تصویربردار احمدی ن‍ژاد در آمریکا ماند

نویسنده
شیرین کریمی

» همه همکاران رئیس دولت برنگشتند

رسانه های نزدیک به حاکمیت خبر از پناهندگی یکی از خبرنگاران ارشد صدا و سیما به غرب داده اند؛ یک تصویربردار کهنه کار شبکه خبر که عضو هیات همراه احمدی نژاد در سفر به نیویورک بوده و قید بازگشت به خانه را زده است.

 سایت بولتن نیوز ـ نزدیک به وزارت اطلاعات ـ دیروز با انتشار گزارشی به طور تلویحی خبر پناهندگی یک تصویربردار با سابقه صدا و سیما به کشوری که رهبران جهموری اسلامی آن را “شیطان بزرگ” می نامند تایید کرد. حسین گلخنبان که در آستانه بازنشستگی بوده روز شنبه همراه با هیات خبرنگاران و مترجمان رئیس دولت از نیویورک به تهران بازنگشته است. به نوشته بولتن نیوز “ ماجرا از آنجا آغاز شد که وقتی به اعضای معمولی [خبرنگاران و مترجمان[ هیات همراه رئیس جمهور در سفر به نیویورک اعلام شد که راس ساعت ۱۱ اتاقهای خود را تحویل داده و در ساعت ۱۲ ظهر در لابی هتل وارویک تجمع کنند تا راهی فرودگاه جان اف کندی شوند، چهره نگران خبرنگار شبکه خبر دیگر اعضای هیات را نیز نگران کرد.”

این کارمند ارشد صدا و سیما که در شبکه خبر فعالیت می کرد از ساعت ۱۰ صبح به بهانه خرید سوغاتی برای فرزندش از هتل خارج می شود و دیگر بر نمی گردد. وی همچنین تماس های خبرنگار شبکه خبر با تلفن همراهش را بی پاسخ می گذارد. بولتن نیوز نوشته است: “با وجود معطلی نزدیک به نیم ساعته بالاخره اعضا مجبور شدند هتل را به مقصد فرودگاه ترک کنند.”

 

نه در هیات خبرنگاران، نه در هیات مسئولان

ناامیدی از بازگشت گلخنبان زمانی جدی می شود که با رسیدن تقریبا همزمان هیات خبرنگاران و هیات مسئولان دولت به فرودگاه امام خمینی، مشخص می شود وی در هیچ یک از این هیات ها نبوده و قید آمدن به ایران را زده است.

به نوشته بولتن نیوز: “با انتشار اظهارات و مشاهدات تعدادی از کارکنان اداره تشریفات ریاست جمهوری و محافظان، مبنی بر اینکه حسن گلخنبان در ساعات آغازین روز به بهانه کار، وسایل خود را که شب قبل برای ارسال به فرودگاه تحویل شده بود، پس گرفته است، گمانه زنی ها درباره اینکه وی به قصد اقدام برای اخذ پناهندگی هیات را ترک گفته است، قوت یافت.”

 

دومین بار در نیویورک

ظاهرا این خبرنگار صدا و سیما از پیش برای گرفتن پناهندگی از ایالات متحده برنامه ریزی کرده بوده، چرا که وی پیش از عزیمت به ینگه دنیا، خانه خود را فروخته و ترتیب خروج اعضای خانواده اش را هم هنگام سفر به نیویورک داده بوده.

گفتنی است این دومین بار بود که گلخنبان به همراه هیات همراه محمود احمدی نژاد به نیویورک سفر می کرد. شهرت وی در صدا و سیما به ویژه از آن رو بود که به‌عنوان ‌تصویربردار‌ در مراسم و برنامه‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی حضور می‌یافت.

بولتن نیوز که به نهاد های اطلاعاتی وابسته است گرچه در کلیت گزارش خود کوشش کرده تلویحا پناهندگی وی را تایید کند امادر پایان با اشاره به “مجهول الحال” بودن وی از یک سو و “اخلاق اسلامی” از سوی دیگر نوشته است: “تا روشن شدن جزئیات ماجرا از قضاوت درباره او، سرنوشت و تصمیمش خودداری شود تا حداقل فضا برای برخی معاندین نظام ایجاد نشود که درباره او بنویسند، گلخنبان پناهنده سیاسی یا نفوذی جدید نظام!!”

 

ایلنا: شیطنت است

با این وجود روز گذشته خبرگزاری کار ـ ایلنا ـ در خبری ادعا کرد شواهد و قرائن از بازگشت خبرنگار صدا و سیما به تهران خبر می دهد.

این خبرگزاری همچنین خبر تقاضای پناهندگی گلخنبان از دولت ایالات متحده را تکذیب کرده و نوشته است: “براساس پیگیری خبرنگار ایلنا، این اخبار بیش از آنکه واقعیت داشته باشد شیطنت است و به احتمال فراوان حسن گلخنبان چهارشنبه این هفته همراه با وزیر امور خارجه به کشور باز می‌گردد.”

حسین گلخنبان تنها خبرنگار رسانه های رسمی حکومت نیست که پس از ناآرامی های سال ۸۸ ایران را ترک و از کشورهای غربی تقاضای پناهندگی کرده است.

 

خروج خبرنگاران دولتی پس از انتخابات

مهرماه سال ۸۸، در حالی که حکومت برای سه ماه با تظاهرات میلیونی جنبش سبز مواجه بود و ده ها تن از شهروندان را در خیابان ها کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده بود، مهدی رستم پور گزارشگر مشهور ورزشی که در شبکه خبر فعالیت می کرد همراه با تیم ملی کشتی ایران به دانمارک رفت تا آن تورنمنت را پوشش دهد. او اما هیچ وقت به ایران بازنگشت. پس از آن هم با رادیو فردا مصاحبه و به طور رسمی پناهندگی خود را تایید کرد. او گفته بود: “همه چیز بعد از انتخابات ۲۲ خرداد اتفاق افتاد و در ذهنم شکل گرفت. بعد از آن وقایع وحشتناکی که در ایران رخ داد. مسابقات جهانی دانمارک در پیش بود….. ولی وقتی رقابت ها به پایان رسید از مجموعه تیم جدا شدم و همراه با کاروانی که ازایران آمده بود برنگشتم”.

مهدی رستم پور که یکی از گزارشگران سرشناس کشتی به شمار می آمد با انتقاد از سیاست های حاکمیت گفته بود: “تمام سیستم های برقرار در نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از حوادث ۲۲ خرداد ماه دچار دگردیسی شدند یا خواهند شد.”

شش هفته پیش از رستم پور، محمد شادابی خبرنگار حوزه والیبال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اعتراض به سیاست های حاکمیت پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ کشور را ترک کرد. این خبرنگار ورزشی به عنوان خبرنگار همراه کاروان والیبال نوجوانان ایران ویزای سفر به ایتالیا را اخذ کرد اما قدری زودتر از نوجوانان ملی‏پوش کشوررا ترک کرد و در اواخر مرداد راهی ایتالیا شد.

در آن زمان سایت بازتاب در گزارشی نوشته بود: “پس از آنکه پرواز تیم ملی ایران به ایتالیا به زمین نشست و مسافران ایران راهی هتل شدند، مسئولان فدراسیون درصدد تماس با شادابی برآمده و حتی بر اساس شنیده‏ها برای وی اتاق نیز رزرو کرده بودند اما این والیبال‏نویس به کاروان ایران نمی‏پیوندد و پس از بازگشت کاروان والیبال نوجوانان کشورمان به ایران خبری از وی نشد.”

حتی خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی و سپاه وابسته است و گزینش سختی برای انتخاب تیم خبری خود انجام می دهد خبرنگارانی داشته است که در اعتراض به کشتار شهروندان کشور را ترک کرده اند. حسین سلمان زاده، جانشین گروه عکس فارس و جواد مقیمی عکاس خبرگزاری فارس ضمن پناهندگی به آمریکا، همکاری‌های خود در آن سوی مرز را با صدای آمریکا آغاز کردند؛ رسانه ای که سخت مورد غضب رسانه های حکومتی است.

در تهران گفته می شود پناهندگی کارمندان رسانه های رسمی جمهوری اسلامی به کشورهای غربی باعث شده است تا شکاف در میان خبرنگاران نزدیک به جناح راست که از رفتارهای جمهوری اسلامی ناراضی هستند بیش از پیش به چشم آید.از همین رو اخبار حکایت از آن دارد که رسانه های جمهوری اسلامی گزینش های سخت تری برای استخدام نیروهای جدید خود در نظر گرفته اند و از خبرنگارانی که به ماموریت خارج از کشور می روند تضمین های جدی خواهند گرفت.