موسوی: باور کنیم که رای مردم میزان است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سطح دروغگوئی به افسانه های مبتذل رسده

در شرایطی که حامیان دولت مستقر و رسانه های وابسته به دولت تلاش می کنند با اتهام زنی به چهره ها و احزاب معترض به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری، نیروهای خودی را درباره برخوردهای یکسال گذشته حکومت با مردم توجیه و جنبش سبز و اعتراضات مردمی را تمام شده تلقی کنند، میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز طی اظهاراتی اعلام کرد: “اعتقاد دارم انشالله به زودی جنبش سبز پیروز خواهد شد چون دنبال تحقق حقوق مردم است. چون مدافع آزادی های بشریست، چون مدافع عقلانیت و منطق است و سلاح جنبش سبز منطق است. چون مدافع پیوند دموکراتیک ملت با قانون اساسی است و چون مخالف ظلم و دروغ و جور است.”

میرحسین موسوی دیروز در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه “سبزها امروز از ترس فارغ شده اند” افزود: “سبزها امروز برای داشتن نظامی که در آن حاکمیت ملت به رسمیت شناخته شود و حقوق ملت که در قانون اساسی بدان تصریح شده است احیا شود تلاش می کنند. آیا این خود یک گشایش نیست؟ اینکه قتل و جنایت نیروهای به اصطلاح خودسر در گذشته و حال محکوم می شود، آیا گشایش نیست؟”

نخست وزیر سابق کشور در ادامه اظهاراتش بدون ذکر نام، اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد درباره اینکه “نظام تنها یک حزب دارد و آن حزب ولایت است” را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “متاسفانه سطح دروغ گویی بسیار گسترده است. اخیرا متن سخنرانی یکی از مقامات امنیتی به طور گسترده در سطح جامعه توزیع شده است که پر از دروغ های شاخ دار و افسانه سازی های مبتذل است. تهیه کنندگان این نوار روی جهل و نادانی که ممکن است افراد به دلایلی داشته باشند، طمع کرده اند و جالب است که این نوار با حمله به معدود احزاب قانونی کشور آغاز می شود و ما وقتی این نوار را در کنار این اظهار نظر می گذاریم که در کشور فقط یک حزب داریم و آن هم حزب ولایت است می بینیم که عده ای کشور را دانسته و ندانسته به بن بست می کشانند. این اظهار نظر شبیه اعلام حزب رستاخیز از سوی شاه است که مخالف صریح قانون اساسی است. من بعید نمی دانم که در آینده خود قانون اساسی هم با همین وضع مورد حمله قرار گیرد.”

اشاره آقای موسوی به اظهارات ضبط شده یکی از مقام های امنیتی سپاه پاسداران است که در ماه جاری و پیش از اظهار نظر محمود احمدی نژاد درباره “تک حزبی” بودن حکومت اسلامی دربرخی رسانه ها منتشر شد.در این سخنرانی مقام امنیتی مزبور که به گفته خودش بازجوی بازداشت شدگان پس از انتخابات است، چهره هایی همچون هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی ها و میرحسین موسوی و همچنین احزاب اصلاح طلبی مانند مجمع روحانیون مبارز، مجمع نیروهای خط امام، مشارکت، مجاهدین انقلاب، کارگزاران، همبستگی و مردمسالاری را به برنامه ریزی برای براندازی علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای به زیر کشیدن آیت الله خامنه ای از تخت رهبری متهم کرده بود.

اتهام زنی های این مقام امنیتی سپاه پاسداران به چهره ها و احزاب که همزمان با فشارهای دولت برای حذف احزاب اصلاح طلب صورت گرفته، در حالی بود که پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و آغاز اعتراضات مردمی به نتیجه آن، حامیان محمود احمدی نژاد در این نهاد نظامی مانند محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و فرماندهان دیگری همچون یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه و محمد حسین صفارهرندی مشاور فعلی رهبری در سپاه نیز در جمع نیروهای خودی به برخی از این چهره ها و احزاب اتهاماتی از این دست را وارد کرده اند.

 

ایران برای همه ایرانیان

میرحسین موسوی اما در بخش دیگری از اظهارات اخیر خود درباره برخی انتقادها از منشور جنبش سبز(بیانیه شماره 18) اشاره کرده وبا تاکید بر تعامل در این باره گفته است: “منشور جنبش سبز یک متن سیال و باز است و با تعامل بدنه جنبش انشالله به سمت کمال پیش خواهدرفت. به نظر بنده یکی از ایرادات و کاستی های که منشور دارد این است که به حقوق اقلیت های مذهبی نپرداخته است. گرچه به طور تلویحی بدان پرداخته شده است ولی در متن می تواند تصریح شود و به تعلق ایران به همه ایرانیان تکیه شود که یک فراز کلیدی است.”

نامزد معترض به نتیجه انتخابات سال گذشته و از رهبران جنبش سبز در ادامه با اشاره به لزوم “رعایت و اجرای بی کم و کاست قانون اساسی” که در بیانیه های مختلف اش مورد تاکید قرار داده، خاطر نشان کرده: “شعار رعایت بدون کم و کاست قانون اساسی با این فرض است که این متن نه جاودانی است و نه وحی منزل وهر نوع تغییری در سطح ملی می تواند مورد قبول باشد که امکانات انتخابات آزاد و رقابتی و غیر گزینشی را  فراهم کند.”

وی در این باره تصریح کرده است که: “نمی توان با تاکید بر خاطره ها یک وفاق ایجاد کرد ما احتیاج به متنی داریم که ما را به هم وصل کند و در شرایط فعلی جایگزین و بدیلی برای قانون اساسی وجود ندارد طرح اجرای بدون تنازل قانون اساسی طرح مطالبات ملت است که بدان ها بی اعتنایی شده است و  پیوندهای دموکراتیک با قانون اساسی نقطه وصل ماست.”

میرحسین موسوی که هفته گذشته در میان جوانان مجمع خط امام گفته بود “جنبش سبز از گوناگونی اندیشه ها استقبال می کند” و “این تکثر یک فرصت برای آینده ملت ماست” بار دیگر بر این موضوع تاکید کرده و افزوده: “ از نظر بنده هر کس دنبال حق است و به صورت مسالمت جویانه برای رسیدن کشور به سمت حاکمیت مردم بر سرنوشت خود حرکت می کند و وهر کس هرجا از حق و از قانون دفاع می کند جزو بدنه این جنبش است و همه باید باور  کنیم که در نهایت میزان رای ملت خواهد بود.”

او در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه “جنبش سبز در خارج از کشور سخنگویی ندارد” گفت: “ولی شبکه های جنبش سبز محدود به داخل کشور نیست. طبیعی است که این شبکه ها با همه امکانات خود و با استفاده از رسانه های مجازی و طرق دیگر سخنان سبز خود را در فضای عمومی و زیبایی بوجود آمده طرح نمایند و این از نقاط قوت جنبش سبز است.”

آقای موسوی در ادامه خواستار توجه بیشتر رسانه های سبز به مشکلات مردم، به ویژه اقشار زحمتکش شده ویادآور شد: “شبکه های جنبش سبز باید به سمت درک مشکلات همه اقشار خصوصا  کارگران و کشاورزان و معلمان پیش برود که متاسفانه رسانه های سبز در این زمینه فقیر هستند و باید خیزش در اطلاع رسانی و ارائه راه حل ها آغاز شود.”

 

درمقابل کژی ها باید ایستاد

میرحسین موسوی در ادامه سخنان خود درمیان جمعی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس “تحدید فضا و هر نوع فشار بر دانشگاه ها” را محکوم کرده و گفته است: “اسلام در زمان طلوع خود آغوشش را به همه جهان آن روز باز کرد و هر سنت خوبی را امضا و تایید کرد. دانشگاه ها نقطه اتصال ما به تمدن ها و علوم  و تجربیات بیکران بشری هستند. سوء ظن به اساتید و دانشجویان مشکلات سیاسی دانشگاه ها را حل نمی کند. مشکل دانشگاه ها درست از نقطه ای آغاز می شود که آن فاجعه های حمله به کوی دانشگاه پیش می آید و نظام از مسئولیت این اقدام که همه جنایت کارانه بودن آن را تایید می کنند، طفره می رود و مسئولان آن فجایع را به محاکمه نمی کشد.”

این اظهارات موسوی درحالی است که طی یک سال گذشته و در پی اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از اساتید دانشگاه های مختلف کشور بازداشت و تعداد زیادی نیز اخراج و یا با بازنشستگی اجباری مواجه شدند، همچنین دستکم 5 دانشجوی دانشگاه های مختلف در جریان اعتراض های مختلف سال گذشته به دست نیروهای نظامی و انتظامی کشته و تعداد زیادی نیز بازداشت و یا از تحصیل محروم و یا تعلیق شده اند.  همچنین پس از انتشار فیلم حمله نیروهای نظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه و ضرب و شتم شدید دانشجویان تاکنون هیچ نهاد رسمی در حکومت مستقر در این باره توضیحی ارایه نکرده است.

نخست وزیر سابق کشور اما دربخش دیگری از اظهارات روز گذشته خود که همزمان با ولادت امام سوم شیعیان همزمان بود به تاثیر پذیری جنبش سبز از حادثه کربلا پرداخته و گفته است: “این شعار جنبش سبز است که برگرفته از روحیه آزادی خواهی حماسه سازان کربلا و در راس آنان امام حسین و ابالفضل العباس می باشد که در مقابل کژی ها باید ایستاد و برای بازگشت به حق و عدالت تلاش کرد. این ایستادگی ها سختی هایی دارد اما بدانیم که وعده قرآن است که ان مع العسر یسری، با سختی گشایش است و ما این گشایش را در جامعه خود و در حوزه عمومی امروز ملاحظه می کنیم. علی رغم تحمل سختی ها، زندان ها، کشتارها، فشارها و کهریزک ها امروز نشاطی در میان ملت به ویژه جوانان برای میل به جامعه ای عادلانه و فارغ از ظلم و جور دیده می شود.”

میرحسین موسوی درشرایطی که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته بارها در اظهارات خود به شبیه سازی حکومت تحت امرش با حکومت امام اول شیعیان پرداخته و مخالفان و منتقدان خود را به دشمنان علی تشبیه کرده، با تاکید بر حادثه عاشورا یادآور شده است: “ما اعتقاد داریم دروغ و ظلم و قانون ستیزی مشروعیت نظام را ذوب می کند وعده های قرآن و روایات و خود تحلیل حادثه عظیم کربلا و عاشورا نشان می دهد که ظلم باقی ماندنی نیست. کافیست به سرنوشت حکومت های اموی و آل مروان نگاهی انداخته شود.”