقه والیبال ایران ـ ایتالیا در لیگ جهانی والیبال، به مقابل ورزشگاه آزادی در تهران رفت. او به همراه تعدادی دیگر از زنان و دخترانی که پشت در‌های بسته ورزشگاه مانده بودند بازداشت و با تعهد آزاد شد اما ۹ روز بعد مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانواده اش می گویند که او به هیچ عنوان فعالیتی سیاسی نداشته و وکیلش تاکید دارد که تماشای والیبال یا حضور در مقابل ورزشگاه براساس قانون جرم نیست و موکلش باید آزاد شود.