جریانی در کشور،‌مخالف نهادهای مدنی است

نویسنده
حسین محمدی

» مصاحبه با فریده غیرت، رییس هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان

با خانم فریده غیرت، رییس هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان در مورد پلمب دفتر این انجمن مصاحبه کرده ایم.وی بر این باورست که« یک جریانی در مملکت در طول سال های اخیر بوده است که خیلی با بقای نهادهای مدنی موافق نبودند.»

این مصاحبه را می خوانیم.

 

خانم غیرت، امکان دارد ابتدا توضیحی درباره چگونگی مهر و موم کردن دفتر انجمن بدهید؟

همان طور که همه اطلاع دارند، انجمن دفاع از حقوق زندانیان یک نهاد مدنی و قانونی ثبت شده در وزارت کشور است که همه فعالیت هایش در چارچوب قانون و شفاف است،اما اینکه چرا دفتر ما رامهر و موم کره اند، هیچ دلیلی ذکر نکرده اند. دیروز به من اطلاع دادند که با حکم دادستانی تنها برای بازدید به دفتر آمده اند. من چون خودم نمی تواستم حضور داشته باشم، از نایب رییس انجمن درخواست کردم که به آن جا برود. اما بعد بازدیدشان طولانی شد و تمام مدارک انجمن مثل گزارشات، شکایات واصله، صورت جلسات، کتاب ها، سی دی مسایل حقوقی، کامپیوتر و فکس و … را بردند و دفتر را هم پلمب کردند.

 

فکر می کنید چرا این اتفاق افتاد؟

تصور ما این است که بعد از پلمب دفتر آقای کروبی وکمیته پیگیری آقای موسوی، چون وکلای انجمن خدماتی در این زمینه ارایه می دادند، دفترما را هم پلمب کردند.        ضمن اینکه ما از دو سه سال قبل گزارشاتی درباره بازداشتگاه هایی چون کهریزک داشتیم که آن ها هم خبر داشتند. احتمالا ما را کمک کار این کمیته پیگیری تصوروبه همین دلیل ما را تعطیل کردند.

 

یعنی شما هم از نهادهای کمک کننده به این کمیته بودید، این طور نیست؟

بله، اما مهم این است که کمک را چه بدانید. ما کار حقوقی می کردیم. حدود 40 تا 50 نفر از وکلا برای قبول وکالت متهمان زندانی اعلام آمادگی کردند. این کمک حقوقی بود. مطالعاتی هم درباره بازداشتگاه ها – از جمله کهریزک – هم داشتیم. کمک ما در همین رابطه ها بود.

 

تا الان دلیلی برای پلمب کردن دفتر انجمن به شما ارایه نشده است؟ یا مثلا پیش از این اخطاری به دلیل فعالیت هایتان دریافت نکرده بودید؟

نه تنها هیچ دلیلی ارایه نکردند، بلکه تا این لحظه هیچ اخطاری هم دریافت نکرده بودیم. کار ما بسیار شفاف و روشن بود. آگهی های ما هر هفته در روزنامه اعتماد منتشر می شود و هر هفته مشاوره رایگان به خانواده زندانیان می دادیم. ما تمام اقدامات لازم را برای بقای انجمن انجام داده بودیم.

 

شما هنوز کار پیگیری دلیل پلمب کردن را آغاز نکرده اید؟

خیر. قرار است امروز جلسه ای با حضور اعضا داشته باشیم تا بعد از آن پیگیری های لازم را از طریق مراجع قانونی انجام دهیم.

 

تحلیل خود شما از دلایل تعطیلی انجمن چیست؟

یک جریانی در مملکت در طول سال های اخیر بوده است که خیلی با بقای نهادهای مدنی موافق نبودند، اما ما هرگز تصور نمی کردیم که ما هم جز تشکیلات تعطیل شده باشیم،‌چون کارهای ما شفاف و روشن بود. اما این ها اصولا با وجود این نهادها مخالف بودند که این مساله دیگری است.

 

به هر حال نهادهای دیگری چون “کانون مدافعان حقوق بشر” هم کار غیرقانونی و مخفی انجام نمی دادند  ولی آن ها هنوزفک پلمب نشده اند.

به هر حال ما اقدامات قانونی خودمان را آغاز می کنیم،چون تا این لحظه هیچ اتهامی متوجه ما نبوده است. حتی نکته جالب این است که آقایانی که به دفتر آمده بودند  به نام انجمن دفاع از حقق زندانیان نیامده بودند، بلکه آمده بودند تا از مکان بازرسی کنند و ببینند در این مکان چه خبر است که بعد فهمیدند این جا دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. به هر حال چون ما کار خلافی انجام نداده ایم، بسیار امیدوار به فک پلمب هستیم.

 

 اگر موفق به فک پلمب نشدید چطور؟آیا به فعالیت خود ادامه می دهید؟

اگر قرار است انجمن را به تعطیلی بکشانند، طبیعتا ادامه کار به مشکل برخواهد خورد. به هر حال باید با پیگیری ها مشخص شود که عمل آقایان براساس چه تصوری بوده که بعد براساس آن تصمیم گیری کنیم.