شبح تحریم بر سر فوتبال ایران

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» کفاشیان به نشست فدراسیون‌ها دعوت نشد

خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) دیروز گزارش داد که “حواشی انتخابات فدراسیون فوتبال و پافشاری علی کفاشیان برای حفظ استقلالش همچنان برای فدراسیون فوتبال تبعات دارد تا جایی که کفاشیان به جلسه وزیر ورزش با روسای فدراسیون ها دعوت نشد”.

برپایه این گزارش، در حالی که همه مدیران فدراسیون های ورزشی به نخستین نشست وزیر ورزش در سال جاری دعوت شده بودند رییس پرطرفدارترین فدراسیون ـعلی کفاشیان ـ به این نشست دعوت نشد.

یکماه پیش، در پ شکست حسینعلی قریب، نامزد مورد نظر محمود احمدی نژاد در برابر علی کفاشیان، وزارت ورزش، نتیجه انتخابات را غیرقانونی اعلام کرد.

علی کفاشیان، که در چهارسالِ نخست مدیریت، به گفته خودش “اجازه آب خوردن بدون نظر دولت” را نداشت، پس از شرکت در انتخابات اخیر فدراسیون، بر نامزد مورد نظر دولت غلبه کرد؛ مجمع فوتبال نیز در برابر خواسته دولت، مقاومت نشان داد تا او با آرایی بیش از انتظار، انتخاب شود.

پس از ابطال این انتخابات توسط دولت و اعتراض شدید هواداران و اهالی فوتبال و تهدید محرومیت از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال، سرانجام دولت صحّت انتخابات و ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون را پذیرفت تا مانع محرومیت دوباره فوتبال ایران به دلیل دخالت دولت در امور فدراسیون ملی فوتبال شود.

شش سال پیش نیز در دوره نخست دولت محمود احمدی نژاد، به علت دخالت محمد علی‌آبادی، رییس وقت تربیت بدنی در امور فدراسیون ها و تهدید استقلال آنها این محرومیت گریبانگیر فوتبال ایران شد اما محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران توانست با مدیریت ویژه ی خود، ایران را از خطر محرومیت برهاند.

اینک در حالیکه به علی کفاشیان اطمینان داده شده که در برابر دولت احمدی نژاد از او حمایت می شود، اما دوران پرتنش فوتبال به پایان نرسیده؛ روز گذشته در آخرین مسابقات هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال، سکوی تماشاگران مسابقه های پرسپولیس و استقلال با حریفانشان بسیار پُرتنش بود. در حالی که پرسپولیس ثانیه هایی با شکست دو بر یک از داماش گیلان در ورزشگاه آزادی تهران فاصله داشت، داور به دلیل فحاشی متوقف نشدنی تماشاگران مجبور به قطع مسابقه شد.

خبر گزاری ایپنا نوشت: “البته تمام آنچه بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اتفاق افتاده، به همین دو موضوع خلاصه نشده و آنچه این روزها بین این دو بخش در حال جریان است، تاسف بارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. برای مثال حتی شنیده می شود که مدیران وزارت ورزش پاسخ تماسهای تلفنی نفر اول فوتبال را نداده‌اند.”