بازیگران اصلی مذاکرات محرمانه

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از نقش‌آفرینان مذاکرات ایران و آمریکا

آمریکا

پرزیدنت باراک اوباما : اوباما وعده خود را در مراسم تحلیف دور اولش برای دراز کردن دست دوستی به سمت کشورهایی مثل ایران عملی کرد و اجازه دیدارهای دوجانبه پنهانی بین مقامات ایران و آمریکا را پس از آزادی دو کوهنورد آمریکایی در سپتامبر ۲۰۱۱ صادر کرد. او در ماه مارس امسال تلاش‌ها را بیشتر کرد و دو دیپلمات وزارت خارجه را برای ملاقات با ایرانیان به عمان فرستاد تا در مورد همه‌چیز، از جمله برنامه هسته‌ای تا جنگ سوریه و سرنوشت آمریکایی‌هایی که اعتقاد دارند در اختیار ایرانی‌ها هستند، صحبت کنند. اوباما و روحانی در ماه سپتامبر تلفنی با هم حرف زدند که اولین تماس مستقیم بین رهبران دو کشور در بیش از سه دهه بود.

 

ویلیام برنز معاون وزارت خارجه : او که از بلندرتبه‌ترین دیپلمات‌های وزارت خارجه است در بسیاری از تلاش‌های حساس دیپلماتیک آمریکا در سال‌های اخیر نقش زیادی داشته است و در دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۸ مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود. او یکی از کسانی بود که اوباما برای دیدارهای پنهانی با مقامات ایران انتخاب کرد.

جیک سالیوان، دستیار معاون رئیس‌جمهور و مشاور امینت ملی معاون رئیس‌جمهور: او که هنوز در دهه ۳۰ زندگی خود است از ستاره‌های نوظهور سیاست خارجی آمریکاست. وی پس از کار دستیاری در سنا، در سال ۲۰۰۸ به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون پیوست و پس از آن او را در وزارت خارجه همراهی کرد تا در سال ۲۰۱۱ رئیس برنامه‌ریزی سیاسی شد. وقتی کلینتون در ماه فوریه از دولت کنار رفت، سالیوان به کاخ سفید منتقل شد تا مشاور امنیت ملی جو بایدن شود. کمی پس از آن اوباما او را برای همراهی در پیشبرد ماموریت عمان برگزید.

وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت خارجه : او در دوران ریاست‌جمهوری کلینتون در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی شرکت داشت و در سال ۲۰۱۱ به وزارت خارجه پیوست و به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با ایران ایفای نقش کرد. او در حالیکه نمایندگی آمریکا در دیدارهای ۱+۵ را بر عهده داشت، از دیدارهای پنهانی دور نگه داشته شد و پس از انتخاب روحانی به برنز و سالیوان پیوست.

 

ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای : رهبر ایران حرف آخر را در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌زند. دولت اوباما می‌گوید او به رغم حملات معمول علیه اسرائیل و آمریکا، اجازه دیدارهای پنهانی در سطح متوسط بین ایران و آمریکا را صادر کرده است. خامنه‌ای همچنین اجازه داد که مقامات بلندپایه به صورت پنهانی با هم دیدار کنند. او علیه سلاح هسته‌ای فتوا صادر کرده است اما آمریکا و دیگران می‌گویند ایران باید این را ثابت کند.

رییس جمهور حسن روحانی: او که قبلا مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود در ماه ژوئن به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شد و وعده داد که پس از ۸ سال دشمنی در دوران احمدی‌نژاد، روابط با غرب را بهبود بخشد. روحانی اعتدال‌گرا قول داد که نگرانی‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد و اصرار ورزید که ایران حق غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز را حفظ خواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه : وزیرخارجه روحانی که در آمریکا تحصیل کرده به منظور بهبود روابط ایران با جهان به این وزارتخانه آمد. او با تبریک سال نوی یهودیان به یهودی‌ها نزدیک شد و با تایید هولوکاست خود را از میراث احمدی‌نژاد دور کرد. در دو ماه گذشته ظریف دو بار با جان کری دیدار کرده است.

 

عمان

سلطان قابوس: حاکم این کشور خاورمیانه‌ای که در سال ۱۹۷۰ با کودتا جانشین پدرش شد، بخاطر روابط نزدیکی که با آمریکا و ایران ایجاد کرده موقعیتی منحصر به فرد دارد. پس از اینکه گروهی از کوهنوردان آمریکایی در سال ۲۰۰۹ دستگیر شدند، او به عنوان میانجی اصلی بین دو کشور عمل کرد. عمان راه را برای پرداخت وثیقه برای آزادی زندانی زن در سال ۲۰۱۰ و دو مرد در سال ۲۰۱۱ باز کرد. او پس از آن، دیدارهای بین مقامات آمریکا و ایران را در پایتخت عمان ممکن ساخت. پس از به قدرت رسیدن روحانی، قابوس اولین رهبر خارجی بود که با رئیس‌جمهور جدید ایران دیدار کرد.

منبع: واشنگتن پست - 25 نوامبر