بازگشت محسن رضایی به سپاه

نویسنده
حسین محمدی

» با موافقت خامنه‌ای انجام شد:

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، پس از نزدیک به ۱۸ سال ترک سپاه پاسداران، با موافقت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، به این نهاد بازگشت. رضایی قرار است در دانشگاه امام حسین تدریس کند.

حسین کنعانی‌مقدم، از نزدیکان محسن رضایی، در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان ضمن اعلام خبر بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران، خبر داد که رضایی از جبهه ایستادگی استعفا کرده و از فعالیت سیاسی کناره گرفته است.

کنعانی‌مقدم دلیل بازگشت رضایی به سپاه پاسداران را “انتقال تجربیات خود به کادر این نهاد” و با توجه به “کادر جدید سپاه” عنوان کرده است. به گفته کنعانی‌مقدم، فرمانده اسبق سپاه پاسداران “طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح کرد که ایشان با بازگشت آقای رضایی به سپاه جهت تدریس در دانشگاه موافقت کردند و ایشان به سپاه بازگشت”. رضایی قرار است در دانشگاه امام حسین ـ که از دانشگاه‌های وابسته به سپاه پاسداران است -ـ به تدریس بپردازد.

اسفندماه گذشته برای نخستین بار زمزمه‌های امکان بازگشت رضایی به سپاه پاسداران مطرح شد. آن زمان برخی رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که “هدف اصلی وی از بازگشت به این نهاد پاسدار ارزش‌های انقلاب، تقویت بنیه علمی و نهاد دانشگاهی سپاه، عنوان شده است”.

رضایی در راه‌پیمایی روز قدس نیز با لباس سپاه پاسداران حضور پیدا کرد؛ مساله‌ای که باعث درگرفتن بحث‌های مختلفی در این زمینه و انگیزه‌های او از این اقدام شد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز بعد در یادداشتی درباره این اقدام خود چنین توضیح داد: “یک کلام خواستم بگویم: برگردیم به ارزش‌های انقلاب، برگردیم به صفا و صداقتِ روزهای آزادی خرمشهر، برگردیم به برادری­‌ها، برگردیم به فضای رفع محرومیت، برگردیم به سلامت اقتصادی روزهای اول انقلاب، برگردیم به وحدتِ روزهای بعد از شهادت شهید بهشتی. به راستی در کشور چه چیز کم داریم”؟

محسن رضایی از سال ۵۸ به سپاه پاسداران پیوست و از سال ۶۰ تا سال ۷۶ سمت فرمانده کل این نهاد را بر عهده داشت. او در شهریور سال ۷۶ ضمن خروج از مقام خود، به دبیری مجمع تشخیص مصحلت نظام رسید. رضایی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۸۸ و ۹۲ نیز کاندیدای انتخابات شد، اما توفیقی در این زمینه حاصل نکرد. او در سال ۸۴ نیز یکی از کاندیداهای انتخابات بود، اما در روزهای آخر از کاندیداتوری کناره‌گیری کرد.

رضایی تابستان سال ۹۱ در یادداشتی به تشریح دلایل و چگونگی استعفای خود از سپاه پاسداران پرداخت. به گفته رضایی او دی ماه سال ۷۴ در نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای به تشریح دلایل خروج خود از سپاه پاسداران پرداخته بود. مساله‌ای که تا سال ۷۶ با سکوت رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شده بود.

به گفته محسن رضایی هشت روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی به او وقت ملاقات داد: “خدمت‌شان شرفیاب شدم. فرمودند: در خصوص کنار رفتن شما از سپاه، گفته بودم صبر کنید خبرتان می‌کنم. حالا وقتش رسیده، بگو چرا نمی‌خواهی فرمانده سپاه بمانی؟”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داده که در این جلسه دلایلی را که از قبل مهیا کرده بود شامل “خطراتی را که در بیرون سپاه و در جامعه احساس ” می‌کرده برای رهبر ایران توضیح داده و در نهایت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به او می‌گوید “حالا من قانع شدم که شما از فرماندهی سپاه کنار بروید”، گرچه اضافه می‌کند که “به مصلحت نیست که بدون مسئولیت باشید”.

 محسن رضایی پس از کناره گیری از فرماندهی سپاه به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. او در یادداشت خود فاش کرده بود که پیش از آن، رهبر جمهوری اسلامی او را برای دبیری شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفته بود که این مساله با مخالفت اکبر هاشمی رفسنجانی محقق نشد. وی در نهایت با نظر آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد، گرچه این مساله نیز آن‌چنان مورد رضایت هاشمی‌رفسنجانی نبود: “چند روز مانده به صدور حکم دبیر مجمع و نیز صدور حکم فرمانده جدید سپاه، با آقای هاشمی جلسه ای داشتم. احساس کردم ایشان در خصوص انتصاب من به دبیری مجمع، ذهنیت و ابهاماتی دارند، لذا پس از جلسه نامه ای به محضر حضرت آقا نوشتم و گفتم با توجه به ابهام آقای هاشمی، چون ممکن است در کار مجمع، با ایشان به اختلاف برسم اگر جنابعالی موافق باشید، فعلاً در سپاه به کار ادامه دهم. آقا فرمودند: دیر شده و با نفر بعدی صحبت کرده‌ایم، من هم به ایشان حق دادم، چون رهبری وقتی که به یک تصمیم می رسند و آن را آشکار می‌کنند، دیگر تغییر آن به مصلحت نیست”.