احمدی نژاد و مشایی؛ دوقلوهای به هم چسبیده

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تندشدن رویکرد سپاه در قبال دولت

موضع گیری فرماندهان و نمایندگان آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در برابر احمدی نژاد و نزدیکان وی هر روز تندتر می شود تا آنجا که مقامات سپاه با یکی خواندن احمدی نژاد و مشایی، عملا رییس دولت را هدف گرفته اند.

در همین راستا دیروز مجتبی ذوالنور طی اظهاراتی گفت: “برخی می‌گویند که اگر احمدی‌نژاد و مشایی را از هم جدا کنیم درست می‌شود اما احمدی نژاد و مشایی مانند لاله و لادن دوقلوهای به هم چسبیده هستند که وقتی آنها را عمل جراحی کردند هر دو از بین رفتند.”

جانشین نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران که در همایشی با نام “بصیرت و جهاد علمی” درباره اختلافات اخیر دولت با رهبرجمهوری اسلامی و مجلس سخنرانی می کرد با تاکید بر بی فایده بودن “جداسازی احمدی نژاد از مشایی” افزود: “بارها احمدی‌نژاد گفته که من یعنی مشایی و مشایی یعنی من بنابراین الان فضای اینها به گونه‌ای است که اگر عملی شود هر دو از بین می‌روند جداسازی احمدی‌نژاد و مشایی از هم ممکن نیست و این جداسازی هزینه‌هایی دارد.”

وی در ادامه با بیان اینکه فعلا فقط باید “پر و بال قیچی کرد” گفت: “فضای جامعه برای برخورد مناسب نیست، بنابراین باید مدارا کرد، به این معنی که نگذاریم باند انحرافی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد. نباید اجازه داد نغمه‌های شوم پیاده شود و باید با کمترین هزینه دوران گذر را بگذریم.باید کار به جایی برسد که افکار عمومی کاملا توجیه شود و رئیس جمهور هم پی به باطن این جریان ببرد.”

اشارات و تشبیهات جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه با برخی شباهت ها در ماجرای زندگی و مرگ لاله و لادن حاوی پیام های مشخصی برای طرف مقابل است.

لاله و لادن بیژنی دوقلوهای معروف ایرانی بودند که در شهرستان فیروزآباد استان فارس بدنیا آمدند. والدین دوقلوها پس از تولد با توجه به شرایط جسمی آنها را رها کردند و تا مدتی بهزیستی استان فارس از آنها مراقبت می کرد و سپس آن دو به بیمارستان شهدای تجریش تهران منتقل شدند و پس از مدتی نیز پزشکی با نام علیرضا صفاییان آنها را به فرزندخواندگی پذیرفت و سرپرستی شان را برعهده گرفت.

لاله و لادن سالها بعد پس از آگاه شدن از سرنوشت واقعی خود در انتخاب بین والدین واقعی و خانواده دکتر صفاییان ترجیح دادند جدا از هر دو خانواده زندگی کنند و به خانه ای مستقل از والدین نقل مکان کردند.

دوقلوها پس از 29 سال زندگی مشترک در خرداد 1382 در یک عملیات پزشکی بسیار پیشرفته و بزرگ با حضور 35 متخصص، 5 جراح اعصاب، 1 متخصص جراحی عروق، 6 متخصص جراحی پلاستیک، 8 رادیولوژیست و در مجموع 125 نفر پزشک و جراح در کشور سنگاپور مورد عمل جراحی  برای جداسازی قرار گرفتند.

بر اساس گزارش های منتشرشده  52 ساعت پس از آغاز این عمل جراحی دشوار پزشکی و جداسازی 80 درصد از بافت های مغزی این دو خواهر دوقلو در ابتدا گردش خون در بدن لادن که “خواهر قد بلندتر” بود متوقف شد و درگذشت و سپس لاله خواهر “قدکوتاه تر” از جهان رفت.

 

چرخش معنادار ذوالنور

سخنان جدید  مجتبی ذوالنور در یکی دانستن “احمدی نژاد و مشایی” در حالی است که خود وی تا پیش از این مسئولیت تمام اختلافات بوجود آمده میان احمدی نژاد و خامنه ای را متوجه شخص اسفندیار مشایی می کرد.

او دو هفته پیش در مصاحبه ای با “باشگاه خبرنگاران” متعلق به معاونت سیاسی صدا و سیما در این باره گفته بود: “جریان انحرافی درصدد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق امکانات خود نظام است که این جریان توسط «مشائی» هدایت و رهبری می‌شود. متأسفانه این جریان با نقاب دین و مذهب درصدد ایجاد انشعاب هایی در طول مسیر اصلی انقلاب بوده تا شاید از این طریق به خواسته خود برسند.”

وی پیشتر نیز بر این امر تاکید داشت و روز 10 اردیبهشت ماه طی اظهاراتی در مشهد گفته بود: “آقای احمدی‌نژاد دست به طناب پوسیده‌ آقای مشایی دارد، ایشان ارادت ویژه‌ای به آقای مشایی دارند و گفته‌اند مشایی قله است، یا در جای دیگر گفته‌اند در مسائلی که فکر ما از درک آن عاجز است، مشایی آن را درک می‌کند. این آدم‌ها در عمق وجودشان سرسوزنی به ولایت و روحانیت اعتقاد ندارند، آن‌ها اسلام بدون آخوند القا می‌کنند، امروز مشایی رییس‌جمهور اصلی است.”

او با طرح نام اسفندیار رحیم مشایی به عنوان عامل اصلی اختلافات اخیر در حاکمیت تاکید کرده بود که “امروز مشایی رییس‌جمهور اصلی است. دخالت در وزارتخانه‌های مختلف و نیز تقابل متکی و مشایی باعث برکناری متکی شد؛ همچنین مسائل‌ پیش آمده در وزارت اطلاعات و نمونه‌های دیگر حاکی از دخالت‌های مشایی دارد البته این مسائل در مقابل خدمات دولت ناچیز است و مسیر رییس‌جمهور هماهنگ با آرمان‌های نظام است و امیدوارم خداوند آقای رییس‌جمهور را از شر این آدم نجات دهد.”

ذوالنور در همین اظهاراتش دلیل اصلی بوجود آمدن اختلافات اخیر احمدی نژاد و خامنه ای را “زمینه سازی های مشایی برای دخالت در انتخابات آینده” دانسته و افزوده بود: “رییس‌جمهور اگر نتوانست با وزیری کار کند مختار است او را تعویض کند، اما گاهی اوقات عزل‌ها با هدف خاصی انجام می‌شود؛ مسائل به وجود آمده در وزارت اطلاعات حاکی از القائات آقای مشایی دارد که دنبال لیست انتخابات است چون مصلحی واقعیت‎ها را منتقل می‌کند پس باید برود تا مانعی برای تفکرات مشایی نباشد.”

این اظهارات درشرایطی مطرح شده که روز گذشته “شفاف نیوز” از سایت های اینترنتی نزدیک به محمدباقر قالیباف از فرماندهان ارشد و سابق سپاه و شهردار فعلی تهران  در مقاله ای جدا کردن احمدی نژاد از مشایی را عملی نادرست  و یک “بازی خطرناک” خواند.

این وبسایت اینترنتی در این مقاله  با تشبیه احمدی نژاد و مشایی به “یک روح در دو کالبد” نوشته: “بازی انتساب کارهای بد دولت به مشایی اصلاً عاقبت خوبی برای کشور ندارد . چرا که دولت و رئیس جمهور می توانند هر تصمیمی بگیرند بدون اینکه عواقبی برای آنان داشته باشد . اگر نتیجه کار مثبت بود که حق با رئیس جمهور بوده است و اگر نتیجه کار منفی بود که باز هم کار مشایی بوده است . مشایی هم که رئیس دفتر رئیس جمهور است و نه می شود استیضاحش کرد ، نه می شود مورد سوال قرار داد و نهایتاً باز هم باید از احمدی نژاد خواهش کرد تا از مشایی دور شود !”

 

سپاه و بسیج دخالت می کنند

تغییر رویکرد در مواضع دربرابر دولت مستقر در اظهارات مجتبی ذوالنور تنها به یکی دانستن و دوقلوخواندن احمدی نژاد و مشایی ختم نشده. خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، بخش دیگری از اظهارات وی به ویژه درباره دخالت سپاه و بسیج در انتخابات و سیاست را نیز برجسته کرده است که خبرگزاری های دیگر از آن چشم پوشیده اند.

بنا بر گزارش ایرنا، جانشین آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اختیارات سپاه در دخالت در مسایل مختلف کشور گفته است: “سپاه چون حافظ انقلاب اسلامی است نمی تواند در برابر مسایل مختلف بی تفاوت باشد، درست است که سپاه نباید در حزب و گروه و جریان های سیاسی حضور داشته باشد ولی کسی نگفته است که نباید درک و تحلیل سیاسی نیز نداشته باشند.”

مجتبی ذوالنور در این باره تصریح کرده که “آیا اگر جریانی اصل نظام و ولایت فقیه را مورد هدف قرار داده است سپاه تنها باید نگاه کند که مبادا متهم به دخالت شود؟  امام راحل حتی یک کارت زرد به سپاه نشان نداده است، اگر سپاه نمی تواند له یا علیه یک کاندیدا یا شخص حرف بزند آیا نباید از ظرفیت بسیج استفاده کند؟ “

این مقام ارشد سپاه پاسداران همچنین به تلویح از دخالت آشکار سپاه و بسیج در انتخابات دفاع کرده و گفته: اگر جایی سپاه از یک ایده و تفکر که در مسیر حفظ و تقویت انقلاب اسلامی است حمایت می کند به معنای آن نیست که اگر در همین مسیر، انحرافی را مشاهده کند بی تفاوت باشد… کدام منطق می گوید که بسیج حق دخالت ندارد، این حرف انحرافی ، و خارج کردن نیروهای ارزشی از محور انقلاب است.”

 وی البته دو هفته پیش مدعی شده بود که “سپاه در هیچ انتخاباتی مستقیما ورود نکرده و در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی نیز رویه قبلی را پیش خواهد گرفت و تنها از طریق بیان شاخص‌ها به سالم اجرا شدن انتخابات کمک خواهد کرد.”

مواضع مجتبی ذوالنور جانشین نمایندگی ولایت فقیه در سپاه پاسداران در مقابله با محمود احمدی نژاد و نزدیکانش در حقیقت رویکرد رسمی سپاه سپاه پاسداران درباره اختلافات اخیر در حاکمیت جمهوری اسلامی محسوب می شود چرا که پیش از این سرتیپ پاسدار رمضان شریف، مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران با ارسال نامه ای به رسانه ها و انتشارعمومی آن اعلام کرده بود که مواضع رسمی سپاه پاسداران تنها از سوی فرمانده کل سپاه، نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه و روابط عمومی این نهاد نظامی اعلام می شود.