ملاقات، پذیرفته شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کبودوند اعتصاب را شکست؛ خزعلی همچنان در اعتصاب

همسر محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار کرد در مصاحبه با روز می‌گوید که همسرش بعد از دو هفته اعتصاب غذایش را شکسته است؛ همزمان گزارش شده که مهدی خزعلی، وبلاگنویس و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی که به مدت حدود ۴۰ روز در اعتصاب غذا بوده، جمعه شب در زندان دچار حمله قلبی شده است.

سازمان عفو بین الملل، از سازمانهای جهانی مدافع حقوق بشر خواستار آزادی “فوری” رئیس سازمان حقوق بشر کردستان شده است.

 

اعتصاب برای دیدار با فرزند بیمار

محمد صدیق کبودوند، از زندانیان بند ۳۵۰ اوین که از روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده بود، به دنبال وعده مسولان زندان برای رسیدگی به مطالبات مطرح شده، اعتصاب خود را شکسته است.

پریناز حسینی، همسر آقای کبودوند با تائید این خبر به روز می‌گوید: “همسرم در یک تماس تلفنی خبر شکستن اعتصاب غذایش را تائید کرد و گفت مسولان زندان وعده داده‌اند که به زودی او را جهت ملاقات با پسر بیمارم به خارج از زندان منتقل می‌کنند.”

به گفته همسر این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آقای کبودوند در آن تماس تلفنی گفته است که او اعتصابش را به صورت موقت شکسته و در صورت عمل نکردن مسولان زندان به وعده ملاقات، مجددا اعتصاب خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش سایت کلمه محمد صدیق کبودوند، همزمان با آغاز اعتصاب در نامه‌ای به دادستان تهران به تشریح دلایل اعتصاب خود پرداخته است.

بر اساس این گزارش فرزند آقای کبودوند به “بیماری صعب العاج سرطان مبتلا شده است و در آستانه مرگ قرار دارد” و عدم اجازه ملاقات با او از جمله دلایل اعتصاب غذای این زندانی سیاسی بوده است.

عدم رسیدگی پزشکی و توجه به گزارش‌های پزشکان مبنی بر عدم توانایی تحمل کیفر، محروم نگه داشتن از ابتداییترین حقوق انسانی یک زندانی مطابق قواعد حقوقی و قانونی نظیرمحرومیت در دیدار با خانواده و شکنجه‌های روحی و روانی خانواده از این طریق و همچنین غیر قانونی بودن حکم محکومیت و اعمال اشد مجازات و مغایر بودن استناد حکم با تمام اصول حقوقی و قانونی و تداوم اجرای آن، دیگر مواردی است که آقای کبودوند در نامه خود به دادستان تهران از آن‌ها به عنوان دلایل اعتصاب غذای خود اشاره کرده است.

همزمان با اعتصاب غذای این فعال حقوق بشر کرد، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است تا “فوری” محمد صدیق کبودوند را آزاد کرده و به وی امکان دهند تا با پسر بیمارش که ۲۲ سال سن دارد، دیدار داشته باشد.

محمد صدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، نوشته‌ها و تاسیس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده است. وی اکنون در پنجمین سال زندانش به سر می‌برد و حکم او قطعی و درخواست رسیدگی مجدد نیز رد شده است.

هر چند بیش از یک سوم دوران حبس آقای کبودوند می‌گذرد، اما وی تاکنون به مرخصی نیامده است.

این فعال حقوق بشر کرد طی دو سال گذشته سه بار سکته ناقص قلبی ومغزی داشته است. در ماه‌های گذشته خانواده و بسیاری از فعالان حقوق بشر بار‌ها نسبت به وضعیت سلامت جسمی او هشدار داده‌اند.

 

 ”مهدی خزعلی اعتصابش را نخواهد شکست”

وبسایت کلمه، همچنین روز شنبه، ۲۹ آبان، خبر داده که مهدی خزعلی در پی حملهٔ قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، مهدی خزعلی که بیش از ۴۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد مسولان زندان جمعه شب او را به بیمارستان قلب طالقانی منتقل کرده‌اند و این وبلاگ نویس منتقد، روز شنبه، ۲۹ بهمن، در بخش سی‌سی‌یو در این بیمارستان بستری بوده است.

کلمه همچنین نوشته است که آقای خزعلی “اعتصاب غذای خود را نخواهد شکست و تا احقاق حق خواهند ایستاد.”

پیش‌تر خانواده، مهدی خزعلی در مصاحبه با روز گفته بودند این فعال سیاسی حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود نیست و بر ادامه اعتصاب غذایش تا شهادت مصمم است.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فعال سیاسی، ۱۹ دی ماه در حالی بازداشت شد که به گفته خانواده‌اش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به طوریکه دست و دو دندانش شکسته و با‌‌ همان وضعیت او را به بازپرسی و سپس زندان اوین منتقل کرده‌اند.