مقامات نظامی آمریکا نسیت به تهدید های ایران هشدار دادند

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور در باره اتهامات اخیر آمریکا

جین عارف

در حالی که شمارش معکوس برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق شروع شده است، گروهی از مقامات نظامی آمریکا، نسبت به تهدید های ایران هشدار دادند.

برخی معتقدند کاهش حضور آمریکا باعث شده عراق به صحنه درگیری و نبرد میان باقیمانده نیروهای آمریکا و گروهی بشود که  آمریکائیان آنان را شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران ایران می نامند.

المالکی، نخست وزیر عراق که حکومتش وابسته به ارتباط نزدیک با ایران است قادر نیست یا تمایل ندارد شبه نظامیان مورد حمایت ایران را که مسئول کشتار سربازان آمریکایی در ماه ژوئن هستند سرکوب و کنترل کند.

هرچند مقامات نظامی می گویند نیروهای امنیتی عراق به شبه نظامیان شیعه مرتبط با ایران حمله می کنند ولی آمریکا در این حملات تنها عمل کرده است و آنرا بیشتر به عنوان دفاع از خود انجام داده است. پیمان نظامی عراق و آمریکا در پایان سال جاری به پایان می رسد.

ژنرال جفری بوکانن، سخنگوی ارتش آمریکا گفت: “ما همیشه مایل به همکاری با نیروهای امنیتی عراق هستیم ولی حاضر نیستیم عقب بایستیم  و منتظر بمانیم کشته شویم. اگر کمکی از جانب آنها نرسد ما ناچاریم از خودمان دفاع کنیم.”

بوکانن گفت به عنوان مثال ماه گذشته بالگرد های آمریکا به موشک اندازهایی که به پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه بصره شلیک کردند، حمله کردند.

وی گفت: “ما حمله کردیم و آنها را کشتیم. این یک حرکت دفاع از خود بود. خیلی بهتر بود اگر نیروهای امنیتی عراق می توانستند از این حملات جلوگیری کنند… ما نمی توانیم عقب بنشینیم و نگاه کنیم.”

حملات خمپاره ای و موشکی و بمب های کنار جاده ای در ماه ژوئن باعث کشته شدن 14 سرباز آمریکایی شده است. بوکانن گفته است این حملات توسط سه گروه شبه نظامی شیعه عراقی انجام شده است.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق گفت تصویب قانون جدیدی در این مورد توسط مجلس عراق مشکل به نظر می رسد. او گفت عراق آمادگی آن را دارد که موافقتنامه های محدودتر نظامی را آمریکا به امضا برساند که شامل آموزش و مشاوره نظامی می شود.

در گزارشی به سنای آمریکا گفته شده که افزایش حملات شبه نظامیان در عراق خطر حمله تروریستی مشابه آنچه در سال 1983 در بیروت علیه نیروهای نظامی آمریکا شده را بیشتر می کند.

تحلیلگران می گویند افزایش این حملات یکی از استراتژی های ایران برای تثبیت نفوذ امنیتی، سیاسی و اقتصادی در عراق است.

بوکانن با نشان دادن سلاح های ساخت ایران که در حملات علیه سربازان آمریکایی بکار رفته است گفته است که اکثر آنها ساخت سال 2010 بوده اند.

آمریکا اخیرا در یک جلسه محدود برای خبرنگاران، سلاح ها و مهمات و موادی که از حملات اخیر به دست آمده بود را به نمایش گذاشت. کلیه شواهد ارائه شده حاکی از آن بود که گروه های تحت حمایت ایران در حملات مرگ بار اخیر دست داشته اند.

ایران اتهامات مربوط به دادن اسلحه به شبه نظامیان را رد می کند.

علی رغم عملیات مخفیانه، گفته می شود که ایران به عراق اطمینان داده است که نیروهای آمریکایی را علنا مورد حمله قرار ندهد.

عباس البیاتی، نماینده مجلس عراق از ائتلاف هوادار المالکی، گفت: “آمریکا ایران را متهم می کند و ایران هم آمریکا را متهم می کند. در آخر این بالاخره پایان دو دهه نبرد میان ایران و آمریکاست. ولی قرار دادهای جانبی هم وجود دارد. اگر این قرارداد ها را نداشتیم که عراق اکنون به جهنم تبدیل شده بود.”

منبع: کریستین ساینس مانیتور– 31  ژوئیه