رهبران ایران فشار را احساس می کنند

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز در باره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا

مارک لندلر

یک روز پس از آنکه آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند، مشاور امنیت ملی اوباما گفت فشار تحریم ها رهبران ایران را از نظر اقتصادی دچار ضعف و انزوا کرده و سبب تشدید اختلافات داخلی شده است.

تاماس دونیلون روز سه شنبه پیش بینی کرد که ضربه بعدی به ایران با سقوط رژیم بشار اسد اتفاق می افتد که هم اکنون در برابر خیزش مردم سوریه قرار گرفته است.

آقای دونیلون در سخنرانی در موسسه بروکلین گفت: “ایران با کمک های هنگفتی که به رژیم سوریه کرده و با سرکوب خشنی که علیه مردم ایران انجام داده در چشم مردم سوریه بی اعتبار شده است.” وی گفت: “انزوای ایران در میان دنیای عرب عمیق تر شده است.”

وی به تعلیق سوریه از عضویت اتحادیه عرب و انتقاد ترکیه از رژیم این کشور اشاره کرد و آن را نشانه  نزدیک شدن پایان کار اسد دانست.

دونیلون از 13 ماه پیش که به سمت مشاور امنیت ملی انتخاب شد به یکی از پر نفوذ ترین چهره های سایست خارجی آمریکا تبدیل شده است. وی با کناره گیری دنیس راس در ماه آینده مسئول مستقیم ایران در دولت آمریکا خواهد شد.

وی در پاسخ به نگرانی های دولت آمریکا از اوج گیری نفوذ ایران در عراق پس از خروج نیروهای آمریکا در پایان سال جاری، گفت مردم عراق بدبینی عمیقی نسبت به دولت ایران دارند؛ این امر حتی شامل افرادی که از گروه های مورد حمایت تهران طرفداری می کنند نیز می شود.

آقای دونیلون گفت: “ایران نتوانسته است عراق را به کشوری با دولتی مشابه الگوی خودش تبدیل کند”، و اضافه کرد که آمریکا “مشارکتی استراتژیک و بلند مدت” با دولت عراق خواهد داشت.

کنت پولاک، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه بروکلین گفت او هم با این نظر موافق است.

روز دوشنبه آمریکا تحریم های بیشتری را، به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای، علیه ایران اعمال کرد ولی از قطع کامل ارتباطات بانک مرکزی این کشور سرباز زد. تحریم های جدید شامل بخش پتروشیمی و تشدید تحریم های قبلی بخش گاز و نفت ایران است.

این حرکت نشانه ای از حرکت آمریکا برای جلب حمایت بیشتر بین المللی است. روسیه و چین  اعمال تحریم های بیشتر را رد کرده  و با اقدام هماهنگ جهانی برای وادار کردن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم موافقت نکرده اند.

آقای دونیلون گفت: “آنها بدون اغراق همراهان خوبی بوده اند.”

او در زمینه اینکه آیا اعتقاد دارد ایران در حال ساختن سلاح هسته ای است یا نه، پاسخی نداد. ولی در زمینه استراتژی اوباما در قبال ایران گفت که اعتقاد دارد این اقدامات پیشرفت ایران را کند کرده است. وی با اشاره به گزارش جدید آژانس هسته ای سازمان ملل گفت ایران در حال حاضر 6000 سانتریفوژ فعال دارد که می تواند با آن اورانیوم با درجه غلظت بالا برای سلاح هسته ای تولید کند، و این رقم بسیار کمتر از پیش بینی قبلی آژانس در سال 2007 است که گفته بود تهران تا سال 2011 صاحب 50000 سانتریفوژ فعال خواهد بود.

او به مشکلاتی که ایران در تامین تجهیزات ضروری برای کارکرد دستگاه های غنی سازی خود با آن روبروست اشاره کرد ولی از ویروس کامپیوتری استاکس نت، که گفته می شود توسط آمریکا و اسرائیل تولید شده است، سخنی نگفت.

آقای دونیلون به رکود شدید اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت تورم 20 درصدی و نرخ بیکاری بسیار بالا و “رشد ناچیز”، علی رغم قیمت بالای نفت، نشانه ضعف شدید است.

وی با اشاره به بالا گرفتن تنش میان آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور، گفت “همه چیز ظاهرا به یک رویارویی آشکار بر سر جهت گیری آینده کشور ختم می شود.” روز دو شنبه یکی از مشاوران ارشد احمدی نژاد دستگیر شد.

وی به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران اشاره نکرد ولی گفت آمریکا هیچ گزینه ای را از روی میز بر نداشته است.

آقای دونیلون گفت: “اعمال فشار همواره یک ابزار است نه هدف؛ هدف ما هم روشن است. ما مصمم هستیم که از دسترسی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم.”

منبع: نیویورک تایمز-  22 نوامبر 2011