شش دانشجو آزاد می شوند؟

نویسنده

نادر کرمی

دور روز پس از آنکه مراجعه تعدادی از خانواده های فعالان دانشجویی بازداشت شده در 18 تیر به دادسرای انقلاب منجر به ارائه اطلاعات پرونده های این دانشجویان به خانواده ها شد، امیدها برای آزادی دستکم 6 نفر از 16 نفر قوت گرفته است.

خبرگزاری‌های فارس و ایسنا امروز از نشست مطبوعاتی علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه خبر دادند که: از 16 نفر دستگیر شده در روز 18 تیر، شش نفر با قرار وثیقه آزاد می‌شوند که چهار نفر آنها دانشجو و دو نفر کارمند می‌باشند.

وی در همین رابطه از تبدیل قرار شش نفر از این بازداشت‌شدگان به قرار وثیقه خبر داد و گفت: از امروز خانواده‌ی این افراد می‌توانند با تودیع وثیقه آنها را آزاد کنند.

شب گذشته، یکی از این دانشجویان، محمدحسین مهرزاد، آزاد شده است، و این در حالی است که طبق شنیده ها، حبیب حاجی حیدری، سعید حسین نیا،آرش خاندل، مسعود حبیبی و اشکان قیسوندی از دیگر بازداشت شدگانی هستند که قرار است با تودیع وثیقه آزاد شوند.


سخنگوی قوه قضاییه در اظهارات امروزش در پاسخ به پرسشی در مورد شکنجه دانشجویان این موضوع را تکذیب کرد و گفت: “به هیچوجه پذیرفتنی نیست که کسی مورد آزار و اذیت قرار بگیرد مخصوصا صنف دانشجو که کسی دلش نمی‌آید او را شکنجه کند.”

با وجود گفته های سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر آزادی 6 دانشجوی بازداشت شده، هنوز تردیدهایی در زمینه عملی شدن نهایی این وعده وجود دارد، چرا که پیش از این همین مقام قوه قضاییه و نیز معاون دادستان تهران در مصاحبه هایی خبر از آزادی برخی از دانشجویان بازداشت شده امیرکبیر می دادند که بعدها چنین امری محقق شد.

در همین حال عبدالله مومنی نیز امروز با خانواده خود طی تماسی تلفنی گفتگو کرد. گفته می شود عبدالله مومنی سخنگوی بازداشت شده سازمان دانش آموختگان ایران در این تماس تلفنی “چندان وضعیت مناسبی نداشته است”. خانم مومنی همسر عبدالله مومنی با اعلام خبر تماس وی به “ادوارنیوز” گفت: امروز ظهر عبدالله با منزل تماس گرفت و کاملا مشخص بود که تحت فشار است و در وضعیت بدی قرار دارد به گونه ای که صدای وی به زحمت به من می رسید و تنها جویای حال من و فرزندانش شد و به بازداشت انفرادی حود اشاره کرد خانم مومنی گفت: همسر من در انفرادی بند 209 زندان اوین تحت فشار است و من به نسبت به در خطر بودن سلامتی وی نگران هستم. خانم مومنی تاکید کرد: “آقای مومنی از بیماری گوارشی و بیماری قلبی رنج می برد و فشارهای وارده بر ایشان موجب تشدید این بیماریها خواهد شد.”

این درحالی است که محمد شریف وکیل عبدالله مومنی روز گذشته خبر داد که دادگاه انقلاب از ثبت وکالتنامه او در پرونده آقای مومنی امتناع می کند.

هم کلاسی هایمان را آزاد کنید

از سوی دیگر جمعی از فعالان دانشجویی دانشکده امور اقتصادی و دارایی که دو دانشجو و یک دانش آموخته آن اکنون در زندان به سر می برند نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به ادامه بازداشت همکلاسی‌های خود اعتراض کردند.

در بیانیه این دانشجویان آمده است: “سه هفته گذشت… روزهایی را سپری می‌کنیم که بر خانواده و دوستانشان به سختی می‌گذرد. روزهایی که اگرچه تلخ ولی شیرینی یادشان رهایمان نمی‌کند. گویی مظلومیت دانشجویان را نهایتی نیست. گویی روزگار را با این فرزندان ملت ایران سر یاری نیست. گویی فریاد حق‌طلبی را گوش شنوایی نیست.”


امضا کنندگان این بیانیه در پایان نوشته اند که: “ما خواهان آزادی هم‌کلاسی‌ها و دوستانمان، محمد هاشمی، بهاره هدایت و حبیب حاج حیدری هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر دوباره آنها را در جمع خود داشته باشیم. “


دادگاه دیگری برای دکتر کیوان انصاری

همچنین روز گذشته خبر رسید که امروز چهارشنبه 10 مرداد در شعبه‌ی 1059 دادگاه عمومی تهران جلسه‌‌ای دیگر از دادگاه کیوان انصاری برگزار خواهد شد.

وی که دارای مدرک دکترا از دانشگاه پلی تکنیک تهران است، عضو سازمان دانش آموختگان ایران و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر است که نزدیک به یک سال از بازداشت موقت وی می گذرد.

دکتر کیوان انصاری پیش از این از سوی شعبه‌ی 6 دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقامات به 4 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است و به گفته دکتر نعمت احمدی این دادگاه جهت رسیدگی به اتهام انصاری در مورد “توهین به رییس‌جمهور” برگزار می شود.

احمدی، وکیل مدافع انصاری همچنین گفته است: دادگاه انقلاب (صادر کننده حکم قبلی) در مورد اتهام توهین به رییس‌جمهور قرار عدم صلاحیت به صلاحیت دادگاه‌های عمومی داد که قرار است اتهام موکلم در این باره در شعبه‌ی 1059 دادگاه عمومی تهران برگزار شود.

این در شرایطی است که با وجود قطعی نشدن حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر درخواست های مکرر برای تبدیل قرار بازداشت موقت دکتر انصاری بی نتیجه مانده است و این فعال سیاسی قریب به یک سال را در زندان اوین گذرانده است.