مبارزه با فامیل گرایی به سبک اصول گرایان

نویسنده

سولماز شریف

اسفند ماه سال 84 بود که محمود احمدی نژاد در سفرهای استانی خود به استانهای لرستان و کرمان، هر چه در توان داشت از مبارزه با فامیل گرایی مایه گذاشت و در قبح این حرکت و عزم جزمش در برخورد با آن سخنرانی ها کرد.

وی در کرمان گفت: “جاییکه عدالت نباشد، آرامش و امنیت پایدار و همدلی و برادری نخواهد بود و سوء استفاده از بیت المال، باند بازی و فامیل گرایی، فرصت طلبی و رانت خواری و بهره مندی از قدرت بی حد وحصر و سوء استفاده از نجابت مردم، خلاف عدالت و پایه همه مشکلات، ضعف ها و ناهنجاری های جوامع بشری است.”

وی افزود: “امروز دولت به پشتوانه ملت تلاش دارد امور کشور را بر پایه عدل و قسط و در مسیر عدالت ساماندهی و هدایت کند و تمرکز زدایی و توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها و توانمندی ها به طور جدی در دستور کار مسئولان اجرایی قرار دارد.”

احمدی نژاد یک هفته بعد در لرستان نیز گفت: “چند دستگی و تفرقه مخل کشور و هدر دهنده استعدادها است”. رئیس جمهور فامیل گرایی را سمی مهلک برای پیشرفت کشور و اجرای عدالت عنوان کرد و گفت: “کسانی که نگاه خدمتگذاری ندارند و تصور می کنند در منصب چیزی جز تحمل سختی ها و خدمت است مصداق “خسر الدنیا و الاخره ” هستند چرا که اصل این حکومت برای رفع محرومیت ها و مظلومیت ها برپا شده است.”

حتی در بند 12 از بخش یک برنامه دولت نهم، یعنی در بخش “اهداف کلان و جهت گیری های راهبردی” نیز آمده است: “مبارزه همه جانبه با فقر، فساد، تبعیض، ویژه خواری و فامیل گرایی.”

برنامه ای که بر محور این شعار می گردد: “دولت نهم با کابینه 70 میلیونی میرود تا سنگ بنای چشم انداز 20 ساله کشور را که زمینه ساز تمدن جدیدی است بخوبی بنا نماید.”

اما گویا با گذشت زمان “کابینه 70 میلیونی” بر آن شد تا مسوولیت ها را یکی پس از دیگری تنها میان دایره بسته نزدیکان توزیع کند، تا آنجا که شغلهای گوناگون الهام، اعتراض روزنامه “خودی” کیهان را نیز در برداشت. بر همین اساس فرزندان شخصیت های سیاسی نزدیک به قدرت ، حتی بیش از گذشته از راهیابی آسان به مناصب مدیریتی بهرمند شدند.

دیروز در این زمینه خبرهای جالبی منتشر شد. بر اساس اخبار منتشر شده پسر صفارهرندی وزیر ارشاد دولت نهم و سردبیر سابق روزنامه کیهان مسئولین بسیج دانشگاه تهران را بر عهده گرفته است.

“علی رمضانی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی در گفت و گو با فارس، به انتخابات برگزار شده بین اعضای فعال بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی در روزهای سوم و چهارم تیرماه اشاره و اضافه کرد: در این انتخابات به ترتیب آقایان محمد سجاد صفارهرندی، محمد مهدی ‌مقام‌فر و علی شمسی پور به عنوان سه نفر اول انتخاب شدند که در نهایت محمدسجاد صفارهرندی صبح روز سه‌شنبه، طی مراسمی باحضور رئیس دانشگاه تهران، جمعی از مسئولین دانشگاه، مسئولین بسیج دانشجویی و اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران وعلوم پزشکی به عنوان مسئول جدید این تشکل معرفی شد.رمضانی افزود: در این جلسه معارفه، رئیس دانشگاه با آرزوی توفیق و سربلندی برای بسیج دانشجویی، ابراز امیدواری کرد تا این تشکل بهتر از گذشته، به اهداف اسلامی خود دست یابد.”

خبری دیگر، هدیه ویژه سیاستمداران به فرزندانشان بود که شامل تمبرهای پستی مزین به عکس فرزندان نمایندگان مجلس شورای اسلامی می شد.

به گزارش سایت خبری ایران، روز سه‌شنبه در راهروهای مجلس شورای اسلامی اعلامیه‌ای نصب شده بود که در آن به نمایندگان مجلس اطلاع داده بود که می‌توانند با ارائه یک قطعه عکس به همراه کپی شناسنامه و پرداخت 3000 تومان پول، از عکس فرزندان خود تمبر تهیه کنند. هم‌چنین در این اطلاعیه آمده است: “این تمبرها اعتبار قانونی داشته و قابل استفاده است!”

خبر اخیر نیز، به نوبه خود پس از آن اعلام می شد که به نوشته روزنامه ها، فرزند غلامعلی حداد عادل در آستانه دستیابی به پست مدیریت شبکه جوان رادیو قرار داشت.

بسیارری از کارشناسان انتشار اخباری از این دست را، در پی اخبار واگذاری مسئولیت ها در نهاد ریاست جمهوری به نزدیکان ریاست جمهور و سخنگوی دولت و همچنین مدیریت های کلان وزارتخانه های معتبر که پیش از این منتشر شده بود، حاکی از میزان پای بندی محمود احمدی نژاد به شعارهایش در زمینه مبارز با فامیل گرایی می دانند.