سردرگمی کودتاچیان در مقابل اسکناس نویسی

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» بانک مرکزی: شعار نوشتن روی پول جرم است

طی هفته های اخیر و به دنبال افزایش فشارهای امنیتی علیه مخالفان دولت، پدیده خلاقانه شعارنویسی بر روی اسکناس ها گسترش شدیدی پیدا کرده است .  این شیوه از اعتراض مردمی که از یک ماه بعد از کودتای 23 خرداد به ابتکار فعالان جنبش سبز به سرعت فراگیر شد و همچنان ادامه دارد، دیروز بار دیگر مسئولان دولت کودتا را وادار به واکنش کرد.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در یک گفتگوی خبری با ایرنا، با بیان اینکه نوشتن شعار بر روی اسکناس ها “جرم”  محسوب می شود، گفت: “ افرادی که اقدام به شعار نویسی بر اسکناس ها می کنند در اصل ثروت و منابع ملی کشور را هدر می دهند”. محمود بهمنی در گفتگوی کوتاه خبری خود با ایرنا، اگر چه تلاش کرد این پدیده فراگیر را کم اهمیت جلوه دهد، اما با لحنی تهدید آمیز اعلام کرد:  هر فردی که روی اسکناس اثری ایجاد کرده و حتی روی آن خطی کشیده، مرتکب جرم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا بانک مرکزی در صورت ادامه شعارنویسی رو اسکناس ها، طرحی برای جمع آوری اسکناس ها دارد یا خیر، بدون ارئه پاسخی شفاف و تنها با بیان یک جمله کلی گفت:  هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

رئیس بانک مرکزی در حالی از یک سو شعار نویسی علیه دولت کودتا رو اسکناس ها را جرم می خواند که طی هفته های اخیر و به دنبال استقبال مردم معترض از این شیوه اعتراضی جدید، این روش اعتراض به یکی از دردسرهای اساسی کودتاچیان در تقابل با جنبش سبز تبدیل شده و و اکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است.

پیش از این برخی از چهره های وابسته به دولت کودتا در واکنش به گسترش و فراگیر شدن این پدیده خواهان اقدام فوری دستگاه های ذیربط دولتی برای جمع آروی اسکناس های حاوی شعار و پیام های جنبش سبز شده بودند. از جمله این واکنش ها می توان به پیشنهاد دو هفته پیش مرتضی طلائی عضو فرهنگی شورای اسلامی تهران اشاره کرد، که از طرفی به دلیل حساسیت ویژه مساله و غیر عملی بودن آن با عدم استقبال حامیان دولت روبه رو شد و از سویی دیگر موج گسترده واکنش حامیان جنبش سبزرا  در رسانه ها و شبکه های اینترنتی به دنبال داشت؛ آن هم در زمانی که ش “هر اسکناس یک رسانه”  به یکی از شعارهای اصلی سبزها تبدیل شده بود. این عضو شورای اسلامی شهر تهران، شعارهایی که مردم روی اسکناس ها نوشته اند را “پیام هایی خاص ضد انقلاب”  خواند و از بانک مرکزی خواست که با انتشار اعلامیه ای از عموم شهروندان بخواهد که از پذیرفتن اسکناس هایی که روی آنها پیام ها و شعارهائی به نفع جنبش سبز و علیه حاکیت نوشته شده، خودداری نموده و سپس این اسکناس ها را از چرخه پولی کشور حذف کنند.

مرتضی طلائی در ادامه نویسندگان اصلی شعارها یعنی خود مردم معترض به کودتا را خطاب قرار داده و گفت:  ”شایسته است عموم مردم و نهادهای مسئول با موضوعاتی از این دست آگاهانه برخورد کرده و اجازه ندهند عده‌ای قلیل با تکرار این گونه رفتارها و بزرگ نمایی از این دست اقدامات در رسانه‌های زنجیره‌ای شان دست به جوسازی علیه نظام اسلامی و مردم ایران عزیز نمایند”.

صاحب نظران مسائل پولی و بانکی تاکید دارند که  اظهارات اخیر حامیان دولت کودتا از جمله پیشنهادحذف اسکناس های حاوی شعار از چرخه پولی کشور یا جرم اعلام کردن شعارنویسی روی اسکناس ها، پیشنهاداتی کاملا غیر اجرایی هستند و طرح آنها، تنها نشان دهنده سردرگمی  دولت دهم در تقابل با ابتکارات جنبش سبز است.

این پیشنهادات در شرایطی مطرح می شوند که در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حامیان احمدی نژاد سعی در موفق جلوه دادن دولت در کنترل اعتراضات مردمی داشته اند؛ تلاشی که با اعترافات پی در پی مقام های محافظه کار در زمینه گستردگی اعتراضات و روش های ابتکاری معترضان، تاکنون موفق نبوده است.