طرح بعدی؛ ریاست حداد بر مجلس نهم

نویسنده
مریم موحدی

» امضاء میثاق نامه به اسم شهدا

کسانی که  تهیه لیست “انتخاب اصلح” در انتخابات 12 اسفند مجلس شورای اسلامی را کلید زدند،‌حالا دست بکار شده اند تا رئیس مجلس نهم را از هم اکنون تعیین کنند. شورای سه نفره انتخاب لیست کاندیدای اصلح برای انتخابات 12 اسفند، کسانی جز سردار نقدی، صفار هرندی و حسین شریعتمداری نبودند.

به گزارش یک منبع آگاه در تهران،این سه تن در هفتاد و دو ساعت پایانی انتخابات مجلس نهم در دفتر سردار نقدی فرمانده بسیج جلسه گذاشتند و سرانجام درباره لیست موسوم به “ اصولگرایان اصلح ” به توافق رسیدند. این لیست ظرف چند ساعت توسط انتشارات بسیج چاپ و به صورت گسترده در پایگاه های بسیج منتشر شد؛ اقدامی که ناخرسندی مهدوی کنی را در پی داشت.

یکی از نزدیکان صفار هرندی در وبلاگش به نام “آب و آتش” از قول وی نوشته: “من شخصاً مناسبترین فهرست را همین فهرست «اصولگرایان اصلح» می دانم و به همین فهرست رأی می دهم. این لیست در سه روز آخر انتخابات که گفته می شود در میان بسیج توزیع شده، خط و خطوط آینده مجلس را روشن می کرد. یکی از نام های موجود در این لیست، سردار کوثری است. حالا اوو دوستانش با بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محمل اردوی راهیان نور در شلمچه، و امضاء میثاق نامه پروژه ریاست مجلس حداد عادل را وارد فاز تازه ای کرده اند”.

در میثاق مذکور، هر چند بهارستان نشینان فعلی حضور دارند، ولی در میان آنان نه لاریجانی ریاست مجلس حضور دارد و نه باهنر.در عوض غلامعلی حداد عادل که رای اول تهران را با اخذ یک چهارم آرا به دست آورده،اولین گزینه است.حداد بعد از برگزاری دور اول انتخابات با اشاره به راهیابی تنها 24 نفر از نمایندگان مجلس هشتم و رأی ندادن مردم به اکثر نمایندگان قبلی گفته بود: “مجلس نهم حقیقتاً شگفتی ساز شده است چرا که در این مجلس شاهد حضور چهره‌های جدیدی هستیم که به خواست مردم وارد مجلس شده‌اند.”

در این میان جمعه شب هم صدا و سیمای ضرغامی به کمک حداد عادل آمد و با ترتیب دادن یک مصاحبه تلویزیونی که وی را با چفیه نشان می داد، ‌سعی کرد حلقه های مفقوده لیست “انتخاب اصلح” را تکمیل کند. در این راه همچون گذشته جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی ستون حرکت او را تشکیل می دهند. حداد عادل با کمک این دو گروه جبهه متحد اصولگرایان به رهبری آیت الله مهدوی کنی را دچار انشعاب کردتا با توافق پنهانی با جبهه پایداری، لیست اصولگرایان اصلح را در شورای سه نفره شریعتمداری،‌نقدی و هرندی تدوین و با قدرت نیروی نظامی بسیج،‌به عرصه انتخابات به عنوان لیست نهایی و پیروز ببرند.

حداد عادل پس از جدایی جبهه پایداری از اصولگرایان سنتی، نه تنها کلامی در نقد جبهه پایداری مطرح نکرد بلکه در جلسه اعلام موجودیت این جبهه نیز شرکت و به عنوان مهمان و مدعو  سخنرانی نیز کرد.  جبهه پایداری هم  رهبر جبهه متحد،‌آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری را با انتشارجزوه “استقامت در منطقه ممنوعه” مورد انتقاد جدی قرار داد. آن ها همچنین در جریان اصلی رسانه ای خود مانند سایت رجانیوزو هفته نامه 9 دی، سنتی ها را به این اتهام  که از خط انقلاب خارج شده اند نقد کردند و خود را «رویش های جدید انقلاب» نامیدند. همین رویکرد به آنان اجازه می داد تا درست در 8 اسفند ماه درست چهار روز مانده به انتخابات،‌با پشتیبانی برخی عناصر نظامی – امنیتی بزرگترین مانور انتخاباتی به نام “آرمان گرایان” را برگزار کنند. این مانور انتخاباتی با حضور برخی اعضای امنیتی و نظامی جبهه پایداری در سالن سید الشهدا تهران برگزار شد.

البته گفته می شود  راه اندازی جریان آرمان گرایان،‌هدفی فراتر از انتخابات مجلس نهم را دنبال می کند. شکست آیت الله مهدوی کنی در جبهه متحد به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری، حکایت از آن دارد که وابستگان جبهه پایداری در انتخابات 12 اسفند مجلس شورای اسلامی، به دنبال پرکردن خلا سیاسی بعداز درگذشت رهبر کنونی جمهوری اسلامی  هستند. در همین راستاحسین الله کرم رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله، در جریان یک سخنرانی در شهر رشت به صراحت اعلام کردکه آغاز فعالیت جریانی به عنوان آرمانگرایان، فراتر از انتخابات مجلس نهم است. الله کرم تاکید کرده بود که “دو جریان آرمانگرا، و اصولگرا، جایگزین مدل قدیمی جریان های اصولگرا و اصلاح طلب” خواهند شد. غلامحسین الهام از بنیانگذاران جبهه پایداری هم  28 مهر 89، در جریان یک سخنرانی خصوصی گفته بود که “جبهه اصولگرایی باید پوست بیندازد،…..ریش سفیدهای قوم باید خود را فدا کرده و کنار بروند تا گارد مدیریت کشور باز و نیروهای جوان وارد آن شوند.”

 اما این تصفیه گروهی تنها به این جا ختم نشد. حداد عادل برای قدرت یابی در مجلس نیاز داشت تا  منویات جبهه پایداری را به اجرا بگذارد. این منویات چیزی نبودند جز پافشاری بر حذف مطهری و گروهش؛ منتقدان سرسخت  احمدی نژاد در جبهه متحد اصولگرایان. او با این کار توانست موجب ریزش آرای جبهه متحد شود. با این حذف عملا جبهه متحد قدرت رای آوری خود را در تهران کاهش داد و لیست اصولگرایان اصلح با ترکیبی از جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران و رهپویان به همراه حداد عادل از شانس بیشتری برای کسب آرا برخوردار شدند. با ایجاد ضعف در جبهه متحد، جبهه پایداری به یک هدف بزرگ دیگر نیز دست می یافت؛ حذف لاریجانی از کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی .