دستگیری در مقابل خانه ملت

نویسنده

ax---r---davari_b.jpg

 

فرهاد داوری

[امسال به نام “همبستگی برای آزادی، برابری، عدالت جنسیتی” نام گذاری شده است].این بخشی از بیانیه ای بود که توسط شهلا انتصاری در تجمع زنان در میدان بهارستان قرائت شد. بیانیه زنانی که قصد داشتند به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن در مقابل مجلس شورای اسلامی گرد هم آیند.

اما تجمع معلمان که در مقابل مجلس و متعاقب آن استقرار نیروهای امنیتی، با لباس شخصی و لباس فرم، در مقابل در شمالی مجلس مانع این برنامه شد. از این رو آنان در کنار ایستگاه مترو بهارستان و روبروی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت ارشاد اقدام به برگزاری تجمع آرام خود کردند و دادن هر گونه شعار هم برایشان ممنوع شدند.

تعداد آنها بیش از چند صد نفر نبود، اما از همه سو در محاصره ماموران نظامی و انتظامی بودند. از همان لحظاتی هم که تجمع فرهنگیان خاتمه یافت، موتور سواران، سوار بر انواع موتوسیکلت های چهار سیلندری ـ مخصوص نهادهای امنیتی ـ گشت زنی دور آنان را آغاز کردند؛ نزدیک گروه زنان نیز که می شدند، بر گاز دادن می افزودند.

پیاده های آنها نیز در سراسر خیابان بهارستان، از نزدیکی پمپ بنزین تا مسجد عالی شهید مطهری(سپهسالار) در حال گشت زنی بودند. آشکارا معلوم بود که حساسیت نیروهای امنیتی در مورد تجمع زنان بیشتر از تجمع فرهنگیان است.

هنوز چند دقیقه از آغاز تجمع زنان نگذشته بود که فشار ماموران بر آنان زیاد شد.آنان باتوم هایی در دست داشتند و بیشتر به هدف ترساندن تجمع کنندگان و پراکنده کردن آنها.

به همین علت این تجمع که حدود ساعت 2 آغاز شده بود، به سرعت خاتمه یافت هر چند زنان با اصرار توانستند بیانیه تجمع خود را قرائت کنند: “فعالان جنبش زنان سالهاست که با چشم انداز همبستگی زنان ایران و جهان و طرح مطالبات مدنی، خواهان برگزاری روز جهانی زن بوده اند. متاسفانه به رغم تلاش های مستمر گروههای مختلف زنان در مسیر احقاق حقوق انسانی و شهروندی، همواره با محدودیت ها و موانع بی شماری روبرو بوده ایم”.

در ادامه بیانیه آمده: “امسال نیز بر آن شدیم تا با طرح مطالبات زنان، در تجمعی مسالمت آمیز( طبق ماده 27 قانون اساسی) در مقابل نهادی که به باور ما باید برآمده از آرای ملت باشد، با تاکید بر خواسته های دمکراتیک و برحق خود روز جهانی زن را گرامی بداریم… اینک اعلام می کنیم که به علت برخورد خشونت آمیز نیروهای انتظامی با فعالان جنبش زنان در 13 اسفند که منجر به بازداشت 33 نفر از آنان - از جمله گروه هماهنگ کننده- شد و با ادامه بازداشت سه نفر از فعالان جنبش زنان در زندان اوین، که دو تن از ایشان عضو گروه هماهنگ کننده هستند، و همچنین به علت آزادی تعدادی از گروه هماهنگ کننده مراسم در اولین ساعات روز 17 اسفند، امکان مدیریت و سازماندهی مراسم روز جهانی زن از گروه هماهنگ کننده سلب شده است “.

این بیانیه از سوی گروه هماهنگ کننده یعنی شهلا انتصاری، فاطمه گوارایی، مرضیه مرتاضی لنگرودی، رضوان مقدم تهیه شده بود.

در این تجمع همچنین خشایار دیهیمی، عبدالله مومنی، بابک احمدی، مرضیه مرتاضی، فاطمه گوارایی و بسیاری دیگر از بازداشت شدگان مقابل دادگاه انقلاب در یکشنبه گذشته حضور داشتند.

تعداد زیادی از زنان پلیس هم در میدان بهارستان در حالت آماده باش قرار داشتند، البته حضور این بارشان به هیچ وجه با 22 خرداد گذشته قابل قیاس نبود.

ماموران بیشتر در پی این بودند که هر چه زود تر به تجمع خاتمه دهند؛ از این رو شهلا انتصاری و دو نفر دیگر از فعالان زن را برای مدتی کوتاه بازداشت و سپس آزاد کردند.

ماموران چند نفری از زنان را هم بازداشت کردند و بردند. برخی عده بازداشتی ها را حدود 10 نفر ذکر کردند که همگی به بازداشتگاه وزرا واقع در اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی منتقل شده اند.

اما چند ساعت بعد گیتا احمدی، سمانه مرادیان، مارال فرخی، مونا فیض بخش و ناهید نوروزی ۵ تن از بازداشت شدگان، به همراه تعدادی دیگر در حالی از ساختمان وزرا آزاد شدند که خانواده های آنان از ساعت ها قبل در انتظار خبری از آنها بودند.