آیت الله های اتمی

نویسنده

» مقاله ای از فاکس نیوز

الیور نورت

اگر تا کنون شکی وجود داشت، دیگر باید کاملا روشن شده باشد که دولت اوباما نمی داند که چگونه حکومت ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد.

اوایل ماه گذشته، در حالی که اوباما برای توافقنامه استراتژی کاهش سلاح اتمی آماده می شد اعلام کرد که دروغگویانی چون ایران وکره شمالی تا زمانی که خارج از قواعد جهانی عمل می کنند، خود را برای انزوای تدریجی آماده کنند.

توافقنامه استراتژیک باید به تصویب سنا برسد. تیم اوباما موضوع را در کمیته های کنگره به بحث می گذارند زیرا حتی خلع سلاح یک طرفه هم نیاز به بودجه دارد. اما فقدان هر نوع سیاست خارجی درمورد برنامه های اتمی ایران دیدنی است. تهدید هایی چون منزوی کردن ایران و کره شمالی تهدیدی تو خالی است و همه آن را می دانند.

هفته گذشته درز کردن خبر فقدان سیاست مشخص و موثر در مورد ایران به نیویورک تایمز باعث نگرانی پنتاگون شد. این سند که محرمانه تلقی شده است نامه رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا است که درماه ژانویه به کاخ سفید نوشته شد و آنان را تشویق کرده بود تا روش برخورد با ایران اتمی را مشخص کنند.

این سند و حواشی آن خبر بسیار خوبی برای آیت الله ها بود. حالا آنها می دانند که آمریکا قادر نیست ایران را از ساختن بمب اتمی باز بدارد.

ملا ها هرگز نگران بازرسان بی آزار آژانس بین المللی انرژی اتمی نبودند. آنها به آژانس دروغ می گفتند. آنها نگران تحریم های شدید سیاسی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل نیستند. برخلاف اوباما، برای آیت الله های ایران هیچ اهمیتی ندارد که در شورای امنیت کسی از آنان خوشش نمی آید؛ آنها می خواهند ترسناک جلوه کنند. و حالا دلایل بیشتری برای این کار دارند.

تلاش تیم اوباما برای حمایت از متحدان نگرانش باعث شد که آنان بدبین تر بشوند؛ بخصوص هدف شماره یک ایران: اسرائیل.

بعد از درز کردن سند، گیتس اعلام کرد که هنوز همه گزینه ها در مورد ایران و کره شمالی مطرح است. اما چند ساعت بعد، آدمیرال مایک مولن، اعلام کرد که حمله نظامی به ایران آخرین گزینه است.

هفته گذشته، میشل فلورنی، معاون وزارت دفاع در مقابل کمیته سرویس نیروهای مسلح سنا  اعلام کرد که ما در حال کار بر روی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. این مقوله ای است که برای دولت در ارجحیت است. اما در آخر هفته گذشته وی در جریان دیدار با مقامات امینتی در سنگاپورگفت که حمله نظامی بعنوان یک گزینه خذف شده است. در عین حال ژنرال پترائوس در حال متقاعد کردن کشور های عرب  است که پدافند ضد موشک مستقر شده در خلیج فارس بمنظور دفاع در برابر موشک های با برد متوسط و دور برد ایران است.

همزمان با آغاز تلاش کاخ سفید و وزارت امور خارجه برای گفتگو در مورد دور چهارم تحریم ها علیه ایران، ایران هم دست به اقدام زد. نیروی دریایی سپاه پاسداران یک مانور سه روزه در آب های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز برگزار کرد. بیست درصد نفت خام دنیا از این تنگه می گذرد. همزمان با این مانور قیمت نقت افزایش پیدا کرد.

قاعدتا برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی راهی به غیر از حمله نظامی وجود ندارد. پاسخ بی حس و حال به مخالفان در داخل کشور نشان می دهد که تغییر حکومت ممکن نیست. اسرائیل هم بدون حمایت آمریکا قادر نیست به تاسیسات اتمی ایران حمله کند. ایرانی ها هم متقاعد شده اند که اوباما قصد حمله به ایران را ندارد.

اما یک راه برای اوباما باقی مانده است. او می تواند بدون اینکه وارد جنگ با ایران بشود، قبل از اینکه آیت الله ها به سلاح اتمی دست پیدا کنند، این راه را امتحان کند. او می تواند دستور بدهد که هر شرکتی بدون در نظر گرفتن ملیت آن، اگر با ایران تبادلات تجاری دارد، حق کار در ایالات متحده آمریکا را ندارد.

چنین کاری معنایش روبرو شدن با سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا و شاید دادگاه جهانی باشد. اما قطع روابط تجاری تنها راهی است که مانع رسیدن آیت الله های اتمی به اهدافشان می شود.

 

منبع: فاکس نیوز 22 آوریل

www.foxnews.com/story/0,2933,591384,00.html