رادیو فارسی اسرائیل پیام صلح به ایران می فرستد

نویسنده

» مقاله ای از سانفرانسیسکو گیت

آرون هلر

درحالیکه رهبران اسرائیل به شکل فزاینده ای درباره حمله نظامی به ایران حرف می زنند، گروهی از ایرانیان اسرائیل پیام متفاوتی می فرستند.

گردانندگان رادیو رادیسین، رادیو فارسی زبان خصوصی در تل آویو که موسیقی ایرانی و شعر پخش می کند قصد دارند پیام صلح شان را بدون توجه به اینکه چه کسی در ایران حکومت می کند، به مردم ایران برسانند.

شای امیر، مدیرعامل 42 ساله رادیو، که ایران را به قصد اسرائیل در سال 1979 ترک کرد می گوید: “ما، مردم اسرائیل، صلح دوست هستیم و آنطور که حکومت ما را خطاب می کند ” شیطان کوچک”  و دشمن مردم ایران نیستیم. 32 سال است که حکومت ایران افکار مردم اش را علیه اسرائیل خراب کرده است. ما اینجا هستیم که حقیقت را بگوییم.”

قبل از انقلاب، اسرائیل و ایران متحدان نزدیک بودند. امروز  حدود صد هزار یهودی ایرانی در اسرائیل زندگی می کنند و بسیاری از آنان خاطرات زیاد و روابط نزدیکی با دوستان و اقوامشان در ایران دارند. هنوز  حدود 25 هزار یهودی در ایران زندگی می کنند.

اما اکنون اسرائیل خطرناک ترین دشمن ایران محسوب می شود زیرا ایران از گروه های نظامی فلسطینی حمایت  و دائما  اسرائیل را به نابودی تهدید می کند و برنامه های اتمی اش را ادامه می دهد.

اسرائیل، مانند بقیه کشور های غربی معتقد است که ایران قصد دارد سلاح اتمی تولید کند. تهران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

رهبران اسرائیل دائما می گویند  در صورتیکه مجامع بین المللی نتوانند با ایران وارد گفتگو شوند و تحریم ها شکست بخورد، قصد دارند علیه ایران دست به حمله نظامی بزنند. برای اولین بار نزدیک به دو دهه، رهبران جهان نگران این هستند که حمله نظامی اسرائیل به ایران منجر به جنگ گسترده تر، تروریسم و بحران اقتصادی جهانی شود.

با وجود تحریم های شدید اقتصادی و فشار های بین المللی، ایران از برنامه های اتمی اش دست بردار نیست و همچنان می گوید که برنامه های اتمی اش با هدف تولید الکتریسیته است.

رادیسین، از طریق اینترنت، ماهواره، تلویزیون برنامه 24 ساعته دارد. گفته می شود که روزانه صد هزار مخاطب دارد و این شامل تعداد زیادی در داخل ایران است که با وجود اینترنت کم سرعت و فیلتر شدن سایت های سیاسی مخالف به این رادیو گوش می دهند.

این تنها رادیو اسرائیل نیست که برای ایران برنامه دارد. رادیو دولتی اسرائیل نیز 50 سال است که برنامه به زبان فارسی دارد.

این رادیو از طریق ایستگاهی در آلمان با مخاطبانش در ایران حرف می زند و آنها می توانند با برنامه تماس بگیرند. رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، اعلام کرد که “رادیو صهیونیستی” نیز در اغتشاشات کشور دست داشته است.

رادیسین با کمک حامیان بدون نام و نشان و از طریق کمک های مالی و آگهی به کارش ادامه می دهد. مخاطبان ایرانی که غالبا مخالف حکومت هستند با این برنامه تماس می گیرند و به اسرائیل ابراز علاقه می کنند.

امیر می گوید: “دوبار از داخل ایران، وبسایت ما هک شد و خسارت زیادی به ما وارد شد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم از طریق برنامه تلویزیونی و ماهواره برنامه هایمان را پخش کنیم”.

سانفرانسیسکو گیت، 7 فوریه