نگذارید بچه های ما را اعدام کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های سه زندانی محکوم به اعدام در مصاحبه با روز:

خانواده ها و نزدیکان سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام در مصاحبه با “روز” با اشاره به ارجاع احکام اعدام این زندانیان سیاسی به شعبه اجرای احکام اعلام کردند که جان آنها در خطر است و هر لحظه ممکن است آنها را پای چوبه دار ببرند.

سعید ملک پور، زانیار و لقمان مرادی سه زندانی سیاسی هستند که پس از تایید حکم اعدام شان از سوی دیوان عالی کشور و با ارسال پرونده هایشان به شعبه اجرای احکام در خطر اعدام قرار گرفته اند.

وکلای سعید ملک پور درخواست اعاده دادرسی داده اند اما با عدم ابلاغ رسمی حکم اعدام به زانیار و لقمان مرادی، انها امکان پی گیری و درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده 18 را نیز ندارند.

سعید ملک پور، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا، مهرماه 87 پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین 2 مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

زانیار و لقمان مرادی متهم به دست داشتن در ترورسعدی، پسر امام جمعه مریوان همراه دو پسر جوان دیگر به نام هادی و عبداللـه در تیر ماه 88 بوده و محکوم به اعدام شده اند.

 

سعید ملک پور؛ اعاده دادرسی یا اجرای حکم؟

پرونده سعید ملک پور در حالی به شعبه اجرای احکام ارسال شده که وکلای او درخواست اعاده دادرسی داده اند و منتظر پاسخ دیوان عالی کشور مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش اعاده دادرسی در پرونده آقای ملک پور هستند.

یک حقوقدان که در جریان پرونده سعید ملک پور است به “روز” میگوید طبق قانون تا مراحل نهایی و راههای باقیمانده حقوقی برای پی گیری به اتمام نرسیده حکم نباید اجرا شود و اکنون هنوز به درخواست اعاده دادرسی پاسخ نداده اند و از سوی دیگر بحث کمیسیون عفو و بخشودگی هم مطرح است و وکلای آقای ملک پوراز همه این راههای قانونی برای نجات جان او اقدام میکنند.

از او می پرسم چطور با توجه به اینکه همه راههای قانونی برای پی گیری پرونده آقای ملک پور طی نشده پرونده به اجرای احکام رفته؟ می گوید: وقتی دیوان عالی کشور حکمی را تایید میکند پرونده طبیعتا به شعبه اجرای احکام میرود و مراحلی دارد که باید طی شود و وکلای آقای ملک پور در تلاش هستند تا بتوانند موافقت برای اعاده دادرسی را کسب کنند.

با این حال روند اعدام های اجرا شده در طی دو سال گذشته خانواده سعید ملک پور و فعالان حقوق بشر را نسبت به وضعیت این زندانی سیاسی به شدت نگران کرده است.

طی دو سال گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله جعفر کاظمی، آقایاری، زهرا بهرامی، فرزاد کمانگر و… در بی خبری خانواده ها و وکلایشان اعدام شدند.

مریم ملک پور، خواهر سعید ملک پور که نگران وضعیت برادرش است به “روز” میگوید: آخرین باری که با سعید صحبت کردم او خیلی نگران بود صدایش مثل همیشه نبود او را تحت فشار گذاشته بودند که جلوی دوربین ها علیه خود اعتراف کند و می گفت سه بار برای اعتراف او را برده اند اما نپذیرفته. حتی تهدید کرده بودند که مرا بازداشت میکنند بیش از خودش، نگران من بود.

او می افزاید: ما واقعا نگران هستیم نمیدانیم چه باید بکنیم از سویی می شنویم که برای پرونده های سیاسی و امنیتی، بااعمال ماده 18 و یا اعاده دادرسی موافقت نمی شود و این بیشتر نگرانمان کرده از سوی دیگر تمام تلاش ما این است که همه راهها را برویم و آخرین کاری که از ما بر می آید این است که به کمیسیون عفو و بخشودگی درخواست دهیم و قطعا اینکار را نیز خواهیم کرد.

حکم اعدام آقای ملک پور پیش از این یکبار از سوی دیوان عالی کشور به دلیل “نقص در تحقیقات” نقض و برای تکمیل تحقیقات به دادگاه بدوی بازگردانده شده بود. اکرم اسماعیل پور، مادر آقای ملک پور چهارم آبان ماه از صدور مجدد حکم اعدام برای فرزندش از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب خبر داده و به “روز” گفته بود که این شعبه هیچ یک از نقائص پرونده را رفع نکرده و بدون اینکه تحقیقات را کامل و نقائص را رفع کند، مجددا حکم اعدام صادر کرده و حکم بار دیگر به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

مریم ملک پور، خواهر آقای ملک پور اما 27 دی ماه در مصاحبه با “روز” خبر از تایید حکم اعدام برادرش این بار در دیوان عالی کشور داده و گفته بود که در مراجعه وکلای برادرش به شعبه 32 دیوان عالی کشور به آنها گفته شده حکم اعدام تایید شده است.

خانم ملک پور افزوده بود: هیچ یک از نقایص پرونده سعید که پیش از این دیوان عالی کشور بر مبنای آنها حکم اعدام را نقض کرده بود برطرف نشده و قاضی مقیسه بدون برطرف کردن این نقص ها مجددا حکم اعدام صادر کرده بود. دیوان عالی کشور هم بدون توجه به عدم رفع نواقص این حکم را تایید کرده و اکنون سعید در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد.

آقای ملک پور از سوی سایت گرداب، متعلق به سپاه پاسداران، متهم به عضویت در چند شبکه فساد اینترنتی شده و سپس از او به عنوان مدیر بزرگترین سایت های مستهجن، ضد دین و ضد امنیت نام برده شد؛امری که خانواده آقای ملک پور آن را رد کرده اند. همان زمان خانم افتخاری، همسر آقای ملک پور به “روز” گفت به همسرش اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، مدیریت سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروههای معاند نظام و ارتباط با بیگانگان و به صورت کلی اتهام مفسد فی الارض” زده اند.

او توضیح داده بود که اتهام مدیریت سایت های مستهجن و سایر اتهامات کاملا دروغ و کذب است و سعید را در زندان و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود کرده اند.

سعید ملک پور نیز پیشتر با انتشار نامه ای، شکنجه ها و نحوه اخذ اعترافات ازخود را مفصل شرح داده واعلام کرده بود که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.

او اما تنها کسی نیست که در این پرونده در خطر اعدام قرار دارد. احمد رضا هاشم پور، دیگر متهم این پرونده است که حکم او نیز از سوی دیوان عالی کشور تایید شده و در خطر اجرای حکم اعدام است. سرنوشت وحید اصغری، دیگر متهم این پرونده که او نیز به اعدام محکوم شده بستگی به نظر دیوان عالی کشور دارد و برای مهدی علیزاده، یکی دیگر از متهمان این پرونده نیز از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده است.

 

لقمان و زانیار مرادی بین مرگ و زندگی

پرونده های دو زندانی سیاسی دیگر یعنی زانیار و لقمان مرادی در شعبه اجرای احکام است و خانواده های انها به “روز” می گویند که با عدم ابلاغ رسمی حکم،این دو زندانی سیاسی امکان درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده 18 را از دست داده اند و جانشان در خطر است.

عثمان مرادی، پدر لقمان مرادی به “روز” میگوید: جان پسرم رد خطر است حکم را شفاهی به او گفته اند و در آخرین تماسی تلفنی که با ما داشت فقط توانست همین را بگوید که شفاهی به او گفته اند حکمش تایید و به اجرای احکم رفته. دیگر هیچ خبری نداریم ملاقات که ندارد فقط یکبار ده ماه پیش در زندان رجایی شهر ان هم برای 15 دقیقه به صورت کابینی او را دیدیم و دیگر هیج ملاقاتی نبوده تلفن هم که میکند جز احوالپرسی حرفی نمیتواند بزند. وکیلش هم که برای پی گیری رفته می گوید کاری از دستش ساخته نیست.

از آقای مرادی می پرسم که آیا برای نجات جان فرزندش درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی داده اند؟ می گوید ما هر کاری لازم باشد میکنیم اما پسرم میگوید گناهی نکرده و جرمی مرتکب نشده که تقاضای عفو کند میگوید بابت چی باید تقاضای عفو کنم وقتی بی گناه هستم ما هم دیگر نمیدانیم چه باید بکنیم می ترسیم یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم خبر اعدامش را نوشته اند.

در لقمان مرادی می گوید ما تنها امیدمان به خداست و پشتیبانی سازمان های بین المللی که اگر کاری نکنند بچه من بی گناه اعدام می شود خواهش میکنم پسر مرا تنها نگذارید و از او پشتیبانی کنید او هیچ گناهی نکرده و بی گناه است نگذارید او را اعدام کنند.

اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی نیز به “روز” میگوید که جان فرزندش در خطر است و هر لحظه احتمال اجرای حکم اعدام وجود دارد.

او می افزاید: فقط به صورت شفاهی به زانیار گفته اند که حکمش تایید شده و به اجرای احکام رفته اما به صورت رسمی به او ابلاغ نکرده اند اصلا مشخص نیست پرونده چه سیری را طی میکند و عدم ابلاغ رسمی به این معنی است که نگذارند زانیار پی گیری قانونی کند و نتواند درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده 18 داشته باشد.

آقای مرادی درباره آخرین وضعیت فرزندش میگوید: بی خبریم او نه تماس تلفنی دارد نه ملاقات. 8 ماه بعد از بازداشت اش به صورت کابینی با پدر و مادر من ملاقات کرده و دیگر هیچ. هیچ خبری از وضعیت او نداریم و روز و شب در نگرانی به سر می بریم و معلوم نیست چه پیش خواهد آمد. کاری هم از دست ما ساخته نیست و فقط اط سازمان های بین المللی درخواست داریم هر کاری می توانند بکنند و جلوی این اعدام ها را بگیرند. نگذارند بچه های ما کشته شوند.

زانیار مرادی همراه لقمان مرادی، ۲۵ ساله، متهم به دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعهٔ شهر مریوان همراه دو پسر جوان دیگر به نام هادی و عبدالله در تیرماه سال ۱۳۸۸ و همچنین “جاسوسی برای دولت انگلستان” هستند.

پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۸۸، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت “چهار تروریست” مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داد. براساس این گزارش دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده بودند. آن‌ها همچنین خبر داده بودند که از مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آن‌ها با اعضای کومله در کردستان است.

حزب کومله کردستان در بیانیه‌ای هر گونه وابستگی این افراد را به خود تکذیب کرد.

به دنبال انتشار این خبر، ویدیویی حاوی اعترافات محکومین این پرونده از شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی پخش شد. در آن ویدیو چند فرد از جمله زانیار و لقمان مرادی به عنوان متهم در منزل ماموستا مصطفی شیرازی در حال اقرار به قتل فرزند امام جمعه نشان داده می‌شدند.

اما خانواده لقمان و زانیار مرادی پیش‌تر در مصاحبه با “روز” گفته بودند که این اعترافات ساختگی بوده و فرزندان آن‌ها تحت فشار ناچار به اقرار شده‌اند.

در همین راستا زانیار و لقمان مرادی در نامه‌ای سرگشاده از درون زندان خطاب به مردم اعلام کردند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده و از سوی بازجویان تهدید به “تجاوز جنسی” شده‌اند.