کارخلاف شرع نمی کنیم، جلو گناه را می گیریم

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» داریوش قنبری: سایت های همسریابی قابل اعتماد نیستند

“ازدواج موقت با خانم بیوه و مطلقه در تهران، اصفهان، مشهد و سایر نقاط ایران”؛ این جمله، بر بالای یک وب سایت همسریابی موقت، با آدرس صیغه ۲۰۲۰، درج شده که اگر چه بایگانی‌اش به دو ماهِ مرداد و شهریور محدود می‌شود اما مدیرش به “روز” می‌گوید بیش از دو سال است در این زمینه فعالیت می‌کند. در این سایت عکس و استفتائی هم از آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد صیغه ساعتی به چشم می‌خورد.

رویه این وب‌سایت‌ هم این است که زنان متمایل به ازدواج موقت، سن، تاریخ طلاق یا فوت همسر و همچنین شرایط مدنظرشان را در یک پیامک به شماره‌ای که از سوی سایت اعلام شده می‌فرستند. وبسایت به هر زن یک کد شناسایی می دهد و شرایط او را درج می‌کند. مردان هم پس از گشت وگذار در سایت و انتخاب یکی از خانم‌ها، باید کد شناسایی زن مورد نظر را به همراه نام و نام خانوادگی و همچنین تلفن ثابت منزل یا محل کارشان به شماره‌ ایرانسلی که در سایت آمده بفرستند و پس از دریافت شماره حساب وجه مربوط به معرفی را پرداخت کنند. در نهایت بنا به ادعای این وب‌سایت بدون حضور در مرکز، امکان ملاقات طرفین(در شهر خودشان) فراهم می‌شود. هزینه معرفی هم به سن زنان بستگی دارد و از ۳۵ هزار تومان برای یک زن ۵۶ ساله تا ۹۰ هزار تومان برای یک زن ۲۶ ساله متغیر است. هزینه “جا” و “ایاب و ذهاب” هم به عهده مرد است. این هزینه جدا از هزینه‌ای است که هر زن به عنوان “مهریه” در ازای یک ساعت هم‌بستری دریافت می‌کند که آن هم بنا به نظر زن، حدودا از ۳۰ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 این قبیل وب‌سایت‌ها کم نیستند، کافی است کلیدواژه‌های مربوط به ازدواج موقت را مورد جستجو قرار دهید تا با ده‌ها سایت و وبلاگ که در این زمینه فعالیت می‌کنند رو به رو شوید؛وب‌سایت‌هایی که فعالیت آنها بارها از سوی مسئولان غیر قانونی خوانده شده اما اقدامی در راستای برخورد قانونی با متولیان و یا فیلترینگ این سایت‌ها انجام نشده است.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با مدیر این سایت که خود را با همان نامی که در سایت عنوان شده، یعنی “ایمان پاک‌نیت” معرفی می‌کند، تماس گرفته‌ام:

 

سلام، من در خصوص این سایتی که شما راه انداختید چند تا سئوال دارم.

در خدمتتان هستم

 

شما در حاضر فعال هستید؟ یعنی تا حالا کسی استفاده کرده از این امکانات؟

بله، ما دو سال است که داریم کار می کنیم

 

از لحاظ قانونی مشکلی ندارید؟

نه مشکل خاصی نیست. چون قانونا به آنها عده تعلق نمی‌گیرد و می‌توانند وقتی صیغه‌شان تمام شد با نفر بعدی صیغه بکنند.

 

 گفته می شود این سایت‌ها قانونی نیستند…

نه، وقتی کاری شرعی باشد و قانونی باشد مشکلی پیش نمی‌آید. مشکل وقتی پیش می‌آید که شاکی خصوصی داشته باشد و کسی کار خلاف شرع و قانون انجام داده باشد. وقتی کسی کار حلال انجام می‌دهد مشکلی ندارد. اگر شاکی خصوصی باشد با مسئولین سایت برخورد می‌کنند.

 

اگر یک زن متاهل در این سایت‌ ثبت نام کند چه؟ شما چطور می‌فهمید؟

درباره خانم‌های مطلقه ما چک می‌کنیم ببینیم “مورد” طلاق‌نامه دارد و آیا طلاق در شناسنامه‌اش درج شده است یا نه. یعنی اگر خانمی طلاق‌نامه داشته باشد و در شناسنامه‌اش هم ثبت شده باشد ما از او ثبت‌نام می‌کنیم. خانم‌های بیوه هم از روی گواهی فوت همسر متوجه می‌شویم. ضمن اینکه ما از دفاتر صیغه‌ای که می‌شناسیم می‌پرسیم که اگر با این دفاتر همکاری نمی‌کنند خانم را در مرکز خودمان ثبت‌نام می‌کنیم و افراد را به او معرفی می کنیم. چند وقت یک بار هم از مراکزی که می‌شناسیم استعلام می‌کنیم که ببینیم با مراکز دیگر کار می‌کند یا نه. اگر چیز مشکوکی به ذهنمان برسد جلوگیری می‌کنیم.

 

مردها چطور؟ مهم نیست که ازدواج کرده باشند یا نه؟

روال، روالی ساعتی است و شرایط هم محدویت‌های زیادی دارد. آقایان متاهل که طبیعتا نمی‌آیند صیغه بدون دخول انجام بدهند، خانم ۵۰ ساله را صیغه ‌کنند؛ مگر اینکه در شرایط اضطرار قرار بگیرند. ما به این افراد خدمات می‌دهیم به خاطر اینکه به گناه نیفتند. از آن طرف چون این خدمات به صورت ساعتی است و خانم‌ها مراجعین متعدد دارند به کسی دل‌بستگی پیدا نمی‌کنند که بخواهند به قولی آویزان آن طرف بشوند و زندگی خانوادگی طرف بپاشد. این روش با صیغه‌های ماهیانه و سالیانه که افراد با هم ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند و احیانا بچه‌دار می‌شوند یا خانم به نوعی می‌خواهد خودش را وصل کند به آقا، زمین تا آسمان فرق می‌کند. چون با این سیستم خانم وارد خانواده آقا نمی‌شود در واقع ما محدودیتی نداریم که به مردان متاهل هم خدمات بدهیم.

 

شما دفتر کار هم دارید؟

دفتر کارمان به صورت سیار است.

 

یعنی با همین تلفن همراه کار می‌کنید، درست است؟

بله، بله

 

دختر مجرد بدون دخول هم نمی‌تواند صیغه بشود؟

اصلا ما دختر مجرد در سایت نمی‌آوریم مگر اینکه پدرش از دنیا رفته باشد یا قبلا صیغه‌نامه با اذن پدر داشته باشد. مثلا پدرش برای نامزدی به او اجازه صیغه داده باشد و در واقع در همان دوره پرده بکارتش از بین رفته باشد. یک چنین افرادی می‌توانند در سایت بیایند. اما دختری را که پدرش زنده است و اجازه صیغه نمی‌دهد نمی‌توانیم بیاوریم.

 

همه خانم‌هایی که در سایت هستند بدون دخول صیغه می‌شوند؟

خانم‌های جوان بله.

 

شما اسمتان همان ایمان پاک‌نیت است که در سایت آمده؟

بله بله.

 

شما خودتان هم کسی را صیغه می‌کنید؟

اگر تمایل داشته باشد، بله.

 

قنبری: سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند

“به هیچ وجه مشخص نیست افرادی که در این گونه‌ سایت‌ها ثبت نام می‌کنند مجرد باشند، این موضوع هم در خصوص مردان و هم در خصوص زنان صدق می‌کند.” این‌ها را داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس و عضو پیشین کمیسیون اجتماعی با تاکید بر غیر قانونی بودن فعالیت این قبیل سایت‌ها به “روز” می‌گوید و ادامه می‌دهد: “در برخی از این سایت‌ها ورود برای افراد متاهل ممنوع شده، اما سئوال اینجاست که آیا تضمینی وجود دارد که شخص متاهل در این سایت ها ثبت‎نام نکند؟”

این نماینده مجلس هفتم و هشتم یادآوری می‌کند: “هیچ گونه اطمینانی از صحت اطلاعات افراد وجود ندارد و هر کسی می‌تواند با عضویت در این سایت‌ها سلامت جامعه را به خطر بیاندازد، این قبیل سایت‌ها افزایش جرم را نیز در پی خواهند داشت.”

قنبری ادامه می‌دهد: “مدیران این سایت‌ها می‌توانند از اطلاعات افراد سوءاستفاده و به حریم خصوص افراد خدشه وارد کنند.”

قنبری توضیح می‌دهد: “درست است که دین ما ازدواج موقت را به رسمیت می‌شناسد اما برای ازدواج موقت شرایط خاص قائل شده و همواره اولویت را به ازدواج دائم داده است.”

به اعتقاد او بهتر است جلو فعالیت این‌گونه مراکز و سایت‌ها گرفته شود و اجازه داده نشود که فعالیتشان به خانواده ها آسیب بزند.

چندی پیش رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده بود که سایت رسمی همسریابی را برای کاهش جرایم در این حوزه ایجاد کند. سردار کمال هادیانفر در تشریح وضعیت ساماندهی سایت های همسریابی در کشور با اشاره به جلسات متعدد پلیس فتا با مسئولان وزارت ورزش و جوانان، گفته بود: “باید ضرورت وجود این سایت ها در کشور از سوی نهادهای فرهنگی بررسی شود، چرا که پلیس مرجع تصمیم گیری نیست و باید مسئولان پاسخی مناسب در مورد چرایی فعالیت این سایت ها ارائه دهند.”

او با بیان اینکه برخی افراد براساس احساس نیازشان این سایت ها را ایجاد می کنند، گفته: “نوعا این سایت ها مجرمانه است و افرادی که اقدام به ایجاد این سایت ها می کنند، اطلاعات زنان و مردان را اخذ و به نوعی از این فضا سوءاستفاده می کنند.”

آبان سال پیش هم محمدباقر پیشنمازی، معاون امور فرهنگی‌ـ‌تربیتی وزارت ورزش و جوانان به سایت‌های به همسریابی هشدار داده بود که اگر تا ۶ ماه آینده (تا اردیبهشت۹۲) ‌اقدام به ثبت و گرفتن مجوز از وزارت ورزش و جوانان نکنند با آنها برخورد خواهد شد، اما پس از گذشت حدود ۴ ماه از تاریخی که این مقام مسوول اعلام کرده هنوز هیچ برخوردی با متولیان این قبیل سایت‌ها نشده است. این در حالی است که بر اساس آیین نامه ساماندهی سایت‌های همسریابی که در وزارت ورزش و جوانان تدوین شده، سایت‌های متخلف باید تحت پیگیری قضایی قرار بگیرند.

به این ترتیب وبسایت‌هایی مانند “ازدواج موقت با خانم بیوه و مطلقه در تهران، اصفهان، مشهد و سایر نقاط ایران” آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند و مدعی هستند که کارشان شرعی و قانونی است. در زیر نمونه‌هایی از آگهی‌های منتشر شده در این وب‌سایت آمده است: