شلاق زدن مردم در چهار گوشه شهر

نویسنده
نازنین کامدار

» شنا در دریا تا پایان رمضان ممنوع شد

با آغاز ماه رمضان، نهادهای حکومتی مانند سال های گذشته هشدار دادن در مورد “روزه خواری” را آغاز کرده اند؛با این تفاوت که امسال فرماندهان نیروی انتظامی هم به میدان آمده اند تا خبر از شلاق زدن روزه خواران در ملاء عام بدهند.رسانه های رسمی نیز به روزه خواران هشدار داده اند که “بخششی در کار نخواهد بود”.

این تهدید ها پس از آن رو به افزایش گذاشت که  دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی “یار ملت”، یک روحانی  به نام شهاب مرادی از  بی اعتنائی مردم به روزه ابراز نگرانی کرد.

او گفت: “من از اینکه می بینم با وجود اینهمه تبلیغات مذهبی، اتفاق خطرناکی در حال وقوع است و آن اینکه جوانان ما دیگر به روزه به عنوان یک مزاحمت نگاه می کنند بسیار غصه می خورم… مردم غیر متدین زیاد شده اند…الان هوا گرم است و من می شنوم که مردم از اینکه در این هوا روزه گرفتن ممکن نیست، حرف می زنند… متدینین باید به روزه دار بودن خود افتخار کنند…من متاسفم که الان شرایط  طوری شده که آنها که روزه می گیرند، روزه دار بودن خود را مخفی می کنند که مورد تمسخر اطرافیان قرار نگیرند”.

مشابه این نگرانی، دیروز در رسانه های حکومتی نیز تکرارشد که  ضمن انتشار قوانین مربوط به روزه خواری، اعلامیه نیروی انتظامی در مورد “برخورد شدید با روزه خواران” و “عدم بخشش” آنها رامنعکس کردند.

موسی قربانی، نماینده قائنات در مجلس و عضو هیات رئیسه هم پیشنهاد کرد که “روزه خواران را در ملاء عام شلاق بزنند”.

او به خبرگزاری فارس گفته است: “باید برای مقابله با پدیده روزه‌خواری علنی روزه‌خواران در ملأعام مجازات شوند. روزه‌خواری یک جرم است. برخی نمی‌دانند که روزه‌خواری مصداق جرم مشهود بوده و براساس قانون شرع مقدس و همچنین تعزیرات حکومتی روزه‌خوار مجرم شناخته می‌شود”.

او افزوده است:” حفظ حرمت روزه‌داران برای همه واجب است و همین حفظ حرمت باعث شده تا اگر کسی قصد حرمت‌شکنی و روزه‌خواری علنی داشته باشد، مجرم شناخته شود و حتی برای وی مجازات شلاق در نظر گرفته شود. مسلماً باید افراد حاضر در اجتماع در مجازات شدن یک روزه‌خوار و حرمت‌شکنی وی با خبر شوند. به نظرم باید در 4 گوشه شهر با نظر قاضی دادگاه حکم مجازات روزه‌خواران اجرا شود تا از وقوع چنین پدیده‌ای پیشگیری شود”.

همزمان رجانیوز، جهان نیوز، جوان آنلاین و… در گزارش مشترکی به نقل از خبرگزاری فارس، با عنوان “مجازات روزه خواری علنی چیست؟”، نوشتند: “متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد روزه‌خواری برخی افراد به صورت علنی هستیم که در کنار بسط فرهنگ اسلامی در جامعه توسط حوزه‌های دینی و فرهنگی، ضرورت دارد مسئولان قضایی اهتمام بیشتری در برخورد و همچنین اجرای دقیق و شفاف قوانین در برخورد با این ناهنجاری داشته باشند.برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با ناهنجاری‌ها خصوصا پدیده روزه‌خواری در ملأعام، خواست همه مردم است و مسئولان قضایی باید از اهرم اجرای علنی احکام در راستای بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم،‌ استفاده کنند.در حال حاضر، کم‌وبیش احکام اینگونه جرایم در برخی از شهرها به طور علنی اجرا می‌شود، اما قطعا شهرهایی که با این معضلات به طور گسترده‌تر درگیر و مواجه هستند، بیشتر از این باید شاهد اجرای احکام در ملأعام باشند”.

این گزارش مجازات را هم تعیین کرده است: “هرکس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود”.

خبرگزاری فارس همچنین به نقل از یک مقام نیروی انتظامی نوشت: “نیروی انتظامی با متظاهرین به روزه‌خواری در ملأ عام به شدت برخورد خواهد کرد بنابراین از عموم شهروندان تقاضا داریم ضمن همکاری با نیروی انتظامی در صورت مشاهده تخلف مراتب را بلافاصله از طریق شماره تلفن 110 به اطلاع رسانده تا برخورد لازم با متخلفان صورت گیرد”.

استانداری مازندران نیز روز گذشته در همین راستا شنا کردن در دریا را مصداق روزه خواری در ملاء عام اعلام کرد و از ممنوعیت امکان شنا در سواحل دریا خبر داد.

هادی ابراهیمی ،معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران به خبرگزاری فارس گفته است: “کسی حق شنا در طرح‌های دریا در ماه مبارک رمضان در مازندران را ندارد. همچنین با هر‌گونه روزه‌خواری و زیر سئوال بردن ارزش‌های دینی در ایام ماه مبارک رمضان در هر جای استان و حتی طرح‌های سالم‌سازی دریا مقابله می‌شود”.