دادستان: گفتم مهدی نیاید

نویسنده
مهناز ملکوتی

» ادامه بازجویی از فرزند رئیس مجمع تشخیص

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور یک هفته پس از بازگشت جنجالی مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی به ایران، اظهارات فاطمه هاشمی را در خصوص اصرار رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور برای نیامدن وی به ایران تایید کرد و البته به این صورت: “یک بار گفتم نیاید و یک بار هم گفتم نمی دانم بیاید یا نیاید.”

دادستان کل کشور که همزمان سخنگوی قوه قضاییه نیز محسوب می شود، به روال همه دوشنبه های 2 سال اخیر میزبان خبرنگاران رسانه های مختلف بود تا به پرسش های آنان درباره پرونده های پرتعداد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و… قوه قضاییه پاسخ دهد. با این حال عمده پرسش های این جلسه همچون فضای یک هفته اخیر کشور تحت الشعاع بازگشت مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایران بود.

هفته گذشته فاطمه هاشمی فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی که مهدی را در بازگشت به ایران همراهی می کرد در فرودگاه امام تهران اعلام کرد: “آقای لاریجانی و اژه ای و آقایان اطلاعات دوست ندارند که مهدی این روزها برگردد و مدعی هستند که به نفع خودش هم نیست که برگردد. البته من نمی دانم چه کسانی بودند چون ناشناس بودند اما به شدت پیگیر بودند که این سفر انجام نشود.”

دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال گفته بود: “تمام دزدان و جاسوسان را در کشور ول و رها کرده اند و مشکل این ها شده فقط آقای هاشمی و خانواده شان. چون با مردم همراه شدند و حاضر نشدند که از ظلم تبعیت کنند. پدر من فردای انتخابات با همه ی ما اتمام حجت کردند و گفتند من می توانم مجیزگوی این ها شوم و شما بهترین زندگی را داشته باشید ولی اگر بخواهم راه درست را بروم و آنچه را انجام دهم که خدا می پسندد و حق است، فشارها روی شما زیاد می شود و بازداشت می شوید. به شما تهمت می زنند و برایتان پرونده سازی می کنند. آیا این ها را تحمل می کنید؟ ما هم تاکید کردیم که ما همه را تحمل می کنیم شما راه درست را بروید. ما در کنارتان هستیم و صبر می کنیم.”

محسنی اژه ای اما برای نخستین بار این موضوع را پذیرفت و اعلام کرد که به هاشمی رفسنجانی گفته در شرایط کنونی به مصلحت نیست که فرزندش به ایران بازگردد: “چندین بار از طرف پدر ایشان گفتند ایشان می‌خواهد بیاید. با من هم صحبت کرده‌اند و می‌دانم که با افراد دیگری هم صحبت کرده‌اند.”

وی در ادامه با بیان اینکه حداقل سه بار مورد مشورت خانواده هاشمی در موضوع بازگشت مهدی قرار گرفته، توضیح داد: “ بار اول ما به آنها گفتیم که از نظر حقوقی ایشان متهم است و باید بیاید. اگر هم بیاید، ‌رسیدگی می‌شود و وضع روشن می‌شود و به تعبیری استخوان لای زخم نمی‌ماند. یک مرتبه دیگر که خیلی قبل‌تر از رفتن آخرشان بود دو نفر از اعضای خانواده آنها پیش من آمدند. من آن وقت هنوز در دولت بودم و وقتی از من سوال کردند، گفتم بالاخره این شایعات علیه شماها مطرح است. بهتر است یک بار رسیدگی شود تا معلوم شود این حرف‌ها صحیح است یا غلط و هر چه بشود بهتر است از اینکه همیشه سر زبان‌ها باشد و به آن رسیدگی نشود.”

اژه ای توضیح می دهد که “در مرتبه دیگری پدر ایشان سئوال پرسیدند و من گفتم اگر از لحاظ حقوقی سئوال می‌کنید، بیاید بهتر است ولی اگر مشورت شخصی می‌کنید، می‌گویم نیاید بهتر است. در مقطعی دیگر و در بار سومی که از من سئوال کردند، گفتم اگر از نظر حقوقی می‌پرسید، ایشان باید بیاید ولی اگر از لحاظ مصلحت و مشورت می‌پرسید، الان نمی‌دانم چه بگویم.”

دادستان کل کشور درباره اینکه آیا رییس قوه قضاییه نیز در این باره مشورتی داده است یا خیر؟ گفت: “من آن را اصلا خبر ندارم. من آنچه که خودم آن را انجام می‌دهم خبر دارم. بعید می‌دانم ولی هیچ خبری ندارم.”

خانواده هاشمی اما تاکید سه ساله مقامات قضایی-ـ امنیتی جمهوری اسلامی برای تاخیر در بازگشت مهدی هاشمی به ایران را دلیلی بر سیاسی بودن این پرونده علیه هاشمی رفسنجانی و بی گناهی برادرشان عنوان می کنند.

به گفته خانواده هاشمی، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی دقیقا در روزی که مهدی قصد بازگشت به ایران را داشت، فائزه هاشمی خواهر او را بازداشت کردند تا به نوعی از ورود او به ایران جلوگیری کنند.

اصولگرایان حامی محمود احمدی نژاد و منتقدان هاشمی رفسنجانی، طی سه سال و نیم گذشته، مهدی هاشمی را به عنوان عامل اصلی اعتراض های مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی کرده اند. تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم و همچنین راه اندازی یک سایت خبری-ـ تحلیلی با مدیریت مهدی هاشمی از دلایل اصلی اصولگرایان برای متهم ساختن فرزند هاشمی رفسنجانی به راه اندازی “فتنه” است.

از همین رو بود که سخنگوی قوه قضاییه وقتی خبرنگاری سئوال خود را این‌گونه مطرح کرد که اتهامات مهدی هاشمی چیست و آیا در اتهامات وی فساد مالی هم وجود دارد؟ چنین گفت: “واقعا معذوریم اتهام فردی را که هنوز محاکمه نشده بیان کنیم. اگر من بخواهم به این سئوال پاسخ بدهم آن فرد و یا هر فرد دیگری می‌تواند علیه من شکایت کند و مدعی شود که چرا هنوز زمانی که اتهام من روشن نشده این مطلب را بیان کردید.”

اظهارات اژه ای در حالی است که چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، جلسه دادگاه های فعالان سیاسی ستادهای میرحسین موسوی و اصلاح طلبان به همراه تصاویر آنان بارها از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره احتمال متوقف شدن حکم زندان فائزه هاشمی اظهار داشت: “حکم فائزه هاشمی در حال اجراست. حداکثر مجازاتی که برای این کیفرخواست وجود داشته یک سال است که قاضی شش ماه را صادر کرده و همچنین در بسیاری از احکام تعزیری ما قاضی معمولا حداکثر مجازات را صادر نمی‌کند، لذا امیدواریم مسامحه‌ای در خصوص این افراد صورت نگیرد.”

خبرنگاری پرسید:آیا برای آزادی مهدی و فائزه هاشمی از طرف خانواده یا وکیل آنها با قوه قضاییه رایزنی صورت گرفته است یا خیر؟ سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ تصریح کرد: “من در قوه قضاییه معنای رایزنی را متوجه نمی‌شوم. خانم فائزه هاشمی حکمش قطعی شده و در حال حاضر تحمل کیفر می‌کند و رایزنی در اینجا اصلا معنا ندارد. همچنین در مورد سایر متهمین که در مرحله بازداشت هستند همیشه اینگونه است که خانواده‌ها و وکلا درخواست می‌کنند که قرار تبدیل شود. این موضوع اختصاص به یک متهم ندارد. در مورد این فرد نشنیده‌ام که وکیل یا خانواده‌شان چه تقاضایی کردند اما خیلی بدیهی است که بخواهند قرار ایشان را تبدیل کنند.”

اظهارات اژه ای در حالی است که مصطفی پورمحمدی از توقف رسیدگی به پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد به دلایل برخی مصالح خبر داده؛ مصالحی که یکی از شاگردان مصباح یزدی همان روز اعلام کرد دستور رهبر جمهوری اسلامی است و دولت ده ها پرونده دارد که به دستور آیت الله خامنه ای متوقف شده اند.

براساس اخبار منابع مطلع مهدی هاشمی از زمان بازداشت تاکنون تنها توانسته یک بار با خانواده خود به مدت چند ثانیه صحبت کند.

 عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است: “اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند “چ”، “ر”، “د” و غیره بیان می‌کنند ولی اسم پسرم،‌ مهدی را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.”

فخرالسادت محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده هم در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “با تعدادی از دوستان رفتیم دیدن خانم هاشمی. از احوالشان گفتند و از خاطرات گذشته و باز هم حال… نوبت به بچه ها که رسید بغض آمد و…فائزه خانم را امروز دیده بودند حالش خوب است و آقا مهدی هم در انفرادی هنوز تحت بازجویی است. آقای هاشمی هم آمدند و در جمع ما نشستند. گفتم: ما به این نتیجه رسیدیم که برای حاج خانم همه مشقات دوران زندان شما یک طرف این چند روز یک طرف! آقای هاشمی گقتند: بله خوب عاطفه مادری قوی است و سخت است برای مادر تحمل دربند بودن فرزند. اما نکته ای که خانم هاشمی فورا اضافه کرد قابل تأمل است: آن روزها ما مبارزه می کردیم حالا چی؟!”