روزنامه نگاران زندانی؛ همچنان بلاتکلیف

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

خانواده مهدی محمودیان در مصاحبه با “روز” از انتقال این روزنامه نگار به زندان رجایی شهر خبر دادند و گفتند تاکنون به تقاضای مرخصی آنها پاسخی داده نشده است.

آقای محمودیان از 40 روز پیش در بیمارستان بستری بود و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

همزمان خانواده حسن فتحی خبر دادند که این روزنامه نگار از روز بازداشت تاکنون هیچ گونه تماسی با نداشته و آنها همچنان از محل نگهداری و اتهام او بی خبرند.

آقای فتحی 22 آبان ماه و یک روز پس از مصاحبه با تلویزیون بی بی سی درباره انفجار در پادگان سپاه بازداشت شده است.

از مهرداد سرجویی نیز خبری در دست نیست؛پرونده امیرعلی علامه زاده هم به تازگی به بازپرسی شعبه ۲ دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین منتقل شده.سیامک قادری، خبرنگار سابق ایرنا هم که به اتهام نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، توهین به احمدی نژاد و رئیس قوه قضاییه به ۴ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده، در زندان در شرایط نامساعدی به سر می برد.

 

بازگشت مهدی محمودیان به زندان

مهدی محمودیان، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت 40 روز پیش در بیمارستان رجایی ونک بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. او در حالی به زندان بازگردانده شده که به گفته پزشک معالج و نظر پزشکی قانونی نیاز به مرخصی و استراحت در بیرون از زندان دارد.

فاطمه الوندی، مادر این روزنامه نگار به “روز” میگوید: روده مهدی عفونت و جراحی کرده و بخشی از روده اش را درآورده اند. جراحی اش خوب بودو فشارخونش تنظیم شده و دیگر آن حالت های بی هوشی به او دست نمیداد اما او نیاز به مرخصی و استراحت دارد اما تاکنون هیچ جوابی به پیگیری ها و درخواست های ما نداده اند.

او می افزاید: پزشک معالج و پزشکی قانونی نظر داده اند که مهدی نیاز به مرخصی و استراحت در بیرون از زندان دارد حال دیگر نمیدانم دادستان چه نظری خواهد داد؛روز شنبه باز برای پی گیری خواهم رفت.

مادر مهدی محمودیان وضعیت روحی فرزندش را خوب توصیف می کند و می گوید:آن حالاتی که در زندان به مهدی دست میداد دیگر خوب شده بود و از هوش نمی رفت اما حال که او را باز به زندان برگردانده اند نمیدانم چه خواهد شد. در زندان وضعیت بهداشتی، آب آشامیدنی و غذا زیر صفر است امروز هم که زنگ زد گفت او را به قرنطینه برده اند که خیلی کثیف است و… نمیدانم تا چه مدت باید در قرنطینه بماند و فقط امیدوارم به او مرخصی بدهند تا حداقل خود را از نظر جسمی بازسازی کند.

از مهدی محمودیان به عنوان افشاکننده کهریزک نام برده می شود؛ روزنامه نگاری که سال 87 از بازداشتگاه کهریزک نوشته و نسبت بدان هشدار داده بود. او در زندان نیز در نامه ای سرگشاده از رواج تجاوز جنسی به زندانیان در زندان رجایی شهر خبر داده و خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته بود: در حکومت شما زندانها به شهر مردگان می ماند که باید به هر طریقی فقط از آن خارج شد.

مهدی محمودیان از 25 شهریور 88 در بازداشت به سر می برد و به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.مادرش پیش از این به “روز” گفته بود: بچه های بی گناه و سالم را گرفتند بردند وبیمار و مریض شان کردند الان هم دست از سرشان برنمیدارند چه میخواهند آخر؟ میخواهند اینها از بین بروند؟ چقدر میخواهند در زندان نگه شان دارند؟ سلامتی شان را که نمی توانند بازگردانند حداقل آزادی شان را بازگردانند و بگذارند برگردند به خانواده و زندگی شان.

 

بی خبری از مهدی فتحی

از مهدی فتحی، روزنامه نگاری که 22 آبان ماه بازداشت شده اما هیچ خبری در دست نیست. خانواده اش به “روز” گفته اند او تاکنون نه تماسی گرفته و نه مسئولان به پی گیری های آنها پاسخی داده اند.

به گفته خانواده اقای فتحی، نه محل نگهداری او مشخص است و نه ارگانی که او را بازداشت کرده.

آقای فتحی بعد از مصاحبه با بی بی سی فارسی درباره انفجار پادگانی در ملارد، بازداشت شد و برخی رسانه ها همین مساله را به عنوان اتهام او ذکر کردند؛خبرگزاری فارس هم او را همکار بی بی سی فارسی خواند. فاطمه هجرت، همسر اقای فتحی پیش از این به “روز” گفته بود: “در هیچ کجای قانون مصاحبه با رسانه ها جرم نیست اما گویی اکنون آن را جرم میدانند؛ جرمی که در قانون نیست”.

بی بی سی فارسی در واکنش به این مسائل در بیانیه ای اعلام کرده است که “خبرنگار یا کارمندی در ایران ندارد و این بخش به عنوان یک تحلیلگر مستقل با آقای حسن فتحی و بسیاری دیگر از روزنامه نگاران، دانشگاهیان و سایر شخصیت های ایران مصاحبه می کند”.

 

بلاتکلیفی مهرداد سرجویی و امیرعلی علامه زاده

مهرداد سرجویی و امیرعلی علامه زاده، دیگر روزنامه نگاران زندانی هستند که گزارش ها حکایت از بلاتکلیفی آنها در بندهای امنیتی و 2 الف سپاه دارد.

مهرداد سرجویی، که سالها با روزنامه انگلیسی زبان ایران نیوز همکاری داشته، از 4 ماه پیش در بند 209 زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می برد و هنوز اتهام انتسابی به او مشخص نیست.

امیرعلی علامه زاده، خبرنگار خبرگزاری ایلنا نیز از 27 شهریور در بازداشت به سر می برد. کمپین بین المللی حقوق بشر گزارش داده در حالیکه دو ماه قرار غیرقانونی بازداشت موقت آقای علامه زاده پایان یافته، در اقدامی سئوال برانگیز و با هدفی نامعلوم پرونده وی از بازپرسی شعبه ۱۴ دادسرای کارکنان دولت و اصحاب رسانه، به بازپرسی شعبه ۲ دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین منتقل شده است.

براساس همین گزارش که به نقل از منبعی مطلع منتشر شده طی دو ماه بازداشت موقت، بازپرس بیگی سه بار دستور ملاقات با خانواده برای آقای علامه زاده داد که هر بار ماموران بعد از مقاومت اولیه، تنها ملاقات در مکانی غیر از سالن ملاقات، در شرایط خاص و مقابل دوربین های مدار بسته سپاه و با این شرط که هیچ صحبتی در رابطه با پرونده و مکان و شرایط نگهداری مطرح نشود، را ممکن ساختند. در همه این ملاقات ها وضعیت روحی و جسمی آقای علامه زاده به شدت نگران کننده بوده است و وی بدون اینکه اجازه صحبت در مورد علت و شرایط بازداشتش داشته باشد، تنها توانسته بگوید تنهاست که نشان دهنده نگهداری وی در سلول انفرادی است.

به گفته این منبع با توجه به اینکه دو ماه بازداشت موقت این روزنامه نگارتمام شده و اکنون در اقدامی سئوال برانگیز و خلاف قانون پرونده از دادسرای کارکنان دولت و اصحاب رسانه به دادسرای اوین منتقل شده، مشخص است که نیروهای امنیتی و بازجویان خواهان ادامه بازداشت غیرقانونی و ادامه فشارهای روحی و جسمی غیرانسانی هستند و با همین هدف پرونده او را به دادسرای اوین منتقل کرده اند تا بازپرس پرونده تحت نفوذ و اختیار آنها باشد.

تا کنون مقام های امنیتی و قضایی هیچ توضیحی در مورد اتهامات آقای علامه زاده ارائه نکرده اند.