کارگران در خیابان
اعتراض به تصمیم کارخانه سپاه

نویسنده
رژین یونسی

» سرپیچی قرارگاه خاتم الاوصیا از مصوبه شورای تامین

ده ها تن از کارگران کارخانه واگن پارس اراک روز یکشنبه ۱۴ دی، برای چندمین‌بار در خیابان مجاور این کارخانه تجمع کردند. کارگران که به خودداری کارفرما از اجرای مصوبه شورای تامین، مبنی بر بازگشت رئیس اخراجی نهاد کارگری این واحد تولیدی معترض‌اند،از روز سوم دی دست از کار کشیده و تولید را متوقف کرده‌اند.

ساعاتی قبل از تجمع روز یکشنبه، ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران از ممنوعیت ورود پنج نفر از کارگران توسط حراست کارفا به کارخانه خبر داده بود.

کارگران می‌گویند کارفرما برغم مصوبه شورای تامین استان مرکزی برای تمدید قراردادعلی درخشنده‌بخت، نماینده کارگران این شرکت، از اجرای آن خودداری کرده است.

روز شنبه، ۶ دی‌ماه، ده‌ها نفر از کارگران معترض کارخانه واگن پارس اراک در حالیکه صدها کارگر دیگر این کارخانه دست از کار کشیده بودند، در خیابان مجاور این کارخانه در اعتراض به تمدید نشدن قرارداد نماینده‌شان تجمع کردند.

همان روز ایلنا از وساطت یک عضو شورای تامین به همراه مصطفی ویسمه‌ای، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان برای پایان این تجمع خبر داد و نوشت کارگران با وعده های مقامات به اعتصاب خود خاتمه دادند.

فرمانده انتظامی اراک در مذاکره با کارفرما خواستار بازگشت به کار علی درخشنده‌بخت، رئیس شورای اسلامی کار کارخانه شده بود.

بازگشت آقای درخشنده‌بخت مهمترین مطالبه صدها کارگر معترض کارخانه واگن پارس در دور جدید اعتراضات آنها بود. دیگر اعضای شورای اسلامی این کارخانه نیز تهدید کرده بودند اگر قرارداد وی تمدید نشود از سمت خود استعغا خواهند داد.

۹۰۰ کارگر معترض در اولین روز اعتراض خود خط تولید این کارخانه را متوقف کرده بودند.

سهامدار اصلی کارخانه واگن پارس، قرارگاه خاتم الاوصیا، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ایلنا پیشتر گزارش کرده بود که این قرارگاه به تازگی مدیر جدیدی برای کارخانه واگن پارس تعیین کرده است.

حالا بار دیگر برغم مصوبه الزام آور شورای تامین استان، به نوشته ایلنا، سهامدار اصلی، یعنی قرارگاه خاتم الاوصیای سپاه از اجرای آن سرباز می‌زند و کارگران نیز به این امر معرض‌اند.

آنها می‌گویند نماینده اخراجی‌شان تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده در شورای اسلامی کار واگن پارس عضویت دارد و از مصونیت نمایندگی برخوردار است بنابراین کارفرما حق اخراج او را ندارد.

کارگران واگن پارس اراک در شهریور و مهر هم به مدت یک هفته در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق و عملکرد بد مدیران این کارخانه دست از کار کشیده‌ بودند.

 در ایران تشکل‌‌های مستقل کارگری اجازه فعالیت ندارند و کارگران برای طرح مطالبات صنفی خود با مشکلات مختلفی روبرو هستند.