پرس تی وی، و عبور از تحریم در یوتیوب

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

رابرت مکی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای با پرس تی وی از بحران سوریه حرف زد. شاید به این دلیل که جواد ظریف می داند که پرس تی توسط آمریکا تحریم شده است، لینک مصاحبه اش را در یوتیوب روی توئیتر گذاشت. توئیتر جایی است که وی اخیرا برای گفتگو با شهروندان دشمن سنتی ایران، آمریکا، از آن استفاده می کند.

خوانندگانی که مشتاق دیدن این مصاحبه از پرس تی وی هستند، ممکن است نتوانند لینک های این شبکه را در یوتیوب باز کنند که دلیل آن تحریم پرس تی وی از سوی یوتیوب به دلیل نقض تحریم های بین المللی علیه ایران است.

اواخر ماه ژوئیه، کمی بعد از اینکه اتحادیه ضد افترا از این شبکه و استفاده از یوتیوب بعنوان “ ابزاری برای پروپاگاندا و ترویج عقاید ضد یهودی به زبان انگلیسی برای مخاطبان جهانی” شکایت کرد،پرس تی وی گزارش داد که دیگر قادر نیست لینک برنامه هایش را در یوتیوب منتشر کند.

دو هفته بعد، بعد از اینکه پرس تی وی تلاش کرد تا با استفاده از کانال دوم به یوتیوب دسترسی پیدا کند، اتحادیه ضد افترا باز هم شکایت کرد و اعلام کرد که یوتیوب با گذاشتن ویدئو های این شبکه، تحریم بین المللی علیه ایران را نقض می کند و به این ترتیب کانال دوم هم بسته شد.

سخنگوی یوتیوب در مورد اینکه آیا شبکه های ایرانی در یوتیوب مسدود شده اند یا نه، از ضبط گفته هایش در این مورد امتناع کرد و گفت: “ما شبکه هایی که قوانین یوتیوب را نقض کنند مسدود می کنیم یا زمانی که قانون ما را مجبور به این کار می کند.”

تهیه کنندگان پرس تی وی نیز وارد یک بازی موش و گربه با یوتیوب شده اند و هربار کانال جدیدی در یوتیوب باز می کنند و از مخاطبان خود می خواهند که برای دیدن مصاحبه ها و گزارش هایشان به این کانال بروند، اما یوتیوب این کانال ها را مسدود می کند. آخرین کانال پرس تی وی در ماه اوت توسط یوتیوب مسدود شد.

منبع: واشنگتن پست، 13سپتامبر