رسانه های ملی، رفتند گل بچینند

نویسنده


resaneh_b.jpg


نوید احمدی

“به مراسم عزاداری علم و دانش خوش آمدید”. این جمله ای بود که در پلاکاردی که در دستهای یک معلم بازنشسته قرار داشت خودنمایی می کرد. این جمله امضاهم داشت: “جمعی از یتیمان آموزش و پرورش”.

چندین هزار فرهنگی که اغلب معلمان مدارس تهران بودند صبح پنج شنبه طبق قرار قبلی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا در مقابل آنچه تضیع حقوق خود می خوانند، ایستادگی کنند.

این پنجمین تجمع درطول پنجاه روز گذشته است. یعنی هر 10 روز یک تجمع.

مترو؛ تعطیل

تجمع پنج شنبه که اعلام شده بود از ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد، هر چند که از همین ساعت هم بسیاری در مقابل خانه ملت حاضر بودند، بطور رسمی دو ساعت دیر تر شروع شد. چرا؟ به علت ترافیک بسیار زیادی که آمدن فرهنگیان به میدان بهارستان در خیابانهای مجاهدین اسلام، بهارستان، جمهوری، سعدی و.. ایجاد کرده بود. اما مساله دیگر این بود که دو خط مترو منتهی به ایستگاه بهارستان، به دستور مقامهای امنیتی تعطیل شده بود تا در کار انتقال معلمان به میدان بهارستان وقفه ایجاد شود. راهکاری برای کنترل جمعیت. البته به محض پایان تجمع فرهنگیان، حرکت خطوط مترو روال عادی به خود گرفت.

در واقع نیروهای امنیتی که به تائید معلم ها در طول برگزاری 4 تجمع قبلی بسیار خوب عمل کرده بودند به علت همزمانی تجمع پنج شنبه معلمان با8 مارس، روز جهانی زن، در واقع تدابیر جدید تری اندیشیده بودند. اما تعطیل شدن ایستگاه مترو خود سبب بروز پاره ای اعتراض های دیگر شد.

به هر روی معلمین رسیدند و با شعارهایی چون: “از مشکلات مالی دیگر نمانده حالی”، “ما پیرو قرآنیم حق خود را می خواهیم”، “ معلم می میرد تبعیض نمی پذیرد”، “نظام هماهنگ اجرا باید گردد بودجه ۸۶ اصلاح باید گردد”، “ مشکل هر معلم نتیجه تبعیضه”، “سرمایه های مشکوک نتیجه تبعیضه”، “ثروت باد آورده نتیجه تبعیضه”، “ معلم چند شغله نتیجه تبعیضه”، “سلاح هر معلم، زبان، قلم، شاگرد است”.

همچنین چندین پلاکارد در دست تجمع کنندگان بود که روی آنها جملاتی در اعتراض به وضعیت فرهنگیان نوشته شده بود. از جمله: “آنچه پایانی ندارد گوش شما و فریاد ماست”، “سکوت، سکوت، رسانه های ملی رفتند گل بچینند”، “به ما ترک دنیا می آموزند، خویشتن سیم و زر می اندوزند”، “بچه‌‏ها در جزوه‌‏های خود بنویسید کسی با کسی برابر نیست”، “نمایندگان مجلس! اگر در دادن حقوق معلمان ناتوانید، رای ما را پس بدهید”، “در مقام هم‌‏شأن روحانی هستیم، در معیشت ندانیم کجا هستیم”.

بازداشت فرهنگیان

معلمین همچنین به آغاز برخورد امنیتی و اطلاعاتی با فرهنگیان اعتراض کردند. در جلسه روز سه شنبه نیز محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان نسبت به این مساله هشدار داده بود. وی در این باره متذکر شده بود: “مسوولین گمان نکنند با برخورد های امنیتی، تهدید و دستگیری چند تن از اعضای تشکل ها می توانند اراده فرهنگیان جهت رفع تبعیض از خود و گرفتن حق شان را تضعیف کنند”.

اما با این وجود چهار شنبه شب، یعنی حدود 8 ساعت قبل از برگزاری تجمع پنج شنبه 5 نفر از اعضای کانون صنفی فرهنگیان و سازمان معلمان ایران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به ساختمان میدان “ارگ” تهران انتقال داده شدند.

به گفته یکی از بازداشت شدگان، آقایان باغانی و بهشتی لنگرودی از کانون صنفی معلمان ایران و نیز آقایان علیرضا هاشمی، داوری و علی پور سلیمان از سازمان معلمان ایران پنج نفری بودند که بازداشت و از سوی نیروهای امنیتی بازجویی شدند.

وی می افزاید: “همگی ما در معاونت کشیک قضایی بازجویی و بطور موقت آزاد شدیم که آزادی ما در حدود ساعت 6 صبح بود”.

وی در مورد انگیزه بازداشت کنندگان گفت: “آنها نسبت به گسترش اعتراضات معلمین و ایجاد تبعات امنیتی نگرانی داشتند. به نظر آنها این اعتراضات از آنجا که دستمایه رسانه های خارجی قرار می گرفت موجبات سوء استفاده برخی را فراهم می کرد. از این رو از ما خواستند که به اعتراضات خود خاتمه دهیم که نپذیرفتیم”.

وی همچنین از احضار دو هفته قبل اعضای تشکل های فرهنگیان به اداره اطلاعات و بازجویی همراه با فیلم برداری از آنان خبر داد.

Sms رسانه معلم ها

اما معلمان در تجمع روز پنج شنبه خودبه علت پیچیدن خبر بازداشت اعضای شورای مرکزی تشکل های فرهنگی با SMS با چشمانی نگران دنبال یافتن آنان بودند. سرانجام با آمدن بهشتی، باغانی و افراد دیگر، موضوع برای همه کاملا مشخص شد. آنها در اطراف باغانی و بهشتی حلقه زده بودند تا خبرها را بشنوند.

بهشتی به محض اینکه خود را به تجمع رسانید از حاضران خواست شعار های حساسیت زا سر ندهند. همچنین از تجمع کنندگان خواست برای اعلام حسن نیت خود تا چند ساعت صبر پیشه کنند.

این صبر به آن علت بود درمدت بازداشت 5 نفر از مسوولین تشکل ها از آنها خواسته شده بود پیشنهادی برای خاتمه تجمع ارائه کنند که آنها هم پیشنهاد دادند مذاکره در شرایط عادی و برابر برگزار شود.

این سکوت تا مدتی ادامه داشت و عاقبت محمود بهشتی لنگرودی و باغانی، هاشمی و چند تن دیگربرای مذاکره به داخل مجلس فرا خوانده شدند، که در نتیجه این مذاکرات بنا شد به دعوت تعدادی از نمایندگان مجلس جلسه‌ای در روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر آموزش و پرورش، 13 تن از نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان از شهرهای مختلف کشور وچند تن از نمایندگان مجلس تشکیل شود.

پس ازاتمام جلسه نمایندگان معلم ها و بیرون آمدن آنان از ساختمان مجلس، محمودبهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان گفت: “پس از برگزاری این جلسه شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان اطلاعات دقیق را در اختیار معلمان قرار خواهد داد و تصمیم بعدی را که قطعا حرکتی در سطح معلمان کشور است، اتخاذ خواهد کرد”.

از این رو تمام برنامه های دیگر و اقدامات بعدی منوط به برگزاری جلسه 22 اسفند شد و کانون صنفی و سازمان معلمان ایران در این رابطه هر گونه خبری مبنی بر برگزاری تجمع در روز های آینده و نیز تعطیلی مدارس را تکذیب کرد.

این تجمع به نسبت تجمع های دیگر معلمین بسیار زود تر خاتمه یافت.

ساعت حدود 12 ظهر رانشان می داد که باغانی و بهشتی لنگرودی هر یک با قرار گرفتن در پشت میکروفن از تجمع کنندگان خواستند بدون سر دادن شعار های احساسی و بدون انجام حرکت های حاشیه ای مقابل مجلس را ترک کنند.

معلم ها هم با شعار های پی در پی “بهشتی، بهشتی، حما یتت می کنیم” رفته رفته مقابل مجلس را ترک کردند. اما جمعیت به حدی بود که حتی تا یک ساعت پس از آن موج جمعیت در خیابانهای جمهوری و بهارستان و اطراف میدان بهارستان به چشم می خورد.

فرشیدی سنگرت را رها کن

تجمع کنندگان هنگام ترک محل، البته از دادن بعضی شعارها دست برنداشتند، از جمله اینکه: “ فرشیدی، فرشیدی، سنگرت را رها کن! مجلس، مجلس، فکری به حال ما کن!“، “احمدی‌‏نژاد، عدالت یا فریب کاری؟!“، “نظام هماهنگ پرداخت اجرا باید گردد”.

نیروهای امنیتی که به نسبت روزهای قبل بسیار بیشتر بودند تمامی اطراف مجلس و خیابان مجاهدین اسلام، خیابان بهارستان و کوچه های اطراف را پوشانیده بودند. چند اتوبوس پر از نیروهای انتظامی نیز در کوچه های اطراف مجلس حضور داشتند.

فرهنگیان در تجمع دیروز همچنین نسبت به اظهارات برخی مسوولین از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس در روز های اخیر اعتراض داشتند. حداد عادل در مصاحبه خود شعار های فرنگیان را فاقد وجاهت لازم دانسته بود. “غلامعلی حدادعادل” در نشست خبری خود با خبرنگاران در باره فرهنگیان گفته بود: “وضعیت معیشتی فرهنگیان مشکل دارد و امیدوارم با اجرای لایحه نظام هماهنگ پرداخت بخشی از مشکلات رفع گردد. اما امکان اجرای دفعی و یک‌‏باره لایحه نظام هماهنگ پرداخت به دلیل بار مالی این لایحه برای دولت وجود ندارد”.

رئیس جمهورنیز در دیدار با مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است: “لایحه مدیریت خدمات کشوری فاقد انسجام لازم و شتاب زده بوده و دولت جدید و مجلس قصد دارندبا تصحیح آن کاری کنند که موجب تغییرات واقعی و ملموس در قدرت خرید کارکنان دولت شود”.

اما فرهنگیان تجمع کننده در روز پنج شنبه خبر از ارسال نامه ای از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور برای حل مشکل فرهنگیان می دادند.