نگرانی درباره زندانیان نهضت آزادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده ها

خانواده های مهندس محمد توسلی و دکتر غفار فرزدی در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که ازلحظه بازداشت تا کنون هیچ خبری از وضعیت این دو فعال سیاسی ندارند و در بی خبری مطلق به سر می برند.

مهندس محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران 12 آبان ماه در حالی بازداشت شد که دامادش در زندان به سر می برد، یکی از دخترانش با قرار وثیقه به مرخصی آمده و دختر دیگرش به حبس تعلیقی محکوم شده است.

 دکتر مهدی نوربخش، عضو نهضت ازادی و داماد دکتر ابراهیم یزدی پیش از این علت بازداشت مهندس توسلی را امضای نامه 143 فعال سیاسی به سید محمد خاتمی دانسته و به “روز” گفته بود که مهندس توسلی را متهم به نوشتن این نامه و جمع اوری امضا کرده اند.

اکنون همسر مهندس توسلی به “روز” میگوید هیچ خبری از محل نگهداری و وضعیت او ندارد و درباره علت بازداشت نیز توضیحی به خانواده او داده نشده است.

دکتر غفار فرزدی، مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی ایران نیز دیگر فعال سیاسی است که روز پنج شنبه و به دلیل امضای نامه فوق بازداشت شده؛ او پیش از بازداشت به اداره اطلاعات تبریز احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته بود. فرزند او نیز در تماس “روز” می گوید که هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت پدرش ندارد.

143 فعال سیاسی که در میان آنها نام چهره های سرشناس نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت و سایر چهره های اصلاح طلب به چشم میخورد در نامه ای به رئیس جمهور سابق ایران، اعلام کرده بودند “چشم انداز روشنی برای انتخابات سالم وجود ندارد”.

در این نامه فعالان سیاسی با اشاره به شرط سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات آتی، نوشته بودند بودند که “کوچکترین نشانه‌ای دال بر اراده حاکمان برای تامین این شروط قانونی و انسانی ملاحظه نمی‌شود”.

آنها خطاب به خاتمی نوشته بودند: “بی‌شک شما نیز تایید می‌کنید که با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حضرت حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد”.

اکنون از امضاکنندگان ان نامه مهندس توسلی و دکتر فرزدی در بازداشت به سر می برند، دکتر ابراهیم یزدی به وزارت اطلاعات احضار و تحت بازجویی قرار گرفته و دیگر امضا کنندگان نیز تحت فشار قرار گرفته اند.

 

بی خبری کشنده است

همسر مهندس توسلی می گوید که از 4 هفته پیش تاکنون هیچ گونه اطلاعی از وضعیت همسرش ندارد. خانم توسلی بی خبری این را به شدت نگران کننده می خواند و به “روز” میگوید: الان 4 هفته است که هیچ گونه خبری نداریم نه تلفن کرده اند و نه در پیگیری ها جوابی به ما میدهند. برای پی گیری به دادسرای اوین رفتیم،گفتند اجازه تلفن و ملاقات ندارد اما نگفتند چرا و به چه جرمی.

از خانم توسلی درباره محل نگهداری همسرش می پرسم؛ می گوید: این چیزها را که به ما نمی گویند در دادسرای اوین هم پرسیدیم نگفتند هیچ اطلاعی نمیدهند و خانواده ها را در بی خبری مطلق نگه میدارند.

همسر آقای توسلی، خواهر دکتر ابراهیم یزدی است؛از او درباره احضار و بازجویی از برادرش درباره نامه 143 فعال سیاسی می پرسم و می گویم آیا مهندس نیز به خاطر همین نامه بازداشت شده؟ می گوید: اطلاعی ندارم برای اینکه من ناراحت نشوم خیلی چیزها را ممکن است به من نگویند. اما وقتی برای بازداشت آقای توسلی آمدند ساعت 8 و نیم صبح بود و خانه را تفتیش کردند و ساعت 9 و نیم صبح در حالیکه هنوز منزل ما بودند و آقای توسلی را نبرده بودند در سایت هایشان خبر از بازداشت او زدند و اتهاماتی هم به او زدند از جمله جعل امضای همان نامه ای که می گویید. و این برای ما خیلی عجیب بود چون مهندس هنوز در خانه بود.

اشاره خانم توسلی به خبر خبرگزاری فارس است در مورد بازداشت مهندس توسلی و اینکه اتهام او را تقلب و جعل امضا در صدور نامه 143 فعال سیاسی به سید محمد خاتمی خوانده.

ازهمسر مهندس توسلی درباره دیگر اعضای زندانی خانواده اش می پرسم؛می گوید: دامادم، فرید طاهری که از 27 دی ماه 88 بازداشت و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده و اکنون هم در بند 350 زندان اوین به سر می برد. دخترم سارا که 13 دی همان سال بازداشت شده بود و بیش از 50 روز در بند 209 بود به حبس تعلیقی محکوم شده. دختر دیگرم لیلا هم که روز عاشورا شاهد جان باختن جوانی زیر چرخ های ماشین نیروی انتظامی بود و در همین باره هم مصاحبه کرده بود به دو سال حبس تعزیری محکوم شده که اکنون با سپردن وثیقه در مرخصی به سر می برد. خود مهندس هم که بعد از انتخابات بازداشت شده بود و این دومین بازداشت او بعد از انتخابات است.

او می افزاید: بچه های من هیچ کدام فعالیت سیاسی نداشتند و همیشه دور بودند از فعالیت های سیاسی اما خب روز عاشورا وقتی آن جوان به آن نحو دردآور کشته شد دختر جوان من هم مصاحبه کرد و شهادت داد و همین شد جرم او که شاهد قتل یک انسان بوده. ما حتی در عید قربان و مناسبت های دیگر تحمل دیدن قربانی کردن یک گوسفند و حیوان را نداریم چه برسد به اینکه یک انسان کشته شود و چگونه می توان ساکت بود و حرفی نزد؟ دختر من نتوانست تحمل کند و وقتی با او تماس گرفتند این درد را فریاد کشید همین. وگرنه او هیچ فعالیت سیاسی نداشت.

همسر مهندس توسلی سپس با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت همسرش می گوید: ما به شدت نگران ایم؛ بی خبری واقعا کشنده است این دو سال و خورده ای که اعضای خانواده مدام زندانی میرفتند سعی میکردیم در سکوت پی گیری کنیم اما دیگر این بی خبری از وضعیت مهندس واقعا آزار دهنده است.

 

فشار بر خانواده فرزدی برای سکوت

فرزند دکتر غفار فرزدی، رئیس شاخه آذربایجان نهضت ازادی ایران نیز از بی خبری نسبت به وضعیت پدرش به “روز” می گوید و در عین حال خبر میدهد که به خانواده او گفته شده نباید حرف بزنند و مصاحبه کنند.

او هم می گوید پدرش تاکنون نه تماسی گرفته ونه از محل نگهداری او خبری دارد.

دکتر فرزدی روز پنج شنبه در حالی بازداشت شد که براساس گزارش میزان خبر پیش از این در ارتباط با امضای نامه 143 فعال سیاسی به سید محمد خاتمی، احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود.

این فعال سیاسی پس از انتخابات 88 سه بار بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

همزمان وب سایت کلمه از بازجویی و فشار بر 4 عضو زندانی نهضت آزادی ایران که نامه 143 فعال سیاسی را امضا کرده بودند خبر داده و نوشته محسن محققی، محمد فرید طاهری قزوینی، امیر خرم و عماد بهاور در شعبه سوم امنیت دادسرای اوین تحت بازجویی قرار گرفته و از آنها خواسته شده امضای خود را تکذیب کنند.