استاد دانشگاه در سوء قصد کشته شد

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

دو موتور سوار یک بمب مغناطیسی را به ماشین یک استاد دانشگاه و یکی از افراد مهم در تاسیسات اتمی ایران، چسباندند و وی و راننده اش را کشتند. تحلیلگران معتقدند که این کشتار ها تلاش برای بازداشتنن ایران از ادامه برنامه های هسته ایش است.

سوءقصد تهران شباهت زیادی با قتل های سایر دانشمندان هسته ای ایران داشت. مسلم است که مقامات ایران این قتل ها را به گردن قدرت های غربی و متحدانشان می اندازند که در پی متوقف کردن توسعه اتمی ایران هستند.

در این انفجار مصطفی احمدی روشن، متخصص شیمی و معاون بازرگانی تاسیسات اتمی نطنز، کشته شد.

آژانس ایرنا گفت که روشن با سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط تشکیلاتی بود و به همین دلیل نقش مهمی در برنامه های اتمی ایران داشت.

تاسیاست اتمی نطنز مهم ترین تاسیات غنی سازی اورانیوم ایران است اما مقامات ایرانی پیش تر ادعا کرده بودند که درحال توسعه یکی از سایت های مخفی خود در جنوب تهران هستند.

آمریکا و متحدانش به ایران فشار آورده اند که برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند زیرا این برنامه یکی از عوامل اصلی در توسعه برنامه اتمی ایران است که غرب باور دارد برای تولید سلاح اتمی است. غنی سازی اورانیوم دو سطح دارد، یکی تولید سلاح اتمی و دیگری سوخت کلاهک موشک اتمی.

ایران این اظهارارت را رد می کند و می گوید برنامه های اتمی اش صرفا صلح آمیز و برای تولید برق و درمان سرطان است.

ایران، موساد و سیا و سازمان های جاسوسی را مقصر می داند و می گوید آنها درحال انجام عملیات تروریستی زیرزمینی هستند تا ایران را از برنامه های اتمی اش بازدارند و این شامل قتل های دیگر در سال 2010 و آلوده کردن تاسیسات اتمی ایران به ویروس استاکس نت می شود. هر سه کشور، اتهامات ایران را رد کرده اند.

با اینحال مقامات اسرائیلی درباره برنامه های مخفی علیه ایران حرف زنده اند اما بطور مستقیم، دخالت خود را اعلام نکرده اند.

روز پنجشنبه، بنی گانز، فرمانده نظامی اسرائیل به مجلس اسرائیل گفته بود که سال 2012، سال دشواری برای ایران خواهد بود زیرا “اتفاقات ناشناخته ای” خواهد افتاد.

میکی سیگال، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل گفت: “این اواخر اتفاقات زیادی در ایران افتاده است.ایران در موقعیتی است که فشار بر آن روز به روز بیشتر می شود و قتل اخیر نیز به این فشار ها می افزاید.”

مقامات ایران انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفته اند.

محمدرضا رحیمی، معاون رئیس جمهور گفت که ماموران اسرائیل پشت این حمله ها قرار دارند اما نمی توانند کاری از پیش ببرند زیرا تلاش های ایران در برنامه های اتمی اش کاملا صلح آمیز است.

صفرعلی براتلو، یکی از مقامات ارشد حکومت ایران گفته این حمله ها کار اسرائیل است.

وی گفت: “بمب مغناطیسی از همان نوع بمبی است که در قتل سایر دانشمندان ایران از آن استفاده شده بود.”

روشن، 32 ساله با دونفر دیگر در یک پژوی 405 بود که بمب در نزدیک خیابان گل نبی در تهران منفجر شد.

گفته می شود راننده روشن، به دلیل جراحات زیاد در بیمارستان درگذشته است.

ایرنا گفت یک عابر 85 ساله نیز مجروح شده است.

فارس این انفجار را یک حمله تروریستی توصیف کرده است که هدف آن، روشن، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بود.

روشن متخصص شیمی بود و در ساخت پولیمر های جداسازی گاز، کار می کرد. وی همچنین معاون بازرگانی تاسیسات نطنز بود. به گفته روزنامه محافظه کار مشرق نیوز، روشن مسئول خرید و تجهیز تاسیسات نطنز بود.

تاسیسات نطنز، مرکز تلاش های ایران برای رسیدن به سوخت اتمی است. اما ایران در آغاز هفته جاری اعلام کرد که قرار است در جنوب تهران دست به این کار بزند. دو سال است که همه از وجود تاسیسات فردو خبر دارند اما برخی از مقامات غربی نگران باز شدن آزمایشگاه های ایران هستند که می تواند قدم دیگری به سمت اتمی شدن باشد.

وبسایت محافظه کار الف، تعدادی از مقاله هایی که روشن در نوشتن آنها همکاری کرده را منتشر کرده است. در وبسایت الف نوشته شده است از تخصص وی در غنی سازی اورانیوم استفاده شده بود که در غنی سازی، گاز اورانیوم ازفیلتر های مختلف عبور می کند.

از ماه دسامبر ایران وارد بازی جنگ شده است و اظهاراتش به این موضوع دامن می زند، از جمله تهدید به بستن تنگه هرمز که راه آبی مورد استفاده برای حمل و نقل نفت است.

جواد جهانگیرزاده، نماینده مجلس گفته است: “قتل، تهدید نظامی و فشار سیاسی، تلاش های دشمن برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران است.”

دوسال پیش در ژانویه 2010 بمب مشابهی منجر به کشته شد مسعود علی محمدی شد که استاد فیزیک دانشگاه بود. بمب زمانی که او قصد داشت از محل کار به خانه اش برود، منفجر شد.

خبرگزاری مهر گفته است که روشن قصد داشت مراسم یادبودی روز چهارشنبه برای استاد به قتل رسیده، برگزار کند.

در ماه نوامبر 2010 نیز طی دو حمله در دو نقطه تهران، یکی دیگر از دانشمندان هسته ای ایران کشته و یک دانشمند هسته ای دیگر زخمی شد.

دانشمند کشته شده، مجید شهریاری نام داشت که یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی بود و با سازمان انرژی اتمی ایران نیز همکاری می کرد. دانشمند زخمی شده، فریدون عباسی است که به تازگی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شده است.

تخصص شهریاری، انتقال نوترون ها است که در ساخت رآکتور ها و بمب اتمی، حیاتی است. عباسی متخصص لیزر و یکی از دانشمندان ارشد ایران در جداسازی ایزوتوپ است.

در ماه ژوئیه 2011، موتورسوران مسلح، داریوش رضائی نژاد، دانشجوی الکترونیک را کشتند. در برخی گزارش ها آمده است که وی دربرنامه های ایران که مشکوک به تولید سلاح اتمی است، همکاری می کرد.

رضائی نژاد در توسعه کلید های با ولتاژ بالا همکاری داشت که یکی از عوامل مهم در ایجاد جرقه در کلاهک موشک اتمی است.

آمریکا و برخی از متحدانش می گویند ایران تلاش می کند به سلاح اتمی دست پیدا کند اما ایران می گوید این برنامه ها صرفا برای تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است.

انفجار اخیر مسلما اتهامات جدیدی را از سوی ایران متوجه آمریکا و متحدانش می کند. ایران این کشورها را به ارتکاب قتل و خرابکاری به منظور متوقف کردن برنامه های اتمی این کشور، متهم کرده است.

تئودور کاراسیک، کارشناس امنیتی موسسه خاور نزدیک و تحلیل نظامی خلیج فارس که در دبی مستقر است، گفت: “قدرت های غربی و متحدانشان، به نظر می رسد که بجای وارد شدن به جنگ واقعی با ایران، ترجیح می دهند یک جنگ مخفیانه برای تاخیر انداختن در برنامه های اتمی ایران را دنبال کنند.”

وی گفته استفاده از بمب مغناطیسی، شاهدی بر این مدعاست: “این یک اقدام معمول برای از بین بردن افراد است.”

میر جاودانفر،تحلیلگر ایرانی الاصل اسرائیلی می گوید که رهبرایران با تشدید تحریم های اقتصادی و کاهش ارزش ریال، مجبور است بین این دو انتخاب کند: تلافی یا سازش.

وی در ادامه گفته: “با توافق بین المللی که علیه ایران صورت گرفته است، حتی اگر رهبر ایران بخواهد تلافی کند، توان این کار را به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و منزوی شدن ایران ندارد و کوتاه خواهد آمد. او چاره ای ندارد.”

واشنگتن پست، 11 ژانویه