پروژه جدید خودسرسازی کلید خورد

نویسنده
نازنین کامدار

» نیروی انتظامی خبر از شناسایی حمله کنندگان به خانه کروبی داد

همزمان با افزایش محدودیت های میرحسین موسوی  و برپایی “کمین” از سوی نهادهای امنیتی در اطراف دفتر وی که با بازداشت برخی از مراجعه کنندگان به  او، از جمله محمد رضا خاتمی همراه بود، حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروهای انتظامی تهران خبر از شناسایی 100 تن از عوامل حمله به منزل مهدی کروبی در دو هفته گذشته داد و تاکید کرد که برای بازداشت این عوامل در انتظار “دستور مراجع قضائی”  است.

بنا به گزارش خبرگزاری ایلنا، ساجدی نیا این خبر را در حاشیه یک همایش انتظامی مطرح کرده و گفته است: “نزدیک به 100 نفر از این افراد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند تا اقدامات لازم صورت گیرد، مقرر شد پلیس و بقیه دستگاه‌های مربوط در دستگیری آنها اقدام ‌کنند، هم‌اکنون منتظر دستور مراجع قضائی هستند”.

ایلنا می نویسد که وی در مورد ارتباط این افراد با نیروهای امنیتی سکوت کرده و درباره سازماندهی آنها از سوی تشکیلات شبه نظامی بسیج گفته است: “این موضوع را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب و موضوع این تجمع در دست بررسی است”.

خبر شناسایی 100 تن از عوامل حمله به منزل مهدی کروبی در دو هفته گذشته در حالی از سوی فرمانده نیروی انتظامی تهران مطرح شده که بنا به نوشته سایت سهام نیوز، حمله کنندگان به منزل مهدی کروبی با هماهنگی عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل دست به این حمله ها زده بودند.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز پیش از این در گفت و گو با رادیو “دویچه وله” درباره هویت حمله کنندگان گفته بود: “گروهی از مهاجمان افراد شناخته شده از بسیج جماران و پایگاه شهید محلاتی بوده و برخی از نقابداران نیز از سوی کلانتری فرمانیه در بین حمله کنندگان حضور داشته اند”.

مهدی کروبی خود نیز چند روز پس از حملات سازمان یافته به خانه اش، در نامه ای سرگشاده خطاب به مردم ایران درباره هویت حمله کنندگان چنین نوشت: “با هدایت و سازماندهی عده ای از خدا بی خبر و بی منزلت، با سلاح گرم و سرد بی شرمانه به منزل و مأوای این خدمتگزار کوچک شما حمله آوردند و با ما و همسایه های صبورمان چنان کردند که قلم از شرح و بیان آن عاجز و شرمسار است؛ الحق که این عده قلیل روی شعبان بی مخها و اوباش درباری را سفید کردند و ورقی زرین بر کارنامه ننگین آنها افزودند. در شب های رمضان آداب شریعت را به نام ولایت منکوب کردند و روزه خود را با فحاشی افطار کردند. به سنگ پراکنی بسنده نکردند و تیراندازی کردند؛ از در و پنجره بالا رفتن گویی نمی توانست نمایانگر شخصیت شان باشد که علاوه بر آن، به کتک زدن محافظین مظلوم و وظیفه شناس و برخی دوستان و آشنایان و سلب امنیت از ساکنین منطقه نیز مبادرت کردند؛ شعارهای بی محتوا و عربده کشی های سخیفانه گویی کم بود که فحاشی های خارج از عرف اوباشی را نیز بدان اضافه کردند. رای مردم خوردن و پرسش کنندگان را به گلوله بستن و منتقدان را به زندان انداختن و مطبوعات را دهان دوختن کم بود که رمضان و لیالی قدر را درجمهوری اسلامی سی سال پس از انقلاب اسلامی چنین به خیال تثبیت قدرت خود بی حرمت کردند”.

انتشار نامه کروبی موجب شد تا سایت های جوان آنلاین و رجانیوز در مطلبی یکسان مدعی شوند که “تجمع کنندگان به منزل مهدی کروبی، همسایگانی که نسبت به موضع گیری های کروبی اعتراض داشته اند، بوده اند”.

جوان آنلاین در فردای انتشار این ادعا که با تمسخر رسانه های مخالفان حتی سایت های راستگرایی چون “خبرآنلاین” مواجه شد، روایت خود را تغییر داد و حمله کنندگان به منزل مهدی کروبی را “مردم هیاتهای  مذهبی شمال تهران” معرفی کرد و مدعی شد که از داخل خانه کروبی “بر روی معترضین آتش گشوده شده است”.

جوان آنلاین نوشته بود: “صدها نفر از مردم هیاتهای  مذهبی شمال تهران در چهارمین شب متوالی در اعتراض به اظهارات و اقدامات نفر پنجم انتخابات 88 از ایام پس از انتخابات تاکنون و همچنین سکوت قوه قضائیه نسبت به برخورد با وی، باتیراندازی از سمت منزل وی مواجه شدند. در حین درگیری مردم معترض با فرزندان کروبی، از داخل منزل کروبی به روی مردم آتش گشوده شد و  شلیک 60 تیر به سمت مردم باعث زخمی شدن 4 تن از مردم معترض به عملکرد کروبی شد. نزدیکان کروبی نیز که در این تجمع حضور داشتند با نسبت دادن مطالبی ناپسند، به مقدسات، ارزشها و ارکان نظام اهانت و فحاشی کردند.نزدیکان کروبی قصد داشتند با تهییج تجمع کنندگان ایجاد درگیری کنند که با هوشیاری مردم و نیروی انتظامی، هدف آنان عملی نشد”.

پس از برگزاری مراسم روز قدس بدون حضور هواداران جنبش سبز، حمله کنندگان نیز از محل ماموریت خود در برابر منزل مهدی کروبی به پایگاه ها فراخوانده شدند و در فردای آن روز سپاه محمد رسول الله استان تهران که اصلی ترین نقش را در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات و نیز شکنجه و بازجویی فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بر عهده داشته با انتشار بیانیه ای مدعی شد که نقشی در سازماندهی “یورش عوامل لباس شخصی به منزل یکی از رهبران جنبش سبز” نداشته است.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی سپاه محمد رسول الله گزارش داده، در این بیانیه آمده بود: “سپاه محمد رسول الله، حاشیه‌سازی برخی عناصر خودسر را در تجمع در برابر منزل کروبی که منجر به تیراندازی از سمت منزل وی و زخمی شدن چند تن گردید حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی‌تدبیر و خودسر دانسته و به شدت محکوم می‌نماید. از آنجا که فرصت‌طلبان و نفاق داخلی در پی بهره‌برداری از هر حاشیه‌سازی بوده و احتمالاً در مورد این حادثه خودسرانه متوسل به تحلیل‌ها و نظرات پریشان و عاری از حقیقت شده و در پی دست‌یابی به اهداف پلید خود می‌شوند، لذا فرماندهان، مدیران، کارکنان و بسیجیان غیور و ولایت‌مدار سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ این‌گونه حرکت‌های حاشیه‌ای عاری از تدبیر را محکوم کرده و اعلام می‌نماید که در شرایط حاضر همه باید با آگاهی و بصیرت و برای حفظ وحدت از هرگونه ایجاد خوراک فکری برای نفاق داخلی و فتنه‌گران خودداری نمایند”.

این بیانیه افزوده بود: “سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ با دعوت به آحاد مردم مومن اسلامی به هوشیاری و بصیرت مضاعف، مسببان این حاشیه‌سازی را افرادی خودسر و کاملاً بی‌ارتباط با نهاد مقدس بسیج و سپاه دانسته و بر این حقیقت ماندگار پای می‌فشارد که بهترین و برترین پاسخ و محاکمه فتنه‌گران، محاکمه طبیعی، مردمی به عناصر سبک‌سر فتنه می‌باشد که مردم انزجار و تنفر عمومی ملت قرار گرفتند و هر‌گونه ایجاد حادثه خودسرانه آب به آسیاب ریختن دشمن است”.

اما اینک به نظر می رسد پس از افشای هویت برخی از حمله کنندگان به منزل مهدی کروبی، و پس ازآنکه سپاه با انتشار بیانیه ای کوشید خود را مبری از حمله به منزل کروبی نشان دهد، نیروی انتظامی دست به کار اجرای سناریویی برای “خودسر سازی” عوامل بسیجی و سپاهی حمله کننده به منزل مهدی کروبی شده است.

یکی از نزدیکان مهدی کروبی درباره اظهارات روزگذشته فرمانده نیروی انتظامی به روز گفت: “سخنان ایشان برای ما هم جالب بود، چرا که عکس ها و فیلم های تهیه شده از حمله کنندگان  به وضوح نشاندهنده هماهنگی نیروی انتظامی با یورش کنندگان است. حتی در برخی مواقع اراذل و اوباش حمله کننده برای گرفتن دستور و یا انتقال نیرو از خودروهای انتظامی و موتور سیکلت های پلیس استفاده می کردند”.

وی همچنین از تهیه و ارسال چند باره لیست اسامی، عکس و فیلم حمله کنندگان به مقامات انتظامی و قضایی خبر داد ولی در عین حال نسبت به روشن شدن هویت این افراد از سوی نیروی انتظامی ابراز نا امیدی کرد.