تکذیب امضا یا همکاری با وزارت اطلاعات

نویسنده

» احضار گسترده روزنامه نگاران

پس از انتشار نامه 340 روزنامه نگار به دادستان جدید تهران، تعدادی از روزنامه نگارانی که این نامه را امضا کرده بودند به وزارت اطلاعات احضار شدند. احضار گسترده روزنامه نگاران به وزارت اطلاعات در حالی صورت می گیرد که تعدادی از چهره های سرشناس روزنامه نگاری ایران در بازداشت به سر می برند و تعدادی دیگر همچون ماشالله شمس الواعظین  پیش از این از سوی وزارت اطلاعات احضار و ممنوع المصاحبه شده اند.

بر اساس گزارش های رسیده به روز تعدادی از این روزنامه نگاران روز گذشته در وزارت اطلاعات در خیابان شهید عراقی حاضر شده اند و تعدادی دیگر از این روزنامه نگاران نیز امروز باید به این وزارتخانه مراجعه کنند.
340 روزنامه نگار ایرانی ، روز شنبه با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به دادستان جدید تهران خواستار آزادی بی قید و شرط روزنامه نگاران زندانی، فک پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران و رفع توقیف  از تمام رسانه‌هایی شدند که در سالهای گذشته به دلیل نگاه سلبی بخشی از قوه قضاییه،  از انتشار بازمانده‌اند.این روزنامه نگاران همچنین خواهان تغییر اساسی رویه جاری دادستانی تهران در ارتباط با رسانه‌ها شده بودند.

اینک وزارت اطلاعات تحت رهبری محمود احمدی نژاد از روزنامه نگاران احضار شده خواسته است امضای خود را تکذیب و اعلام کنند که بدون اطلاع شان ، نام آنها در ذیل این نامه قرار داده شده است.


فشار برای تکذیب امضا
یکی از روزنامه نگارانی که روز گذشته به وزارت اطلاعات احضار شده بود در این مورد به روز گفت: از من خواسته اند اعلام کنم که نامه به دادستان تهران و همچنین نامه به مراجع و علما را امضا نکرده ام و امضای خود را تکذیب کنم.
به گفته این روزنامه نگار، نامه روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به مراجع و علما که چندی پیش منتشر شد به شدت مسولان وزارت اطلاعات را عصبانی کرده و مسولان امنیتی به دنبال نویسندگان این نامه و نامه روزنامه نگاران به دادستان تهران هستند.
بر اساس گفته های این روزنامه نگار، مسولان امنیتی روزنامه نگاران احضار شده را تحت فشار قرار داده اند تا نام نویسندگان نامه ها و کسانی راکه برای این دو نامه امضا جمع کرده اند افشا کنند.
از این روزنامه نگاران همچنین خواسته شده از این به بعد، هیچ نامه یا بیانیه ای را امضا نکنند و گفته شده است که اگر نام آنان را در پای نامه ها یا بیانیه های آتی ببینند ، اقدام به بازداشت آنها خواهند کرد.
 به روزنامه نگاران احضار شده  همچنین گفته شده است که ممنوع الخروج هستند و سه راه در مقابل این روزنامه نگاران گذاشته اند:یا امضای خود را تکذیب کنند، یا پرونده آنها به دادگاه فرستاده خواهد شد و یا اینکه امضا را تکذیب نکنند اما با وزارت اطلاعات همکاری کنند.
هیچ یک از روزنامه نگاران احضار شده شرط های وزارت اطلاعات را نپذیرفته اند.

نهادهای غیرمسول در حوزه مطبوعات


از سوی دیگر بر اساس گزارش های رسیده به روز انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران روز شنبه تشکیل جلسه می دهد و نسبت به احضار گسترده روزنامه نگاران به دلیل امضای دو نامه، موضع خواهد گرفت.
در عین حال بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران که چندی پیش دفتر آن توسط دادستان تهران پلمپ شده است، روند فعلی برخورد با مطبوعات و روزنامه نگاران را غیر قانونی خواند و در راستای ایجاد رعب و وحشت ارزیابی کرد.
خانم مفیدی به روز گفت:  این رویه غیر قانونی  بعد از انتخابات به دلیل امنیتی بودن فضای کشور به امری رایج و عادی بدل شده است.
این روزنامه نگار درباره نامه روزنامه نگاران به دادستان جدید تهران گفت: روزنامه نگاران در این نامه به دنبال این بودند که وظایف دادستان را به او متذکر شوند چون اگر قرار است با تغییر دادستان باز هم رویه سابق ، حاکم باشد که هیچ فرقی با گذشته نخواهد کرد.
وی افزود: انتظار ما از دادستان جدید این است که دست نهادهای غیرمسول و غیر مرتبط با حوزه روزنامه نگاری و مطبوعات را قطع کند. ما اکنون می بینیم که هر نهاد و ارگانی به خود اجازه میدهد به حریم روزنامه نگاران وارد شود و جو ارعاب و تهدید ایجاد کند و هیچ فرقی نمی کند که از سوی وزارت اطلاعات یا نیروی انتظامی یا حفاظت اطلاعات سپاه باشند.
خانم مفیدی با اشاره به طرح مطالبات روزنامه نگاران در نامه منتشره خطاب به دادستان تهران گفت: من یکی از کسانی بودم که تعدادی از امضاهای روزنامه نگاران را جمع کرده ام و این چیزی نیست که پنهان کنم. ما خواسته هایی به عنوان روزنامه نگاران ایران داشتیم و مطرح کردیم.
وی توضیح داد: ما خواهان آزادی روزنامه نگاران، فک پلمپ انجمن صنفی و انتشار مجدد روزنامه های توقیف شده هستیم و این را در نامه هم اعلام کردیم اما مهم تر از اینها ، در واقع خواستار تغییر نگاه مسولان قوه قضائیه به حوزه فعالیت های رسانه ای بودیم.
خانم مفیدی درباره نامه به مراجع با یادآوری این نکته که نامه به مراجع مختص روزنامه نگاران نبود و نخبگان و اقشار دیگری نیز آن نامه را امضا کرده بودند، گفت: رونوشت آن نامه برای آقایان سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم فرستاده شده بود؛ در آن نامه هم خواست امضاکنندگان این بود که فضای امنیتی هر چه سریع تر از کشور برداشته شود و زندانیان به خانه هایشان بازگردند و یک نوع آسایشی به شهروندان داده شود.
به گفته دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران «مهم ترین نکته ای که امضاکنندگان نامه به مراجع طالب آن بودند این بود که فضای امنیتی و نظامی و پلیسی هر چه زودتر از میان برداشته شود.»
  خانم مفیدی درباره احضار روزنامه نگاران بعد از انتشار نامه مذکور گفت: اگر در رابطه با همین نامه ها ، دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی ورود پیدا کرده و روزنامه نگاران را به دلیل امضای همین نامه ها احضار کرده اندنشانگر همان نکته ای است که ما در این دو نامه روی آن انگشت گذاشته بودیم  و نشان میدهد که متاسفانه درعرصه مطبوعات نگاه امنیتی وجود دارد نه نگاه فرهنگی.