منشور حقوق بشر؟

نویسنده

» گزارش گاردین در باره تحویل منشور کوروش توسط انگلیس

استوانه کورش 2500 سال قدمت دارد. این استوانه که در بابل ساخته شده است و گاهی از آن  به عنوان اولین منشور جهانی حقوق بشر نام برده می شود، پس از آنکه  تهران تهدید کرد روابط خود را با موزه بریتانیا قطع کند، از سوی این موزه به ایران تحویل داده شد.

استوانه کوروش که از گل ساخته شده است مربوط به قرن ششم پیش از میلاد است و در روی آن با خط میخی  فتح بابل توسط کورش، پادشاه بزرگ پارس، شرح داده شده است. به گزارش تلویزیون دولتی ایران این استوانه اکنون وارد ایران شده است وبه زودی در موزه ملی ایران به مدت چهار ماه به نمایش گذاشته می شود.

ایران مدتها بر سر درخواست خود برای قرض گرفتن این استوانه با موزه بریتانیا اختلاف داشته است وبارها تهدید کرده بود که روابط خود را با این موزه قطع خواهد کرد. در یک مقطع نیز یک مقام ارشد  فرهنگی ایران موزه بریتانیا را متهم کرده بود که یک مسئله فرهنگی را به موضوعی سیاسی تبدیل کرده است.

بحث درمورد قرض دادن این اثر تاریخی در ماه اکتبر گذشته و در بحبوحه تعارضات میان دو کشور آغاز شد. تهران به دلیل  برنامه هسته ای آن کشور از سوی غرب تحت فشارقرار دارد و بریتانیا و سایردولتهای غربی را متهم به دخالت درامور داخلی خود، از طریق راه اندازی تظاهرات خیابانی، که به دنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ماه ژوئن 2009 اتفاق افتاد، کرده است.

موزه بریتانیا گفته است که  در تمامی مذاکرات با کمال حسن نیت عمل کرده است و مشی فرهنگی آن کاملا مستقل از منازعات سیاسی بوده است.

متن کتیبه حک شده بر استوانه کوروش شرح می دهد که کورش چگونه بابل را در سال 539 پیش از میلاد فتح کرده و آخرین پادشاه بابل را دستگیر می کند. این متن همچنین توضیح می دهد که وی چگونه  بسیاری ازاسیر شدگان توسط بابلی ها را آزاد می کند و ترتیب بازگشت آنان را به زادگاه خود فراهم می آورد. این کتیبه  از یهودیانی که توسط نبوخادناصر، امپراطور بابل، به بردگی به بابل آورده شده بودند به عنوان برده یاد نمی کند وآزادی را آنان نیز تضمین می کند. 

تلویزیون دولتی ایران گفت هیاتی از موزه بریتانیا به همراه این اثر باستانی به ایران آمده است و به زودی ترتیب نمایش آن داده می شود.

استوانه کورش را اغلب به عنوان قدیمی ترین سند جهانی در زمینه حقوق بشر معرفی می کنند، ولی موزه بریتانیا معتقد است این گونه بیانیه های اصلاح طلبانه در میان پادشاهان بین النهرین، به هنگام شروع حکمرانی، امری مرسوم بوده است.

 

منبع: گاردین - 10 سپتامبر 2010